"باراک اوباما" در کنفرانس مطبوعاتی خداحافظی خود از شکست سیاست‌های دولتش در مورد بسیاری از مسائل بین‌المللی ابراز تأسف و به تشدید مشکلات داخلی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری خود اعتراف کرد.

آخرین کنفرانس خبری اوباما؛ اعترافات و تأسف‌ها از ۸ سال رئیس‌جمهوری

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری «تاس» روسیه در گزارشی می‌نویسد: توجیه "باراک اوباما" رئیس جمهوری در حال کنار رفتن آمریکا در این باره که وی موفق نشده تمامی آنچه را درنظر داشته اجرا کند، محتوای پنهانی کنفرانس مطبوعاتی خداحافظی او در روز چهارشنبه (18 ژانویه) بود. این مسئله موضوعات بسیار متفاوتی از روابط آمریکا با روسیه گرفته تا دورنمای حل و فصل مسئله فلسطین و اسرائیل و حتی انتخاب شدن "دونالد ترامپ" به‌عنوان رئیس جمهوری جدید ایالات متحده را شامل می‌شود.

روسیه و اوکراین، نمونه بارز شکست اوباما

باراک اوباما چنین اظهار نظر کرد که «این به‌نفع آمریکا و همه جهان است که از روابط سازنده با روسیه حمایت شود». به‌گفته وی، او از همان ابتدای ریاست جمهوری خود از این نظریه حمایت می‌کرده و تا زمانی که طرف روسی به روح رویارویی موجود در دوران «جنگ سرد» بازنگشته بود، همه چیز به‌خوبی پیش می‌رفت.

در این زمینه رئیس فعلی کاخ سفید روسیه را به «اشغال خاک اوکراین و مداخله در امور داخلی این کشور» متهم کرد. به‌نظر وی، برخورد دولتش با حوادث اوکراین نمونه خوبی از "نقش مهم و حیاتی‌ای است که آمریکا در آینده نیز باید برای حفظ ارزشهای اصولی در جهان ایفاء کند".

رئیس جمهوری فعلی آمریکا سخنی از این به میان نیاورد که دولت اوکراین که مورد حمایت واشنگتن است، عملاً در حال جنگ با مردم خود در مناطق شرقی این کشور است و اصول دموکراسی به‌طور آشکار در اوکراین نقض می‌شود. در مورد روابط اوکراین با روسیه هم اوباما تنها به این مسئله اشاره کرد که این دو کشور "از لحاظ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و وضعیت کنونی در روابط دو کشور باعث تأسف است".

کاهش تسلیحات هسته‌ای

در کنفرانس مطبوعاتی از اوباما خواسته شد تا نظریه ترامپ در مورد لغو تحریمها علیه روسیه به‌ازای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور را تفسیر کند. اوباما قبل از هر چیز یادآور شد که در دوران ریاست جمهوری او بود که آمریکا و روسیه پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی را امضاء کردند، البته وی در اینجا هم ابراز تأسف کرده افزود: «من حاضر بودم از این هم فراتر بروم، ولی آنها (روسها) حاضر به مذاکره نشدند». وی در پاسخ به سؤال دیگری در این زمینه گفت: «اگر رئیس جمهوری منتخب موفق شود این مذاکرات را به‌طور جدی ازسربگیرد، امکانات زیادی برای کاهش تسلیحات هر دو کشور وجود دارد».

این در حالی است که روز گذشته "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که در اظهارات ترامپ، ارتباطی بین مسئله لغو تحریمها و خلع سلاح هسته‌ای نمی‌بیند. ترامپ چند مسئله بدون ارتباط را با یکدیگر مطرح کرده است. مقامات دیگر روس نیز تأکید کرده‌اند که مسکو هرگز حاضر به معامله بر سر توان هسته‌ای خود نشده و در مورد لغو تحریمها هم با کسی صحبت نمی‌کند.

