مشهد- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ناامنی های گسترده در منطقه و غرب عالم گفت: اگر امروز بنا باشد به دنبال امنیت باشیم در سال ۲۰۱۷ مشهد را به عنوان امن ترین نقطه جهان به دنیا معرفی می کنیم.

مشهد به عنوان امن ترین نقطه جهان در سال ۲۰۱۷ به دنیا معرفی شود/ضرورت احیای تمدن نوین اسلامی از مشهد

به گزارش قدس آنلاین، سید رضا صالحی امیری ظهر دوشنبه در نشست شورای سیاستگذاری مشهد ۲۰۱۷ در این شهر اظهار کرد: امروز جهان بویژه دنیای اسلام بیش از هر زمان نیازمند و تشنه معنویت رضوی است و هدفی را که طی این ۲ سال دنبال می کنیم گسترش فرهنگ معنوی رضوی در جهان اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خراسان رضوی در گذشته تاریخی خود چهارراه تحولات مذهبی و فرهنگی و قومی و مبدا و مقصد بسیاری از بزرگان و فرهیختگان بوده و بسیاری از بزرگان ایران و جهان اسلام از مکتب خراسان رضوی برخاسته اند.

وی احیای مکتب خراسان رضوی را هدف دوم این رویداد عنوان کرد و گفت: حرم مطهر رضوی چشمه جوشان مشهد و خراسان رضوی است که می تواند همه انسان های تشنه معنویت و خسته این دنیای پرآشوب را سیراب کند.

صالحی امیری اظهار کرد: پیام دیگر این رویداد به دنیا آن است که در شرایطی که امروز دنیای اسلام در جنگ و خشونت و دیدگاه های تکفیری می سوزد، تنها راه نجات، بازگشت به معنویت و فرهنگ صلح، معنویت و اخلاق است.

احیای تمدن نوین اسلامی از مشهد

وی افزود: هدف دیگری که از این رویداد پیگیری می شود فراخوانی و دعوت از همه جهانیان به ویژه جهان اسلام برای سفر به این شهر امن است.

وی هدف دیگر را احیای هویت دینی، ایرانی و اسلامی دانست و اظهار کرد: تمدن بزرگ ما در خراسان می تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی باشد که رهبر معظم انقلاب هم بارها بر احیای این تمدن نوین تاکید داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما می توانیم احیاگر تمدن نوین اسلامی از مشهد در سال ۲۰۱۷ باشیم و اگر بناست تمدن ایرانی و اسلامی با ادبیات نوین احیا شود نقطه ثقل و مرکزی حرکت این تمدن از این خطه خواهد بود زیرا این سرزمین در تبار تاریخی این ظرفیت مهم را در خود نهفته دارد و تلاش دست اندرکاران این رویداد در سال ۲۰۱۷ احیای تمدن نوین اسلامی از این منطقه خواهد بود.

پرچم وحدت در سال ۲۰۱۷ از مشهد برافراشته خواهد شد

وی هدف محوری دیگر در سایه این امر را وحدت جهان اسلام عنوان کرد و افزود: امروز از مناقشه جهان اسلام بیش از هر زمان دشمنان ما سود می برند و مشهد ۲۰۱۷ می تواند پرچم وحدت و معنویت را از این خطه بر فراز مناره اسلام به اهتزاز درآورد.

وی تاکید کرد : زبان وحدت در ۲۰۱۷ از خراسان و مشهد بلند می شود و صدای وحدت در این سال از مشهد به جهان اسلام منعکس خواهد شد.

صالحی امیری تصریح کرد: رویداد مشهد ۲۰۱۷ نباید فقط محدود به جغرافیای خراسان شود و در سراسر کشور در آستانه دهه فجر جاری تا دهه فجر ۹۶ باید همه شهرها و استانها و همه جشنواره ها رنگ و بوی رضوی داشته باشد.

تمامی ایران «مشهد ۲۰۱۷» را به نمایش خواهند گذاشت

وی گفت: در این میان باید تصویر مشهد ۲۰۱۷ در چهار جشنواره بین المللی فیلم فجر، موسیقی، تئاتر و شعر محسوس باشد و فرهنگ رضوی در سراسر دنیای اسلام و جهان فراگیر شود و همه جا رنگ و بوی مشهد رضوی داشته باشد.

وی افزود: از سویی از چهار گروه انتظار ویژه است از جمله روحانیان و حوزه های علمیه که انتظار می رود در محافل و مراسم مختلف احیای فرهنگ رضوی را در دستور کار خود قرار دهند، دانشگاه و نخبگان نیز در دانشگاه ها، گفت و گوها و کرسی های آزاد اندیشی را بر مبنای احیای مفهوم مشهد ۲۰۱۷ و فرهنگ رضوی قرار دهند.

احیای گفت و گوی میان ادیان و فرق اسلامی در سال ۲۰۱۷ به میزبانی مشهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نهادهای مردمی گسترده در کشور نیز باید تلاش کنند در حوزه فعالیت های خود تصویر مشهد ۲۰۱۷ را احیا کرده و موسسات فرهنگی که بیش از ۶ هزار مورد است و صدها نهاد مردمی، مساجد، تکایا، مداحان، نویسندگان و اصحاب دارای تریبون در کلام، سخن و تحلیل به این مساله مهم یعنی احیای گفتمان نبوی و رضوی بپردازند.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز باید بخشی از ظرفیت خود را در اختیار احیای فرهنگ رضوی در کشور قرار دهند و هنرنمایی در مشهد و خراسان رضوی برای ارائه هنر اسلامی و ایرانی به دنیا در قالب اعزام گروه های مختلف هنری به جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

صالحی امیری احیای گفت و گوی میان کشورها و ادیان و فرق اسلامی در سال ۲۰۱۷ به میزبانی مشهد را از دیگر زمینه های مهم این رویداد خواند و گفت: مشهد دعوت کننده همه نحله ها و فرقه های مذهبی و ادیان دینی است و این حرکت پیامی روشن دارد که گفت و گو عامل وحدت و قرابت و عامل محوری برای کاهش تنش ها است.

افزود: ما ایرانیان به سفره پربرکت و معنویت حضرت ثامن الحجج(ع) نیازمند هستیم و این شهر نیازی به ما و انتخاب آیسسکو ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.