سند ملی مشاوره ازدواج یکی از مهم ترین مصوبات نخستین جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهم بود که انگار قرار است همچنان در بایگانی مصوبات این دولت خاک بخورد.

«سند ملی مشاوره ازدواج» در بایگانی‌ دولت خاک می‌خورد

اختصاصی قدس آنلاین - به گفته معاون پشتیبانی و توسعه منابع وزارت ورزش و جوانان سال ۹۶ یعنی سال پایانی فعالیت های دولت یازدهم، سال توجه ویژه به جوانان خواهد بود. این در حالی است که در همین دولت از ابتدا تاکنون تنها یک جلسه برای رسیدگی به رفع مشکلات جوانان تشکیل شده و مهم ترین مصوبه آن در نخستین جلسه شورا، هنوز به اجرای درست نرسیده است.

*مهم ترین مصوبات بعد از تشکیل نخستین جلسه

بررسی وضعیت ساختار جوانان، ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در حوزه جوانان و تصویب کلیات سند ملی مشاوره ازدواج از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. در این جلسه بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی جامع جوانان که یکی از نیازهای ضروری انجام فعالیت در این حوزه است تاکید شد تا دستگاه‌های متولی امور جوانان بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند؛ اما با توجه به در پیش بودن هفته ازدواج در آن زمان، بیشتر موضوعات در حوزه خانواده و ازدواج جوانان مطرح شد و طرح تدوین سند ملی مشاوره ازدواج و ایجاد مراکز مشاوره ازدواج و خانواده جوانان به طور تفصیلی بیان شد اما ...
 

*مهرماه ۹۳ سند ملی مشاوره قبل از ازدواج به اجماع روانشناسان کشور رسید

مشاوره اصولی ازدواج و ایجاد مراکز مشخص و قانونمند برای ارائه مشاوره ها یکی از دغدغه های وزارت ورزش و جوانان بود، بررسی ها نشان می داد برخی از افراد در مجالسی از روی دلسوزی آدرس دختران را گرفته و بدون شناخت خانوادگی، اجتماعی و روحی و روانی برای آنها همسر می‌گزینند که این موضوع یک آشفتگی محسوب می‌شد، در واقع وظیفه حکم می کرد که در راستای همسریابی جوانان اقدام شود که وزارت ورزش و جوانان از سوی حکومت این امر را برعهده گرفت.

همه این نگرانی ها دست به دست هم داد تا معاون وقت ساماندهی وزارت ورزش و جوانان سال 1393، از گشایش و تاسیس مراکز مشاوره ازدواج استاندارد و تدوین سند ملی مشاوره ازدواج خبردهد.

سندی که پس از مشاجره های بسیار در دولت دهم میان وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی دردولت یازدهم به تفاهم رسید و امضا شد. بنابراین برای یکپارچه سازی مراکز مشاوره سندی به عنوان سند ملی مشاوره ازدواج تدوین شد و قرارشد با تدوین این سند سازوکارهایی در جهت مشاوره های پیش از ازدواج که همراه و کمک جوانان درانتخاب است ارائه شود.

*روزهای خوشی پیش روی جوانان

 اما پس از گذشت مدت ها از تصویب، این سند هنوز اجرایی نشده و در بایگانی‌ها خاک می‌خورد؛ این درحالی است که جوانان با مغفول ماندن از حق طبیعی خود تنها به وامی که از سوی دولت پرداخت می‌شود اکتفا کرده و هزینه گزافی را بابت اجاره تالار و تامین مسکن متحمل می‌شوند چه برسد بهره بردن از مشاوره های پیش از ازدواج.

قرار بود بیمه مشاوره‌های قبل از ازدواج جدی گرفته شود و مطرح شد که اگر در سال ۸۰۰ هزار واقعه ازدواج صورت گیرد، حداقل ۵۰۰ هزار واقعه با مشاوره انجام شود. اما اگر آمار طلاق را فقط در شهر تهران بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که سند ملی مشاوره قبل از ازدواج اصلا وجود خارجی ندارد!

* آمار طلاق در ایران همچون زلزله ای جامعه را تکان می دهد

بررسی آمار طلاق در کشور نشان می دهد این اتفاق تلخ، طی دهه گذشته روند صعودی به خود گرفته است، به طوری که به اعتقاد کارشناسان آمار طلاق در ایران به زلزله ای خاموش تبدیل شده که هر روز در حال تکان دادن جامعه است.

بر اساس آمار اعلام شده روزانه ۴۳۴ طلاق در کشور رخ می دهد یعنی به عبارتی هر ساعت ۱۸ طلاق!

این در  حالی است که بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال همچنان تهران رکورددار طلاق در کشور است به طوری که روزانه ۹۰ زوج در تهران از یکدیگر جدا می شوند.

هرچند وجود برخی مشکلات، ناشی از عواملی است که با تدوین و تهیه یک سند حل نمی شود، اما برخی از مشکلات از قبیل هم کفو نبودن زوجین، تفاوت طبقاتی، توقعات نابجا، فقدان امنیت شغلی و ... مسائلی است که با اجرای درست سند ملی مشاوره ازدواج قابل بررسی است و می تواند آمار طلاق را در کشور کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.