سفر 13 هزار کیلومتری امواج به قطب جنوب

مهسا رحمانیان: امواج ناشی از سونامی ژاپن تا 12 هزار و 800 کیلومتر آن سوتر احساس شد.فاجعه سونامی در ژاپن 15 هزار کشته بر جا گذاشت و مصیبت بارترین حادثه هسته ای 25 سال گذشته را رقم زد.
اینک پس از گذشت حدود 6 ماه از این حادثه هولناک، پژوهش ها نشان می دهد دامنه آن به ژاپن محدود نبوده و کیلومترها آن سوتر در قطب جنوب نیز منشأ تغییراتی بوده است.
امواج غول پیکری که در نتیجه سونامی سر بلند کردند با سفری 12 هزار و 800 کیلومتری از میان اقیانوس آرام و اقیانوس جنوبی راه خود را به سوی قطب جنوب باز کردند و در نهایت در پایین ترین نقطه زمین، دیواره ای از یخ به ارتفاع 80 متر را در هم کوبیده و به زیر آوردند.
در نتیجه این اتفاق، چند قطعه یخی عظیم - که یکی از آنها هم اندازه منطقه منهتن نیویورک بود- جدا شده و به درون دریا سقوط کردند.
این کشف تازه تأکید دوباره ای است بر قدرت مهیب سونامی اخیر که در نتیجه یک زمین لرزه به بزرگی 9 ریشتر در سواحل شمالی ژاپن رخ داد.
پژوهشگران هنگامی به تأثیرات سونامی ژاپن در قطب جنوب پی بردند که سرگرم مطالعه عکس های ناسا از زمین بودند. آنها در تلاش بودند مسیر امواج را در مدت 18 ساعتی که به طول انجامید تا زمین را در نوردند، تعیین کنند.
دانشمندان با استفاده از تصاویر ماهواره ای زمین توانستند فرایند جدا شدن توده های عظیم یخی را در لحظه وقوع رصد کنند. صفحه یخی سالزبرگر که در 50 سال گذشته تحرک چندانی نداشته است آن چنان تحت فشار موج های سهمگین ناشی از سونامی قرار گرفته که قطعه های بزرگی از آن جدا شده است.
با آنکه ارتفاع امواج در قطب جنوب تنها حدود 30 سانتیمتر بوده است اما انرژی شگفت انگیز نهفته در آنها تغییرات گسترده ای به دنبال داشته است.
به گفته یک متخصص توده های یخی در مرکز فضایی «گودارد» در ایالت مریلند، آنها در گذشته هنگام جستجو برای منابع انرژی زیرزمینی با قطعات یخی رو به رو می شدند اما در ماجرای اخیر دیدن توده های یخی شناور سبب شد تا در پی یافتن منابع انرژی بر آیند که چنین پیامدی داشته اند. اینک آنها می دانند که این مسأله یکی از بزرگترین رویدادهای طبیعی عصر حاضر به شمار می آید.
زلزله ژاپن امواجی به ارتفاع 40 متر ایجاد کرد که تا عمق 10 کیلومتری داخل این کشور را در هم کوبید. همزمان با هجوم امواج به داخل خاک ژاپن که شهرها و روستاهای زیادی را از روی نقشه محو کرد، فیلم های تکان دهنده زیادی بر روی اینترنت منتشر شد که فاجعه را به صورت لحظه به لحظه در برابر دیدگان وحشت زده مردم سراسر جهان به نمایش در آورد.
همچنین موج های سهمگین با هم در کوبیدن و انهدام نیروگاه هسته ای فوکوشیما، موجی از نگرانی درباره آلودگی هزاران نفر به تشعشعات رادیواکتیو برانگیخت که همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.