مناقشه فلسطین ــ اسرائیل حل‌نشده باقی است

باراک اوباما در رابطه با مناقشه دیرین فلسطین و رژیم صهیونیستی اسرائیل گفت که این مسئله به‌شدت مورد نگرانی اوست، برای اینکه اوضاع هیچ تفاوتی نکرده و این وضعیت هم خطری برای دولت اسرائیل و هم برای فلسطینیان است و هم عواقب منفی برای کل منطقه و امنیت ملی آمریکا دارد.

رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داد که از لحظه‌ای که به قدرت رسیده با تمام توان تلاش کرده که مذاکرات جدی بین طرفین مناقشه برقرار کند و در این راه انرژی، زمان و تلاش زیادی صرف کرده، ولی در نهایت دست خالی باقی مانده و موفق نشده دو طرف را آشتی دهد.

وخامت اوضاع اجتماعی و اختلاف نژادی در آمریکا

اوباما قطعاً به‌لحاظ اینکه نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست آمریکاست، در تاریخ ثبت می‌شود. او در پاسخ به سؤالی در این مورد اطمینان داد که در آینده آمریکا دارای «نخستین رئیس جمهور زن» و «نخستین رئیس جمهور از تبار آمریکای لاتین» و رئیس جمهوری یهود و... نیز خواهد شد.

البته واقعیت این است که با توجه به وضعیتی که برای "هیلاری کلینتون" در انتخابات آمریکا پیش آمد و مردم از اعتماد به او خودداری کردند، در مورد نخستین رئیس جمهوری زن آمریکا باید بسیار صبر کرد.

در همین رابطه اوباما مجبور شد به این حقیقت نیز اعتراف کند که وخامت اوضاع اجتماعی و اختلاف ارزش‌ها، از جمله بین نژادهای مختلف این کشور، در دوران ریاست جمهوری وی نه‌تنها کاهش نیافت، بلکه گسترش نیز پیدا کرده و نابرابریهای اجتماعی به‌شدت وی را نگران کرده است.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که بسیاری از مردم تنها به این خاطر به ترامپ رأی دادند که «خود را فراموش شده و فاقد عدالت احساس کردند». جالب است که به‌گفته خود او، آمریکا نباید به‌گونه‌ای باشد که عده‌ای عالی زندگی کرده و مابقی برای به‌دست آوردن اندک چیزی با هم بجنگند که دقیقاً همین وضعیت باعث رویارویی بین‌نژادی می‌شود.

طبقه‌بندی‌های سیاسی در آمریکا

در سخنان اوباما این ابراز تأسف نیز شنیده شد که با وجود تلاشهای زیاد دولت وی، طبقه بندیهای سیاسی در آمریکا همچنان به‌قوت خویش باقی ماند، این در حالی است که همین چند هفته پیش سرویسهای اطلاعاتی وی مسکو را به تلاش برای دخالت در روند انتخابات در آمریکا متهم کرده بودند، بدون اینکه دلیل قانع کننده‌ای در این زمینه ارائه دهند و ترامپ نیز با رد این ادعا، چنین مسئله‌ای را صرفاً یک جبهه‌گیری انتخاباتی از سوی حزب دموکرات نامید.

در کنفرانس مطبوعاتی از رئیس جمهوری فعلی آمریکا خواسته شد تا این حقیقت را نیز توضیح دهد که با وجود درخواست علنی وی، باز هم عده زیادی از اعضای بلندپایه حزب دموکرات قصد دارند مراسم تحلیف ترامپ را بایکوت کنند. البته اوباما اصلاً از ارائه هر نوع تفسیری در این خصوص خودداری کرد.

لازم به یادآوری است که باراک اوباما در طول دو دوره ریاست جمهوری خود 224 بار به‌طور رسمی با مطبوعات داخلی و خارجی نشست داشته است.

مراسم تحلیف "دونالد ترامپ" به‌عنوان رئیس جمهوری رسمی ایالات متحده، امروز جمعه 20 ژانویه برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.