۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 488465

پس ازهفته ها کم تحرکی در میدان های نبرد موصل و انتقادها و مقصر تراشی ها، سرانجام مرحله دوم عملیات روز پنجشنبه گذشته ازمحور شرقی به سمت ساحل دجله شروع شد، اما بی شک آزادی تمام شهر موصل که داویر اداری و دولتی آن در بخش غربی شهر و مرکز تجمع اصلی داعش مستقر است، به این زودی ها ممکن نیست.

هدف اصلی مرحله دوم عملیات موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بر همین اساس، همانطورکه پیشترها کارشناسان امنیتی و نظامی مطرح کرده بودند، طولانی شدن جنگ به نفع دولت عراق نبود و توقف حملات به داعش امکان مانور و حرکات تهاجمی را می داد، بنابراین باید در یک عملیات برق آسا بخش شرقی بطور کامل آزاد شده و داویر دولتی به این سوی دجله منتقل شود.
در این شرایط، دولت عراق می تواند آزادی موصل را اعلام کند و با شروع بکار داویر دولتی در بخش آزاد شهر، بخش بیشتری از شهروندان ساکن در بخش غربی امکان انتقال به منطقه آزاد شده می یابند و این تاکتیک، به دولت عراق برای سرعت بخشیدن به حل مساله کمک زیادی می کند.
هم اکنون نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم، پلیس اتحادیه، یگان هایی از ارتش و سایر نیروها در داخل بخش شرقی، به مواضع داعش هجوم برده اند و جنگ شهری و خیابانی شدیدی در جریان است.
این نیروها، هنگامی که به ساحل چپ دجله در شرق موصل برسند، عملا نیمی از کار به پایان رسیده است و همزمان نیروهای الحشدالشعبی در سخت ترین محور در آب و هوای بارانی وسرد، عقبه عملیات را با بستن مسیر تدارکاتی داعش از مرزهای سوریه، تضمین خواهند کرد.
اکنون خوش بینی ها در بغداد و در افکار عمومی عراق مبنی بر نزدیک شدن به روز پیروزی نهایی بر داعش به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، اگرچه مشکلات و موانع بر سر راه تسریع در عملیات همچنان باقی است.
میدان های نبرد هنوز متاثر از مداخلات نظامیان امریکایی از یک سو و وجود مشکلات سیاسی در داخل عراق از سوی دیگر است.
فرماندهان عراقی پیش از این بارها گفته بودند که عملیات را امریکایی ها متوقف کرده و هفته ها به تاخیر انداخته اند.
هنوز دلایل تعویق عملیات واصرار امریکایی ها به طولانی شدن جنگ مشخص نیست، اگرچه برخی عراقی ها معتقدند که واشنگتن تلاش دارد هم بدنه داعش را از نابودی کامل در عراق نجات دهد و هم سیاست های جانبدارانه از گروه های قومی را در این کشور پی بگیرد؛ موضوعی که باعث نگرانی های فزاینده ای در بغداد نسبت به آینده این کشور شده است.
هنگامی که ژنرال استیون تاوسند افسر ارشد امریکایی در ائتلاف بین المللی، روز سه شنبه گذشته ادعا کرد که عملیات موصل تا پایان سال ۲۰۱۸ بطول خواهد انجامید، گروهی از افسران ارشد عراقی در میدان نبرد به وی اعتراض کرده و به صراحت اعلام کردند که ارتش عراق توان آزادسازی این شهر را در کمترین زمان دارد و در همان روز حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد که آزادسازی کامل موصل ۳ ماه بیشتر بطول نخواهد انجامید.
با اینحال، نباید وجود موانع و مشکلات سیاسی را در روند عملیات نادیده گرفت، از جمله مواضع و سیاست های اقلیم کردستان عراق و سیاست های نامتوازن ترکیه در بحران های امنیتی سوریه و عراق که هر کدام می تواند عامل کندی و توقف عملیات به حساب آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.