یزد - مظفر سالاری راوی سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد و نویسنده‌ی کتاب رویای نیمه شب با اشاره به دیدار ویژه جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ با رهبر معظم انقلاب گفت: این دیدار به همه ما روحیه و انرژی مضاعف بخشید.

روایت مظفر سالاری نویسنده یزدی از دیدار با رهبر انقلاب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  روابط عمومی حوزه هنری استان ، مظفر سالاری  در خصوص دیدار با رهبر معظم انقلاب اظهارداشت: این نشست بسیار صمیمانه و دوست داشتنی بود، واحتمال می‌دهم به خاطر سال‌ها فعالیت در عرصه نویسندگی و موفقیت‌هایی که امسال کتاب رویای نیمه شب داشته، برای شرکت در جلسه دیدار صمیمانه حدود ۲۰ نفر از نویسندگان، شاعران و اهالی قلم با رهبر معظم انقلاب دعوت شدم که توفیق عظیمی بود.

وی افزود: صفا و صمیمیتی که ما از آن فضا احساس کردیم و برخورد صمیمانه‌ و محبت‌آمیزی که حضرت آقا داشتند به همه ما نیرو، انرژی و روحیه مضاعف بخشید و تصمیم گرفتیم با سعی و تلاش بیشتر و استفاده بهینه از وقت، منشاء آثار بهتری در این عرصه باشیم.

سالاری با بیان اینکه در این نشست نویسندگان و شعرا ضمن صحبت درخصوص آثارشان، مسائل و دغدغه‌های خود را در حوزه فرهنگ، هنر و ادب بیان کردند که با توصیه‌ها و رهنمودهای رهبری همراه بود، اظهار داشت: شخصیت آقا به قدری رئوف و مهربان و متواضع است و برخورد، برخورد کریمانه است که همه احساس می‌کردیم با یک دوست و یک بزرگتر مهربان داریم صحبت می‌کنیم. در واقع ۱۰ سال پیش هم که ایشان به یزد آمده بودند و من هم با خبرنگاران و نویسندگان همراه‌شان بودم به خصوص در دیدار با خانواده شهیدان ابراهیمی همین فضای صمیمانه و زیبا را احساس می‌کردم.

این نویسنده یزدی با اشاره به اینکه تصور نمی‌کردم  رهبر انقلاب مرا بشناسند، افزود: وقتی دوستان مرا معرفی کردند، آقا حدود دو یا سه بار با لبخندی بسیار صمیمانه نام مرا زیر لب تکرار کردند؛ بله آقای مظفر سالاری، که متوجه شدم لابد ایشان یک آشنایی با آثار من دارند و بعد طی صحبت‌های کوتاهی که مطرح شد، متوجه شدم  حداقل دو اثرم یکی کتاب قایق راندن به اقیانوس (سفرنامه رهبر معظم انقلاب به استان یزد در ۱۲دی‌ماه ۱۳۸۶) و دیگری کتاب رویای نیمه شب را مطالعه کرده‌اند. من آن لحظه افسوس خوردم که چرا بیشتر تلاش نکردم تا آقا کارهای بیشتری از من خوانده باشند.

خالق کتاب قایق راندن به اقیانوس افزود: در خصوص این کتاب به معظم‌له عرض کردم شما ۱۰ سال پیش ۱۲تا ۱۶دی ماه ۸۶ به یزد تشریف آوردید و من توفیق و افتخار داشتم که امشب مقارن با همان ایام خدمت شما برسم که ایشان فرمودند: قایق راندن به اقیانوس که قایق‌ران آن قایق هم شما بودید و من هم عرض کردم اقیانوس آن هم حضرت‌عالی هستید و ایشان گفتند: کتاب خیلی خوبی بود.

سالاری با بیان اینکه در این دیدار بیشتر درباره کتاب رویای نیمه شب صحبت شد، ادامه داد: یک نسخه از چاپ شصت و پنجم این کتاب را تقدیم رهبر معظم انقلاب کردم و گفتم این کتاب اوایل دی‌ماه در ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر، برگزیده شده و ایشان هم گفتند: این کتاب را خوانده‌ام. خیلی خوب بود. مستند بود. در واقع شما یک واقعه حقیقی را باز کردید و شکل رمان به آن دادید که خیلی خوب بود.

