کرج-مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به سرشماری زمستانه وحوش پستاندار در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی گفت: در این منطقه ۹۴۱ راس کل و بز وحشی مشاهده شد که با توجه به آمار سال پیش در این زمان افزایش ۱۲ درصدی را شاهد هستیم.

جمیعت کل و بز وحشی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی رشد ۱۲ درصدی یافت

به گزارش قدس انلاین، حسین محمدی با اشاره به اعلام پایان زمان سرشماری زمستانه حیات وحش منطقه حفاظت شده البرز جنوبی گفت: سرشماری زمستانه پستانداران از۶ دی ماه آغاز و طی ۳ روز متوالی با کمک کارشناسان، محیط بانان، ماموران یگان حفاظت و بخش محیط طبیعی انجام گرفته است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی بلند مدت و اجرایی در خصوص بخش زیستگاه ‌ها و تنوع زیستی استان، افزود: سرشماری جهت دستیابی به حداقل جمعیت، ترکیب جنسی و سنی و آگاهی از وضعیت زیستگاه ها و عوامل تهدید حیات وحش و در نهایت حفاظت بهینه مناطق بر اساس اطلاعات روزآمد اجرا می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به خصوصیات منطقه در سرشماری امسال نیز از روش سرشماری مستقیم استفاده شده است، گفت: در سرشماری زمستانه امسال ۱۲ مسیر در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی با ثبت مختصات جغرافیایی مورد پایش قرارگرفت.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد منطقه حفاظت شده البرز جنوبی مورد سرشماری قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یادآور شد: با توجه به دقت انجام شده در تشخیص سن و جنس در این سرشماری توانستیم به برآورد خوبی از نسبت جنسی در گونه کل و بز برسیم که نشان دهنده تعادل جمعیت در جنس نر و ماده است.

وی همچنین به سرشماری انجام شده در شهرستان طالقان و منطقه شکار ممنوع این شهرستان اشاره و بیان داشت: در سرشماری این منطقه نیز با ۲۰ درصد رشد جمعیت کل و بز وحشی روبرو بودیم که نشان دهنده احیای جمعیت این پستانداران پس از تلفات زیاد سال گذشته ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی گفت: در این منطقه نیز ۲۹۹۲ راس کل و بز وحشی سرشماری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.