بجنورد- مدیر کل طرح وبرنامه معاونت صنایع دستی کشور گفت: صنایع دستی ایران با رشته های فراوانی که دارد، متاسفانه خلا های در این صنایع بوجود آمده است که تعداد پژوهش ها و مقالات با تنوع صنایع دستی متناسب نیست.

پژوهش ها و مقالات با تنوع صنایع دستی متناسب نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت مرادخانی پیش از ظهر چهارشنبه در نخستین سمینار سفره کردی خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: هدف دیگر از برگزاری این سمینار برجسته شدن نتایج  تلاش های پژوهشگران و ایجاد ارتباط مؤثر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با جوامع آکادمیک استان های دیگر است.

وی یادآور شد: همایش‌ها و جلسات هم اندیشی مختلفی در ٣١ استان کشور به منظور توسعه پایدار حوزه صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی افزود: امیدوارهستیم با ایجاد بستر های لازم، بتوانیم در توسعه گردشگری به صورت پایدار گامی برداریم تا پشتوانه ای برای هنرمندان استان ایجاد شود و شاهد حرکت های خوبی باشیم.

وی افزود: در حال حاضر مذاکراتی با مدیران نمایشگاه های بزرگ مانند کشور ایتالیا انجام شده تا ایران در این نمایشگاه نه بعنوان غرفه دار بلکه برای حضور در بازار ها با تکیه بر  مطالعه صادرات این محصولات حضور یابد.

مرادخانی گفت: برای اینکه تمایل خرید محصولات صنایع دستی ایران در بازارهای هدف خارجی وجود داشته باشد برنامه های مختلفی از جمله رتبه بندی و سنجش کارگاه های تولیدی در حال اجراست.

سفره کردی خراسان شمالی دارای فرهنگ غنی در کشور است

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: گلیم و سفره کردی خراسان شمالی دارای فرهنگ غنی در کشور است.

محمدتقی ایرانی اظهار داشت:گلیم سفره کردی خراسان شمالی برگرفته از دل طبیعت است و این هنر نشان دهنده ی گوشی ای از فرهنگ استان است.

ایرانی خاطر نشان کرد:کشور ایران با حفظ ارزش این صنایع چندین هزار سال است که این فرهنگ را حفظ کرده و اکنون این میراث برای بشر حفظ شده است.

وی با بیان اینکه اکنون این فرهنگ به هنر اقتصادی تبدیل شده است افزود: اگه بتوانیم از این ظرفیت برأی تولید ثروت استفاده کنیم دیگر نیازی به صادرات نفت و مواد اولیه نداریم.

ایرانی با بیان اینکه اکنون گلیم سفره کردی جهانی شده است افزود: اگه از این ظرفیت استفاده شود و بتوانیم این صنعت را توسعه دهیم دیگر در این حوزه مشکلی نخواهیم داشت.

مدیر کل سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی افزود: باید بیشتر از پیش برای فرهنگ این حوزه تلاش کنیم تا بستر تعامل در بازاریابی این صنایع ایجاد شود.

تولید ۱۵ هزار تخته گلیم

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز گفت:امیدوارم برگزاری چنین سمینار های تحولی در صادرات سفره کردی  خراسان شمالی داشته باشد.

محمد سویدانلویی افزود: سالانه ١٥هزار تخته گلیم به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان تولید می شود.

وی افزود:اکنون پنج هزار نفر هنرمند در حوزه سفره کردی دراستان فالیت می کنند که ٥میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

وی افزود:رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید تحولی در میراث فرهنگی ایجاد کرده که بتوانیم توانای های خود را به کشور های جامع هدف بشناسانیم.

وی افزود:جهت گیری در حوزه صنایع دستی ایجاد شده تا بتوانیم کارگاه های کوچک را در دل کارگاه های بزرگ قرار دهیم تا بتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت:مهم ترین مشکل در حوزه صنایع دستی، بازرگانی وفروش صنایع دستی است.

وی از ایجاد فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: باید تلاش کنیم تا بتوانیم فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی إیجاد کنیم تا از هنرمندان استان حمایت شود.

راه اندازی کنسرسیوم صادراتی فرش دستبافت

مدیر شرکت شهرکهای صنعتی خراسان شمالی نیز گفت:شرکت شهرک صنعتی خوشه فرش استان است که گلیم سفره کردی جزی از این خوشه است.

وحدت اظهار داشت:یکی دیگر از حمایت های شهرک صنعتی واگذاری کارگاه های صنعتی برای هنرمندان است.

وی با بیان اینکه این شهرک توانسته کنسرسیوم صادراتی فرش دستبافت خراسان شمالی را راه اندازی کند افزود: هنر های صنایع دستی در ٦ نمایشگاه کشورهای پاکستان ارمنستان و... حضور پیدا می کنند.

وی یادآور شد:همچننین فرش دوروی دویدوخ در نمایشگاه خارجی توانست نتایج خوبی را برای استان رقم بزند.

وحدت در ادامه افزود:صندوق حمایت از صنایع دستی کوچک با هدف حمایت از صنایع دستی در استان تشکیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.