کرج-استان البرز در تولید هلو، شلیل، آلو، گوجه، گل لاله و توت‌فرنگی گلخانه‌ای رتبه اول و در تولید گلابی، قارچ خوراکی، گیلاس، نهال و جو رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است اما صادرات این محصولات و سبزی تولیدی در مزارع ساوجبلاغ با مشکلات عدیده ای گره خورده است.

سبزی صادراتی با مشکلات گره‌خورده است

به گزارش قدس آنلاین؛ باوجوداینکه بخش عمده‌ای از سبزی و صیفی که در البرز تولید می‌شود در مسکو طالب و خریدار دارد و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس ازجمله مشتریان پر و پا قرص محصولات این استان هستند اما باوجود قول‌های مسوولان هنوز راه‌های صادرات برای صادرکنندگان سبزی و صیفی هموار نشده است.

ازآنجاکه در شرایطی که استان البرز تنها استان کشور است که از فرودگاه هواپیمایی باربری (cargo)برخوردار می‌باشد، اما متأسفانه مشکلات ساختاری این فرودگاه باعث شده صادرکنندگان محصولات کشاورزی را برای صادرات به کشورهای مقصد، از راه زمینی به بندرعباس انتقال دهند که این روش نیز خالی از مشکل نیست.

۳۰ درصد ضایعات

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز در این رابطه گفت: در صورت رفع موانع و مشکلات در مسیر صادرات از طریق فرودگاه باربری پیام و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این فرودگاه، صادرات محصولات کشاورزی این استان به نحو قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

کاظم میر جلیلی افزود: استان البرز ازلحاظ صادرات محصولات کشاورزی همواره پیشگام بوده و روزانه به‌طور متوسط بیش از هزار تن میوه، سبزی و تره‌بار از این استان به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که استان البرز تنها استان کشور است که از فرودگاه هواپیمایی باربری (cargo)برخوردار می‌باشد، اما متأسفانه مشکلات ساختاری این فرودگاه باعث شده صادرکنندگان محصولات کشاورزی را برای صادرات به کشورهای مقصد، از راه زمینی به بندرعباس انتقال دهند.

وی ادامه داد محصولات کشاورزی فاسدشدنی با کانتینرهای یخچال دار برای صادرات به خارج از کشور به بندرعباس منتقل می‌شود اما بااین‌حال میزان ضایعات ما در این زمینه گهگاه از مرز ۳۰ درصد نیز فراتر می‌رود.

وی گفت: اگر باهمت مسوولان ذی‌ربط مشکلات ساختاری فرودگاه باربری پیام‌ برطرف شود، با جرات می‌توان گفت که این استان به‌عنوان یک‌قطب مهم صادرات محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد.

کاروان حمل‌ونقل فرسوده است

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان البرز بابیان اینکه محصولات بسیاری اعم از میوه، سبزی و صیفی و محصولات دامی به کشورهای حوزه حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکلات در بحث صادرات گرانی سوخت، فرسودگی کاروان حمل‌ونقل و نبود سرمایه برای بازسازی این کاروان است.

حبیب‌الله لواء  نبود سرمایه در گردش و قبول نشدن سندهای اراضی کشاورزی از سوی بانک‌ها به‌عنوان وثیقه بانکی را نیز از دیگر مشکلات پیش رو برای پرداخت تسهیلات عنوان کرد.

وی افزود: استقرار فرودگاه و منطقه اقتصادی پیام در استان البرز به‌طور بالقوه ظرفیتی برای اقتصاد کشاورزی استان از طریق گسترش صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که امروز بنا به دلایلی که بخشی از آن ذکر خواهد شد، با دشواری‌هایی مواجه بوده و از آن برای ظرفیت‌سازی در صادرات البرز استفاده نمی‌شود.

هزینه‌ها سنگین است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان البرز یکی از مشکلات عمده در صادرات محصولات کشاورزی استان را نبود هواپیمای باری و هزینه کرایه بالای ماشین‌های کانتینر یخچال دار دانست و گفت: بزرگ‌ترین مشکل، تأمین سوخت کشنده‌ها و کانتینرهای یخچال دار صادراتی است.

احمد میر جلیلی یکی دیگر از مشکلات را تأمین امنیت در مسیر جغرافیایی صادرات عنوان کرد و افزود: یک هزینه اضافه که سربار صادرات محصولات است، ارزش‌افزوده‌ای است که توسط فروشندگان محصولات برای صادرات از صادرکنندگان دریافت می‌شود.

وی اظهار داشت: درصورتی‌که این مشکلات برطرف شود، کمک به رفع معضل بیکاری و اقتصاد کشورمی شود.

میر جلیلی گفت: این در حالی است که باوجوداین مشکلات در سال گذشته از استان البرز از خروجی بندرعباس ۶۲۰۰ کانتینر یخچال دار که هرکدام ۴۰ فوت به میزان ۱۸ تا ۲۰تن گنجایش داشتند خارج شد.

پیچ‌وخم اداری

میر جلیلی پیچ‌وخم‌های اداری در مسیر صدور گواهی بهداشت نباتی صادرات سبزی وصفی جات صادرکنندگان  را از دیگر موانع این استان  و عامل اتلاف وقت و سرگردانی صادرکنندگان عنوان کرد.

وی افزود: البرز به‌رغم ظرفیت‌هایی که دارد به دلیل مشکلاتی که در پیچ‌وخم‌های اداری وجود دارد و فعال نبودن فرودگاه پیام، تنها سه و دودهم درصد سهم صادرات محصولات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در دوران پساتحریم نگاه اقتصادی دولت و بخش خصوصی به ایجاد واحدهای تولیدی مشترک با توجه به موقعیت‌های مناسب کشور در حوزه‌های جغرافیایی مدنظر قرار گرفت و استان البرز نیز که دارای مزیت‌های بسیاری در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی است، می‌تواند در دستیابی به این هدف، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

قول معاون رئیس‌جمهور ثمری نداشت

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مشکلات اساسی در صادرات تأمین سوخت هواپیمای کارگاهی (باربری)  است که هم‌زمان با هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه سوخت هواپیمای باری نیز قطع شد.

باوجوداینکه پروازهای باری ضمن اینکه محصولات را صادر می‌کنند، ارز وارد کشور می‌کنند ولی دولت هزینه سوخت هواپیمای باری را آزاد حساب می‌کند و این موضوع موجب ناهمواری مسیر صادرات شده است.

هرچند که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به استان البرز قول همسان‌سازی نرخ سوخت هواپیمای کارگاهی با مسافربری را داد اما هنوز این قول به منصه عمل نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.