رئیس فرهنگستان علوم در آیین نکوداشت «ناصر تکمیل همایون» با اشاره به نگاه جامعه‌شناسانه وی به تاریخ گفت: در علوم انسانی باید توجه بیشتری به حوزه تاریخ داشته باشیم اما متأسفانه تاکنون آنچنان که باید مباحث تاریخی مدنظرمان نبوده است.

علوم انسانی نباید بی‌توجه به تاریخ باشد/ لزوم نگاه جامعه‌شناختی در تاریخ‌نویسی

به گزارش «قدس آنلاین»،  مراسم نکوداشت ناصر تکمیل همایون به پاس نیم قرن تلاش علمی و فرهنگی وی، ‌ همزمان با زادروز هشتاد سالگی‌اش شامگاه گذشته (دوشنبه ۱۳ دی‌ماه) در ایوان شمس برگزار شد.

رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در این مراسم به علاقه تکمیل همایون به مباحث جامعه‌شناسی و سیاسی اشاره کرد و گفت: بعد از ملی شدن صنعت نفت، بنده و آقای تکمیل‌همایون جزء همراهان همیشگی دکتر مصدق بودیم، البته من فقط درباره سیاست نوشتم اما ایشان از من سیاسی‌تر بود.

وی ادامه داد: در سال ۴۲ که شرایط سخت‌تر شد، تکمیل‌همایون از ایران به فرانسه رفت و  تحصیلات خود را در رشته جامعه‌شناسی و با نیم‌نگاهی به تاریخ ادامه داد. ایشان تاریخ را با نگاه جامعه‌شناسان دنبال کرد و از منظر جامعه‌شناختی به تاریخ ایران می‌نگریست و همچنان می‌نگرد. در تاریخ‌نویسی ما این نگاه باید بیشتر به کار رود.

چهره ماندگار فلسفه خاطرنشان کرد: در علوم انسانی باید توجه بیشتری به حوزه تاریخ داشته باشیم اما متأسفانه تاکنون آنچنان که شایسته است، مباحث تاریخی مدنظرمان نبوده.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: تحصیل در رشته جامعه‌شناسی باعث شد تکمیل همایون با نگاه جامعه‌شناسانه به تاریخ نگاه کند و این نگاه به تاریخ ایران کمک می‌کرد.

داوری اردکانی با اشاره به دیگر ویژگی‌های علمی و اخلاقی تکمیل‌همایون گفت: ایشان اهل تظاهر و خودنمایی نیست. همین پرهیز از شهرت‌دوستی و قیل و قال باعث شده استادان و دانشجویان به او علاقه‌مند باشند.

وی افزود: تکمیل‌همایون مورخ و جامعه‌شناسی است که کارش را بدون ادعا انجام می‌دهد و تواضع او از نوع تواضعی که اهل علم باید داشته باشند.

بر اساس این گزارش، از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم می‌توان به سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدسجاد علم‌الهدی معاون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، باقر ساروخانی، محمدامین قانعی‌راد و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/ک

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.