سخنگوی حماس تاکید کرد که انتقال سفارت آمریکا از مکان کنونی به قدس، به نفع اشغالگری اسرائیل و از حساب فلسطینی ها است.

انتقال سفارت آمریکا به قدس کمک به اشغالگری اسرائیل است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اخیرا سه سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای خبری اعلام کردند بار دیگر قانون قدیمی «قانون سفارت در بیت المقدس و به رسمیت شناخته شدن» را که در سال ۱۹۹۵ تدوین شده به جریان خواهند انداخت تا بیت المقدس به عنوان پایتخت به رسمیت شناخته شده رژیم صهیونیستی و سفارت آمریکا نیز از «تل آویو» به این شهر منتقل شود.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری منتخب آمریکا طی تبلیغات انتخاباتی، با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نیویورک دیدار کرد. در پی این ملاقات، ستاد انتخابات ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترامپ تأکید کرده است که بیت‌المقدس بیش از ۳ هزار سال پیش، پایتخت قوم یهود بوده است و آمریکا تحت اداره ترامپ در نهایت حکم دیرینه کنگره را درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت خواهد پذیرفت؛ اظهاراتی که خشم گسترده فلسطینیان و حامیان آن‌ها در سرتاسر جهان را به همراه داشت.

در همین حال، ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا طی روزهای گذشته با امضای طوماری از دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا خواستند که به محض در دست گرفتن زمام امور کاخ سفید، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کند. اوباما در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان رئیس جمهوری گفت: وقتی اقدامات ناگهانی یکجانبه درباره برخی مسائل ریشه ای و حساسیت های مرتبط با آن صورت می گیرد، این امر ممکن است اوضاع را منفجر کند. تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش داد که «دونالد ترامپ» دوشنبه انتقال سفارت آمریکا از تل‌ آویو به «قدس» را اعلام می‌ کند؛ البته بعدا اعلام شد ترامپ فعلا عجله ای برای این اقدام ندارد.

در همین راستا برای بررسی ابعاد این رویداد مهم خبرنگار مهر با «فوزی برهوم» سخنگو و یکی از اعضای ارشد جنبش حماس  فلسطین گفتگو کرده که شرح آن در ادامه می آید.

*تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس را چگونه ارزیابی می کنید؟ موضع شما در این خصوص چیست؟

در وهله نخست باید تاکید کنم که هر گونه به رسمیت شناختن اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل از سوی هر کشوری اشتباه است؛ تمام اراضی فلسطین اشغال شده است و جهانیان باید به ما در پایان دادن اشغالگری فلسطین توسط اسرائیل کمک کنند.

فلسطین متعلق به مردم فلسطین است اما انتقال سفارت آمریکا از مکان کنونی به قدس، به نفع اشغالگری اسرائیل و از حساب فلسطینی ها است. این اقدام همچنین تاکیدی است از سوی آمریکا بر یهودیت اسرائیل.

از سوی دیگر آمریکایی ها از مسأله فلسطین و مردم فلسطین هیچ حمایتی نمی کنند. هرگونه به رسمیت شناختن اسرائیل و بازگشایی سفارت در رژیم صهیونیستی، به ضرر مردم فلسطین و حمایت از تروریسم، خشونت اسرائیل و مشروع نشان دادن خشونت و جنایت اسرائیل علیه مردم فلسطین است. اینگونه تصمیم ها باید متوقف شود. زیرا تساهل با نژادپرستی، جنایت و تروریسم در جهان است.

*به نظر شما آیا سیاست ترامپ در قبال فلسطین با سیاست اوباما تفاوت دارد؟

تاکنون دولت های آمریکا از اشغالگری اسرائیل حمایت می کرده اند و تاکنون تفاوتی در مواضع این دو نفر ندیده ایم؛ موضع آنها حمایت از اسرائیل با استفاده از دیپلماسی نرم علیه مردم فلسطین و تغییر دیدگاه عمومی درباره درگیری ما با اشغالگری اسرائیل است.

سخنان ترامپ نیز تاکنون در حمایت از اسرائیل و نه فلسطین مطرح شده است. ما روی سیاست آنها حساب نمی کنیم بلکه توجه مان به جهان اسلام و جهان عرب است. تکیه ما بر مقاومت در فلسطین و اراده مردم آن برای درگیری با اشغالگری اسرائیل است. دولت جدید آمریکا باید اثبات کند که به صورت عملی پایبند به دموکراسی و علیه تروریسم اسرائیل است. زیرا حمایت از تروریسم اسرائیل، حمایت از تروریسم در سراسر جهان است.

*قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی های اسرائیل چه نتایجی را در پی داشته است؟

این اقدام نشانگر یک تحول آشکار در میان کشورهای عضو شورای امنیت است و نشان می دهد که از یک سو همچنان مظلومیت فلسطین مورد توجه سازمان های بین المللی است و از سوی دیگر داستان اسرائیلی ها رو به افول است. ما درخواست می کنیم که تمام اعضای شورای امنیت و سازمان های بین المللی با اتخاذ چنین تصمیم هایی، اسرائیل را عاجز کنند و اشغالگری آن را به پایان برسانند. همچنین از مشروعیت مقاومت فلسطین در مبارزه با اشغالگری اسرائیل نیز حمایت نمایند. این گام بسیار خوب بود اما نیازمند اقدامات عملی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل هستیم.

*روند اجرای طرح ده ماده ای ارائه شده از سوی جنبش جهاد اسلامی برای سامان دهی به اوضاع داخلی فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طرح یک طرح ملی، جامع و مهم است و نکات بسیار خوبی را شامل می شود و حماس نیز از آن استقبال کرد. این طرح زمینه مناسبی برای وحدت و مصالحه ملی محسوب می شود اما متاسفانه از سوی جنبش فتح با مشکلاتی مواجه شده است. مشکل از جنبش فتح و مشخصا محمود عباس است؛ زیرا محمود عباس خواهان وحدت صفوف در داخل کشور نیست و ممکن است این طرح به نتیجه نرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.