وی افزود: من در این جلسه درباره مسابقه کتاب زندگی صحبت کردم و اینکه یک تیزر تلویزیونی برای رویای نیمه شب ساخته شد و جالب اینجاست که کتاب توانست هزینه‌های خودش را متقبل شود. از محل فروش کتاب که با تخفیف‌های ویژه‌ای عرضه می‌شد، تیزر تولید شد و فعالیت‌های تبلیغاتی صورت گرفت و ثابت کرد کتاب می‌تواند روی پای خودش بایستد و نشان داد اگر کتاب خوبی باشد و خوب هم چاپ، تبلیغ و توزیع شود و مخاطبان احساس نیاز کنند از آن به خوبی استقبال می‌کنند.

این نویسنده به تسلط رهبر فرزانه انقلاب بر حوزه شعر و داستان اشاره کرد و گفت: ایشان در نشست‌های ادبی به شعر و داستان خیلی عنایت دارند و این دو مقوله را خوب می‌شناسند. معظم‌له تلاش بسیار زیادی دارند تا شعر و داستان در جامعه گسترش پیدا کند و یک فضای روشن و امیدبخش از منظر شعر و داستان تصویر شود. الان حرکت‌های خیلی خوبی در حوزه شعر آغاز شده و اشعاری که در محضر ایشان خوانده می‌شود واقعا شعرهای خیلی خوب و ارزشمندی است.

سالاری اظهار داشت: چیزی که ما آن شب احساس کردیم این است که به رغم تمام توطئه‌ها، فتنه‌ها و تهدیدهای داخلی و خارجی، حضرت آقا یک سعه صدر بسیار عظیمی دارند و با توکل به خدا و با آرامش کامل مسائل را رصد می‌کنند. اما همین که با وجود مسائل گوناگون وقت بگذارند و با تعدادی از نویسندگان دیدار داشته باشند نشانه اهمیت دادن ایشان به مقوله شعر و داستان است. من معتقدم این گونه دیدارها باعث ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف در نویسنده‌ها می‌شود و آنها بیشتر تلاش خواهند کرد تا آثار ارزشمند و امیدبخش خلق کنند.

وی با بیان اینکه پس از این دیدار دیدگاه من نسبت به نویسندگی خیلی متفاوت شده، افزود: این دیدار خودباوری مرا تقویت و اعتماد به‌نفس بیشتری در من ایجاد کرد. شاید تا قبل از آن فکر می‌کردم اگر یک مغازه لوازم التحریر دایر کنم و وارد فعالیت‌های اقتصادی شوم بهتر از این است که چیزهایی بنویسم.  ولی بعد از آن دیدار به یاد ماندنی احساس کردم همین آثاری که نوشته شده، کسی که اهل آن است قدرش را می‌داند، از این رو باید بیشتر تلاش کنیم و با توجه به تجربه‌های گذشته باید از وقتمان بیشتر برای تولیدات بهتر استفاده کنیم.

نویسنده رمان رویای نیمه شب تحقق منویات رهبری در عرصه فرهنگ و هنر را منوط به پیروی و به کاربستن رهنمودهای ایشان دانست و گفت: همانطور که ما در مسائل سیاسی باید نگاهمان به رهبری باشد و به راهبردهای ایشان توجه کنیم تا از اختلاف و تفرقه پرهیز شود و همه در مقابل دشمنان یک صف واحد داشته باشیم، در عرصه فرهنگ و هنر هم می‌بایست همین‌طور عمل کنیم. رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر رهنمودهای ارزنده‌ای دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مراکزی مانند حوزه هنری و سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی که دغدغه کار هنری و ادبی دارند باید به رهنمودهای ایشان توجه دوباره‌ای داشته باشند و در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها این توصیه‌ها را به کار بگیرند و سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی افزود: به نظر من حوزه هنری و سایر نهادهای فرهنگی هنری برای شتاب بخشیدن به جریان شعر و داستان انقلاب ابتدا باید نگاه حداکثری داشته باشند؛ یعنی باید سعی شود افراد مستعد را جذب کنند و با تکمیل آموزش‌های لازم، در یک فاصله زمانی هرچه کوتاه‌تر آنها را به سمت تولید ببرند.

سالاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ترجمه درحال خفه کردن خیلی از آثار تولیدی ما است، ادامه داد: امروزه خیلی از ناشران فقط در زمینه ترجمه کار می‌کنند. در آن دیدار احساس کردم تأکید رهبری بیشتر به تولید داخلی و بومی است آن هم تولیدی که واقعا با نیازهای مردم کشور ما سازگاری داشته باشد، مسائل و مشکلات را بیان و سپس راه برون رفت از آن را ارائه کند.

وی مهمترین بخش کتاب قایق راندن به اقیانوس را استقبال باشکوه مردم دارالعباده از رهبر انقلاب عنوان کرد و لحظات عجیب دیدار با خانواده شهدا را نقطه ثقل آن برشمرد.

وی گریزی به دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهدای استان یزد در دی‌ماه ۸۶ زد و ادامه داد: در آن دیدار تاریخی اشک چشم‌هایم لحظه‌ای قطع نمی‌شد، به خصوص در دیدار با خانواده شهیدان ابراهیمی که پدر شهیدان گفت: آقا خیلی حال من خوب نیست، دستی به سر و صورت من بکشید بلکه حالم بهتر شود. بعد دیدم آقا خیلی متواضعانه و مهربانانه دست به سر و صورت ایشان کشیدند و بعد همان دست را به صورت خودشان کشیدند. ما اول فکر کردیم می‌خواهند پدر شهید را با دستان مهربان‌شان تبرک کنند در حالی که می‌خواستند خودشان متبرک شوند.  

نویسنده رمان رویای نیمه شب به بازخوردهای مثبت این کتاب اشاره و خاطر نشان ساخت: در جاهای مختلفی که برای نقد و بررسی کتاب یا جشن امضاء دعوت می‌شدم، تقریبا همه بازخوردها مثبت بود. همه معتقد بودند رویای نیمه شب یک اثر شیرین، جذاب، بدون تخریب و دارای کشش و تعلیق خوب است و حتی آن عشقی هم که به عنوان چاشنی در کتاب مطرح شده یک عشق کاملا عفیفانه و مدیریت شده است. این قضیه در بسیاری از سفرها از طرف خانواده‌ها بیان می‌شد و می‌گفتند این کتاب از معدود کتاب‌هایی است که با خیال راحت می‌توانیم در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهیم تا مطالعه کنند. احساس می‌کنم در آن دیدار هم رهبر معظم انقلاب درخصوص این کتاب گفتند: خیلی کار اصولی و خوبی بود و من به اطرافیان هم توصیه کردم این کتاب را مطالعه کنند که نشان می‌دهد این کتاب از نظر ایشان هم یک کتاب کاملا سالم است.

این نویسنده از ۱۰ سال پیش مشغول نگارش دانشنامه قرآنی در ۱۴ جلد رحلی با هزار و ۴۰۰ مدخل قرآنی است و هم‌اکنون در حال نوشتن جلد ششم آن است. این اثر که یک کتاب مرجع برای نوجوانان به شمار می‌آید، بزرگترین دانشنامه قرآنی ویژه نوجوانان در جهان اسلام است که زیر نظر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی تولید می‌شود.

سالاری همچنین کتاب قصه‌های من و ننه آقا در دو جلد (شامل قصه‌های کودکی نویسنده که در آن به سبک زندگی، فرهنگ و سنت‌های بومی و معماری یزد اشاره شده) و مجموعه داستان‌های «روبه‌رو» در ۱۰ جلد با موضوع ائمه اطهار(علیهم السلام) را در دست تدوین دارد که به زودی پنج جلد اول آن توسط حوزه هنری یزد منتشر خواهد شد.

وی در حال حاضر دو رمان شب صورتی با موضوع سبک زندگی و مهدویت و دعبل و زُلفا در خصوص شاعر اهلبیت دعبل خزاعی را آماده چاپ دارد که به زودی منتشر می‌شود.       

جلسه دیدار صمیمانه تعدادی از شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ با رهبر انقلاب اسلامی شامگاه ۱۶دی‌ماه برگزار شد. در این دیدار نویسندگان و شاعرانی از جمله علیرضا قزوه، مرتضی امیری‌اسفندقه، حمیدرضا حسام، بهناز ضرابی‌زاده، منیژه آرمین، میثم نیلی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مظفر سالاری نویسنده مطرح و سرشناس استان یزد حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.