۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 497044

قم- هجدهمین همایش کتاب سال حوزه، روز پنجشنبه با حضورنمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، استادان سطح عالی حوزه، پژوهشگران، نویسندگان، مدیران و سردبیران نشریات حوزه، مدیران مراکز و مدارس مختلف حوزوی و پژوهشگاه ها و مراکز علمی حوزه در قم برگزار شد.

همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، این همایش روز پنجشنبه با  سخنرانی آیات ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید و علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و تجلیل از شخصیت های علمی آیات صافی گلپایگانی و مرحوم موسوی اردبیلی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

گفتنی است در این همایش از شخصیت های ویژه علمی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی و مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید به پاس خدماتی که در عرصه پژوهش و تالیف آثار گرانسنگ که در طول عمر بابرکت خود داشتند، تجلیل شد.

همچنین آثار این ۲ شخصیت در حاشیه همایش به نمایش گذاشته شد و خدمات آن ها در قالب ویژه نامه ای در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

شایان ذکر است در این همایش، از سه اثر قابل توجه از آثار معاونت پژوهش حوزه های علمیه با عنوان اولویت های پژوهشی فقه سیاسی و اولویت های پژوهشی دانش اصول فقه در قالب ۲ کتاب و کتاب «فرهنگ واژگان پژوهش» در راستای استانداردسازی فضای پژوهش رونمایی شد.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در این همایش گفت: ۸۷۵ اثر به دبیرخانه همایش رسیده است که از این تعداد ۷۳۸ اثر کتاب و ۱۳۷ اثر پایان نامه سطح چهار است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقی با بیان این که آثار رسیده به دبیرخانه همایش یک هزار و ۱۳۴ جلد است، اضافه کرد: ۲۸ درصد این آثار معادل ۲۴۲ اثر به مرحله داوری نهایی راه یافته است.

وی اضافه کرد: آثار راه یافته به مرحله داوری بیش از ۶۰۰ داوری را به خود اختصاص داده و در پایان داوری ها، ۳۶ اثر، نامزد آثار برتر شناخته شد و در اختیار شورای علمی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: از میان ۸۷۵ اثر مکتوب رسیده به دبیرخانه همایش، ۱۰ اثر برگزیده، ۹ اثر شایسته تقدیر و ۱۹ اثر شایسته تحسین شناخته شد.
حقی بیان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه از نظر کمی نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است، ولی از نظر کیفی رشد قابل توجهی دارد.

وی افزود: مجموعه آثار رسیده در ۱۶ گروه علمی تقسیم بندی شده است که تحلیل محتوایی آثار موجود در ۱۱ گروه، همزمان با برگزاری همایش در ویژه نامه منتشر می شود.

به گفته وی، ۵۱ اثر رسیده به دبیرخانه همایش از سوی بانوان پژوهشگر حوزه های علمیه بوده است.

حقی با بیان این که ۱۳۷ اثر رسیده به دبیرخانه هجدهمین کتاب سال حوزه مربوط به پایان نامه های سطح چهار حوزوی است، گفت: سالانه یک هزار اثر علمی در حوزه تالیف می شود که بسیاری از آن ها پاسخ گوی نیازهای جامعه، نظام و مردم است.

وی بیان کرد: بی توجهی به نیازهای واقعی و دارای اولویت، ضعف علمی و روشی، نوآوری و ارائه نظریه، کم توجهی به امور نگارشی، ویرایشی و جاذبه های بصری مهم ترین دلایل ناکامی ۷۲ درصد آثاری است که به مرحله داوری نهایی نرسیدند.

وی افزود: آثار فاخر در بعضی دانش ها از جمله فقه و اصول کاهش یافته به طوری که حتی یک اثر هم در این رشته موفق به دریافت نشان برتر همایش نشد و این مساله جای تامل و تاسف دارد.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه گفت: زبان های خارجی حتی عربی که زبان علم دین است در آثار مکتوب حوزه حال و روز خوشی ندارد و از میان ۴۲ اثر ترجمه رسیده به دبیرخانه همایش فقط ۶ اثر در ارزیابی اولیه مورد توجه داوران قرار گرفت که این مساله نیاز به حرکت پرشتاب در عرصه ترجمه دارد.

وی بیان کرد: در ۱۸ دوره همایش کتاب سال حوزه، بیش از ۱۱ هزار اثر به دبیرخانه این همایش رسیده که بر روی بیش از پنج هزار اثر ارزیابی تفصیلی صورت گرفته و ۶۶۰ اثر به جامعه علمی معرفی شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.