یزد- دبیر علمی سمینار آزمایشگاه و بالین سلیاک در یزد گفت: کمتر از ١٠ درصد بیماران سلیاک، علائم بالینی دارند و بخش مهمی از مبتلایان به بیماری سلیاک هنوز شناسایی نشده اند.

کمتر از ١٠ درصد بیماران سلیاک، علائم بالینی دارند

به گزارش قدس آنلاین، مجید افلاطونیان صبح چهارشنبه در سمینار آزمایشگاه و بالین سلیاک یزد اظهارداشت: در حال حاضر علائم بالینی بیماری سلیاک تغییر کرده و آمار دقیقی از مبتلایان در استان در دست نیست.

وی افزود: تشخیص و آغاز روند درمان بیماری، نیاز به اقدامات تیم آزمایشگاه، پاتولوژی و خدمات پاراکلینیکی دارد.

دبیر علمی سمینار با اشاره به اینکه در گذشته تصور بر این بود که سلیاک، بیماری دوران کودکی است تصریح کرد: امروزه تشخیص سلیاک در بزرگسالان رو به افزایش است و میانگین سن تشخیص سلیاک دربالغین،٤٥ سالگی است.

افلاطونیان گفت: شکست درمان در این بیماران، بالاست و حمایت دولت، خیرین و مراکز خصوصی می تواند راهگشای مبتلایان در روند تشخیص و درمان بیماری باشد.

وی خاطرنشان ساخت: سلیاک یک بیماری خودایمن است که یک درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و امروزه با بهبود روشهای تشخیصی، موارد جدید بیماری بهتر تشخیص داده می شود.این بیماری معمولا علائم روده ای( گوارشی) دارد و مبتلایان به آن در مصرف آرد گندم و جو دچار محدودیت هستند.

لازم به ذکر است سمینار یک روزه ی آزمایشگاه و بالین بیماران سلیاک هم اکنون با حضور متخصصین تغذیه، ایمونولوژی، پاتولوژی، خیرین سلامت استان، بیماران و خانواده های آنان در سالن همایش های باقرالعلوم در حال برگزاری است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.