بجنورد – سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان شمالی از بهره برداری ۱۲ پروژه عمرانی با دو میلیارد تومان اعتبار به مناسبت دهه فجر در استان خبر داد.

۱۲ پروژه عمرانی ویژه عشایر خراسان شمالی به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد رضا قلی پور صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه این اعتبار ازمحل سفر مقام معظم رهبری و اعتبارات استانی تامین می شود، گفت: تامین آب شرب، دسترسی به راههای مناسب، بهسازی چشمه ها و احداث منبع ذخیره آب و مرمت محل چادرهای عشایر از جمله این پروژه ها است.

وی اظهار داشت: برگزاری مسابقات قرآنی، مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار از خانواده شهدا و جانبازان عشایر، اعزام پزشک و دامپزشک به مناطق عشایری جهت ویزیت رایگان از دیگر برنامه های پیش بینی شده به مناسبت دهه فجر است.

قلی پور در بخش دیگری از جذب ۱۲ میلیارد تومان اعتبار از سفر مقام معظم رهبری برای عشایر استان خبر داد و گفت : ۲ میلیارد تومان اعتبار دیگرنیز برای پروژه بهره برداری آب شرب از سد بلورشیروان در سال جاری تخصیص یافته است که با بهره برداری از این پروژه ۲۵۰ خانوارعشایری از آب شرب بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه عشایر ما از لحاظ تولید صنایع دستی توانمندی های زیادی دارند، خاطرنشان کرد: در همین راستا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری به صورت بلاعوض در اختیار خانواده های عشایری قرار گرفت .

وی افزود: در سال جاری ۱۰ هزار مترمربع انواع صنایع دستی شامل گلیم، جاجیم، کیف، کفش و فرش توسط عشایر استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه تولید گوشت قرمز از اولویت های این سازمان است، تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید گوشت قرمز نیز ۸ میلیارد تومان اعتبار به عشایر استان پرداخت شد که ۴ میلیارد تومان از محل سفر مقام معظم رهبری، دو میلیارد تومان اعتبارات خشکسالی، یک میلیارد تومان صندوق توسعه ملی و یک میلیارد تومان هم تسهیلات بدون کارمزد بود.

قلی پور در رابطه با طرح اسکان عشایر اظهار داشت: در سطح استان ۳ منطقه برای اسکان عشایر شناسایی شده  که یکی از پروژه های بزرگ بند خاکی میان دشت اسفراین است که بیش از ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در این منطقه ۱۲۰ خانوار عشایری ساماندهی می شوند، افزود : در حال حاضر تامین آب شرب و جدول گذاری در این منطقه بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد  و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی این منطقه که مستعد کشت است شناسایی شده است.

وی یادآور شد : در سال جاری ۱۷ هزار تن علوفه توسط اتحادیه ها و شرکت های تعاونی با قیمت مناسب بین عشایر توزیع و نیز ۴۱۰ میلیون تومان اعتبار برای نگهداری و حفاظت ایل راهها هزینه شد.

قلی پور با اشاره به اینکه ۴۹ درصد مراتع استان در اختیار عشایر است، گفت: این استان دارای شرایط مستعد در بخش گیاهان دارویی بوده در همین راستا با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اجازه ورود عشایر به بهره برداری از گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی را پیگیری کردیم که تحقق این امرموجب درآمدزایی وهم اشتغال‌زایی خوبی برای عشایر می شود.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت‌های این استان در موضوع گردشگری عشایر نیز گفت: مناطق مستعد گردشگری عشایر در خراسان شمالی شناسایی‌ شده است تا این گردشگری طبیعی و عشایری شکل بگیرد در این راستا ما منطقه سالوک و گلیل و هفت ریگ را پیشنهاد کردیم تا بحث گردشگری عشایر را در استان داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.