مروری بر زندگی شهید مطهری و همراهی همیشگی او با امام (ره) را در این گزارش بخوانید.

همراهی همیشگی شهید مطهری با امام (ره)؛ از ایران تا پاریس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، تاریخ و مرور آن موجب می شود تا به انسان های برجسته ای در زمینه های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این مملکت نقش بسزایی داشته اند.

شهید مرتضی مطهری نیز از چهره‌های شاخصی است که این روزها  همچنان اندیشه‌ها و کتاب‌هایش مرور و خوانده می‌شود.

وی در زمان مبارزه علیه ظلم پهلوی دوشادوش امام خمینی (ره) فعالیت می‌کرد و با ایشان همراه بود.

شهید مطهری بعد از تحصیلات مقدماتی راهی حوزه علمیه قم شدند و علوم فقهی را در محضر اساتیدی چون  آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و حاج میرزا علی  شیرازی فرا گرفت و در همان زمان نیز فعالیت‌های سیاسی خود را با ارتباط با گروه فداییان اسلام و از راه‌های گوناگون شکل داد.

شهید مطهری پس از تشکیل خانواده در سال 1331 به تهران آمد و در همان سال تدریس را در مدرسه مروی آغاز کرد. پس از آن در سال 1334 در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد و با تشکیل انجمن اسلامی پزشکان سخنران ویژه این انجمن شد.

در همین سال‌ها فعالیت‌های سیاسی مطهری نیز با همراهی با امام خمینی (ره) روز به روز بیشتر می‌شد و حتی برخی مورخان ساماندهی قیام 15 خرداد و هماهنگی های لازم با رهبری را توسط او دانسته اند. همین امر موجب شد تا وی در نیمه شب 15 خرداد بعد از یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به همراه تعداد دیگری از روحانیون به زندان منتقل شود. بازداشتی که بعد از حدود 43 روز در پی اعتراض روحانیون شهرستان ها و ... منجر به آزادی آنها شد.

رهبری هیئات مؤتلفه اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) از دیگر اقدامات وی پس از آزادی‌اش بود، همچنین تأسیس حسینیه ارشاد نیز از دیگر اقدامات این شهید به شمار می‌رفت.

وی در سال 1349 به جهت انتشار نامه ای با امضای او مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و پس از آزادی باز هم سخنرانی‌هایش را در مساجدی چون الجواد، جاوید و ارک ادامه داد تا اینکه بعد از تعطیلی این مساجد، شهید مطهری در سال 1353 ممنوع المنبر شد.

مرتضی مطهری در ادامه فعالیت‌هایش به تالیف آثار نفیسی در حوزه دین و سیاست پرداخت.

این شهید همچنین در دوران اقامت امام راحل در پاریس، به همراهی ایشان رفت و مسئولیت شورای انقلاب را عهده دار شد.

شهید مرتضی مطهری بعدازظهر روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1358پس از شرکت در جلسه ای، در هنگام خروج، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه به درجه والای شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.