قدس آنلاین--بارندگی های شدید در روز های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان سبب آبگرفتگی، مسدود شدن برخی محورهای روستایی و محاصره روستاییان در جنوب این استان شد.

سیستان و بلوچستان را آب برد/بیل«لودر» ناجی روستائیان شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین بارش های سیل آسا و طغیان رودخانه های محلی و فصلی به بسیاری از اراضی کشاورزی، باغات و واحدهای مسکونی در برخی شهرستان ها و روستاها آسیب زده است.

گفتنی است با وجود اینکه رگبار های تند و پراکنده علاوه بر اینکه موجب شادمانی مردم شد اما طغیان رودخانه های محلی بسیاری از خانواده های روستایی را در محاصره قرار داد و موجب غافلگیر شدن مردم جنوبی استان شد.


۸۳۷ مدرسه تعطیل شد

در همین رابطه مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ۸۳۷ مدرسه در پنج شهرستان قصرقند، ایرانشهر، چابهار، کنارک و سراوان به دلیل بارندگی شدید در سطح استان تعطیل شد

علیرضا نخعی افزود: ۴۲۱ مدرسه ابتدایی شیفت صبح در شهرستان‌های ایرانشهر، چابهار و سراوان امروز بر اثر سیل و آبگرفتگی تعطیل اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مدارس شهرستان قصرقند و کنارک شامل ۴۱۶ مدرسه نیز به علت بارندگی و آبگرفتگی خیابان‌ها امروز تعطیل اعلام شده است.

نجات مردم به وسیله لودر

بارش های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان همچنین موجب شد تا تعدادی از روستاهای شهر زراباد در جنوب این استان به محاصره سیل در بیایند.

در همین رابطه رئیس شورای اسلامی شهر زرآباد کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ خانوار گرفتار در سیلاب روستای «بقالو» بخش زرآباد این شهرستان با تلاش نیروهای شهرداری به وسیله لودر نجات پیدا کردند.

خیر محمد نهنگی اظهار داشت: همچنین یک دستگاه خودروی عبوری با دو سرنشین که گرفتار سیلاب شده بود به وسیله لودر شهرداری از سیلاب نجات پیدا کرده و عبور داده شد.

وی افزود: با توجه به اینکه سیلاب از طرف نیکشهر به این روستا در حال نزدیک شدن است پیش بینی می شود وضعیت این منطقه را بحرانی تر کند.

وی افزود: متاسفانه پایگاه هلال احمر شهر زرآباد تجهیزات کافی برای امداد رسانی به چنین بحرانی را ندارد.

روستا تخلیه شد

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات خوشبختانه تمام روستا خالی از سکنه شده و برای اهالی این روستا امکانات مختلف در روستای همجوار از جمله مدرسه و اسکان پیش بینی شده است.

فرماندار کنارک  نیز بیان کرد: روستای بقالو در بخش زرآباد به دلیل خطرات احتمالی ناشی از سیلاب تخلیه شد.

بیژن بختیار با بیان اینکه این روستا در مسیر سیلاب قرار دارد، بیان کرد: امروز به دلیل شدت بارش ها و جلوگیری از خطرات احتمالی ۲۰ خانوار این روستا با جمعیتی حدود ۱۵۰ نفر با کمک نیروهای امدادی تمام دستگاهها به روستای همجوار منتقل شدند.

وی افزود: با وجود همه مشکلات خوشبختانه این جابجایی بدون تلفات انسانی صورت گرفت و برای اهالی این روستا امکانات مختلف در روستای همجوار از جمله مدرسه و اسکان پیش بینی شده است.

۱۰ مسیر ارتباطی مسدود شد

بارش باران و طغیان رودخانه ها همچنین موجب انسداد بیش از ۱۰ راه ارتباطی در این استان شد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همچنان ۱۰ مسیر اصلی و فرعی در جنوب استان که از صبح دیروز به دلیل طغیان رودخانه ها و سیلاب مسدود شده بود، بازگشایی نشده است.

ایوب کرد اظهار داشت: براثر طغیان رودخانه های فصلی، روان آبها و سیلاب مسیرهای دلگان - ایرانشهر، زهکلوت - دلگان، خیرآباد - ایرانشهر، ایرانشهر - جلگه، چاهان - زرآباد، نیکشهر - بنت، کاروان - زرآباد، بزمان - دلگان، فنوج - رمشک و فنوج - اسپکه از صبح دیروز تا کنون مسدود است.

وی تاکید کرد: امکان بازگشایی این مسیرها تا زمان کاهش شدت سیلاب نیست.

وی خاطر نشان کرد: تمام گشت های راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در سطح منطقه در آماده باش کامل قرار دارند.

وی افزود: براثر بارندگی های چند روز اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان خسارات مختلفی به تاسیسات زیربنایی شهرها و جاده های جنوبی استان وارد شده که هنوز برآورد دقیقی از میزان آن انجام نشده است.

به گفته کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان، بارندگی های شدید از دیروز در نقاط مختلف جنوب استان از سواحل تا شهرستان خاش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مرتضی فرجی افزود: شدت بارندگی ها در نواحی مرکزی و شمالی سیستان و بلوچستان متوسط است.

باغات بلوچستان تخریب شد

مدیر ستاد بحران سیستان و بلوچستان نیزدر این رابطه اعلام کرد: با وجود جاری شدن سیل خوشبختانه هیچگونه تلفاتی انسانی نداشتیم.

غلامرضا اربابی اظهار کرد: متاسفانه سیلاب به برخی از واحدهای مسکونی و باغات در جنوب سیستان و بلوچستان خسارات وارد کرده است.

اربابی افزود: عمده خسارت ها در شهرستان های ایرانشهر و فنوج  بوده است اما تا برآورد خسارات نهایی نمی توان در این خصوص قاطعانه صحبت کرد.

امداد رسانی ادامه دارد

معاون جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از امداد رسانی به خانواده های سیل زده خبر داد و گفت: ۲۵ روستای حوزه جنوب استان با آسیب بارندگی مواجه شده است.

حسن مصفا افزود: طی این مدت ۲۰تیم عملیاتی شامل ۸۶نیروی امدادگر و پرسنل جمعیت هلال احمر در منطقه به فعالیت مشغول بوده اند.

وی ادامه داد: در بین خانواده های آسیب دیده افزون بر ۴۹ تخته چادر، ۳۲تخته موکت،۹۰ تخته پتو، ۱۰۶کیلیوگرم نایلون سنگری، ۲۰عدد والر و فانوس و۱۵۰قوطی کنسرو توزیع شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به بارش ها، تمامی نیروها در منطقه بلوچستان به حالت آماده باش قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.