آزاد سازی حلب از سیطره تروریست ها مرحله جدیدی از جنگ علیه سوریه را در این کشور بلکه در کل منطقه به دنبال داشته است.

واقعیت‌های استراتژیک پس از آزادسازی حلب

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛ خبرگزاری "اوقات الشام" در مقاله ای به قلم "عصام نعمان" نوشت: آزاد سازی حلب از سیطره تروریست ها مرحله جدیدی از جنگ علیه سوریه را در این کشور بلکه در کل منطقه به دنبال داشته است. اغراق نیست اگر بگوییم اعلام آتش بس در تمام خاک سوریه، ساعاتی قبل از آغاز سال جدید، در حقیقت حلقه پیشرفته تری از زنجیره جنگ را تشکیل می دهد تا آثار دور بُرد آن قبل از انتصاب «ترامپ» به منصه ظهور رسد.  

اعلام آتش بس دال بر تفاهمی در سطح توافق استرتژیک بین روسیه، ترکیه و ایران است تا امور غرب آسیا را مدیریت کند و مشارکت در طراحی نقشه های سیاسی برای سرنوشت کشورهای این منطقه از طریق رقابت شدید با آمریکا به سمت جنگ سرد سوق می دهد.

توافق سه جانبه شامل شریک ضمنی چهارمی به نام سوریه است. ایران به عنوان نماینده سوریه و روسیه به عنوان متحد حامی آن در مذاکرات رهبران این توافق عمل می کنند.  

«بشار اسد» سریع به آتش بس پای بند شد و آن را به عنوان مقدمه ای برای اصلاح سیاسی و قانونی و تشکیل دولت جدید برشمرد. دلیل این امر آن بود که آزادسازی حلب تعادل جدیدی به نفع دولت اسد برای تقویت موقعیت و تحمیل شرایط خود در گفت و گوهای آینده با احزاب مخالف سوری به وجود آورد.  

«رجب طیب اردوغان» با توافق با ایران و روسیه از آمریکا که آن را متحد دشمنان خود می پندارد، با چرخشی آشکار فاصله گرفته است.

عربستان سعودی به دلیل کوتاهی امریکا در جنگ علیه دشمنان این کشور در جنگ برای براندازی نظام سوریه و عراق احساس خسران می کند و به همین دلیل با تلاش فراوان برای ایجاد جبهه عربی- خلیجی مخالف ایران و متقاعد ساختن آمریکا به ضرورت از سرگیری حمایت خود و متحدانش برای مقابله با تهران به دنبال جبران خسارت های خود در سوریه و عراق است.  

آمریکا از این توافق سه جانبه و پیامدهای منفی آن بر نفوذ و منافع خود در غرب آسیا و امنیت اسرائیل احساس نگرانی کرده است بنا بر این به ظاهر با موضوع آتش بس موافقت کرده است اما در مقابل مجازات های سختی را علیه روسیه به کار گرفت.

نگرانی «اسرائیل» پس از توافق سه جانبه به ویژه پس از موافقت ضمنی امریکا با قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی و ضرورت توقف آن دو چندان شده است. نهاد حاکمیتی اسرائیل این توافق سه جانبه را به مفهوم تقویت حضور نظامی ایران در سوریه در کنار حضور نظامی دیرین روسیه در این کشور می داند. تمام این امور موجب اعتماد اسرائیل به آمریکا به عنوان تنها متحد خود و نیز پیچیدگی وظیفه «ترامپ» در حمایت از این رژیم و پایان دادن به جنگ فلسطین به نفع صهیونیست ها می شود.

قطعنامه شورای امنیت در محکومیت فعالیت های شهرک سازی اسرائیل و ضرورت توقف آن به اصطلاح یک روند سیاسی صرف، یعنی «گزینه مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی ها است، چرا که فلسطینیان پس از صدور این قطعنامه امکان بازگشت به میز مذاکرات را ندارند.

پیروزی محور مقاومت در بیرون راندن «داعش» و «جبهه النصره» با همکاری روسیه و ترکیه به مفهوم نابودی کامل تروریسم نیست، چرا که گروه های تروریستی به همان روش جنگی وحشیانه خود باز می گردند و انسان ها و بناها را نابود می کنند. از اینجا این حقیقت مشخص می شود که مبارزه با تروریسم صرف صدور قطعنامه حاصل نمی شود بلکه نیازمند استراتژی های عملی و همه جانبه و تمرکز بر ریشه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.