روزنامه گاردین در صفحه نخست خود، گزارشی از انتصاب «ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرد و نوشت کسی از عملکرد آینده ترامپ در کاخ سفید اطلاع ندارد.

عملکرد آینده ترامپ در کاخ سفید / بیم ها یا امیدها از ریاست جمهوری ترامپ

روزنامه «گاردین» در گزارشی با اشاره به انتصاب دونالد ترامپ بعنوان ریاست جمهوری امریکا تاکید کرد: رئیس جمهور جدید وعده تغییر نظام موجود را داده و با اظهارات و مواضع متناقض خود، موجب خشم برخی کشورهای بیگانه قبل از تصدی پست ریاست جمهوری شده است.

این روزنامه می افزاید تصدی پست ریاست جمهوری توسط «ترامپ با شبهاتی در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری همراه است و موجب تردید برخی دموکرات ها در صحت و قانونی بودن آن شده است.

گاردین معتقد است دوستان و دشمنان آمریکا در جهان ، هر کلمه ای که از دهان ترامپ خارج شود را به دقت زیر نظر می گیرند، چراکه او با بیان تردید در مورد ارزش اتحادیه اروپا و پیمان ناتو، تهدید چین در مورد تایوان و دریای چین جنوبی و احتمال رفع تحریم های روسیه سوالات بسیاری را برانگیخته است.

روزنامه «تایمز» نیز در مقاله ای از آغاز نوع جدیدی از ریاست جمهوری آمریکا صحبت کرده و به وجود نگرانی های فراوان در این زمینه اشاره کرده است، اما از احتمال موفقیت ترامپ در پست خود سخن گفته است.

به اعتقاد این روزنامه، «ترامپ» موجب نگرانی میلیون ها نفر شده است، چرا که به دنبال برقراری روابط حسنه با «ولادیمر پوتین» است، حال آنکه این رئیس روسی در پی ایجاد مانع و یا تجزیه پیمان ناتو است. بنا بر این هیچ کس نمی تواند بین تناقض گوئی های ترامپ جمع زند. اما باید در نظر داشت که او یک فرصت تاریخی برای اثبات توانائی ها و اصلاح گرا بودن خود به مخالفان در اختیار دارد.

روزنامه تایمز می گوید «ترامپ» بهتر است هر چه زودتر به رأی دهندگان خود ثابت کند وظایف را در بخش تولید بدون وارد آوردن زیان گسترده به بخش اقتصاد بازگرداند.

در سطح بین المللی، نیز ترامپ باید متحدان آمریکا را از عدم سیاست انزوای خود مطمئن کند.


نقش روسیه

روزنامه فایننشال تایمز با ارائه گزارشی از افزایش نقش منطقه ای روسیه پس از پیروزی های آن در سوریه سخن گفت.

به اعتقاد این روزنامه، مذاکرات دولت سوریه با مخالفان در قزاقستان برای یافتن راه حل سیاسی بحران این کشور، هر چند ممکن است نتیجه در خور توجهی به همراه نداشته باشد اما برای مسکو، ناظر این مذاکرات از آن جهت که حضور آن را در خاورمیانه تثبیت می کند، بسیار حائز اهمیت است.

این روزنامه می افزاید مقامات روسی در حال حاضر از پیروزی لذت می برند و اینکه آمریکا نیز با دعوت مسکو در مذاکرات «آستانه» شرکت می کند، خود گواهی روشن بر افول قدرت آمریکا و افزایش نقش روسیه و تأثیر آن بر منطقه است.

روزنامه فایننشال تایمز می گوید که یکی از محرک های روسیه در مداخله در خاور میانه، شعله ور شدن آتش قیام های بهار عربی در سال 2011 در منطقه است. این امر «پوتین» را متقاعد ساخت تا از مواضع روسیه در قبال منطقه که از زمان اتحاد شوروی سابق به ارث برده بود، عقب نشینی کند، چرا که از گسترش نفوذ جریان های اسلامی و جمهوری های شوروی به کشورش بیم داشت.  

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.