مشهد- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با مثبت ارزیابی کردن مفاهیمی همچون ولایت که در سند جامع مدیریت اسلامی عنوان شده است،‌ گفت: این سند در بعد اجتماعی دارای ضعف است.

سند نقشه جامع مدیریت اسلامی در بعد اجتماعی ضعف دارد

به گزارش قدس آنلاین، محسن رضایی صبح جمعه در آئین اختتامیه بررسی نقشه جامع مدیریت اسلامی در مشهد اظهار کرد: مدیریت جامع، جمعی‌سازی کارآمد و موثر امور و افراد در رسیدن به اهداف معین است بنابراین انسان‌ها نیز در مدیریت موضوعیت دارند. بنابراین مدیریت اسلامی فرآیند تعاملی براساس نفوذ معنوی و عقلانی است که یکپارچگی برمبنای ارزش‌های مشترک انسانی و الهی را با تدبیر در امور فراهم می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تعریف مدیریت اسلامی، افزود: از نگاه دیگر مدیریت اسلامی جمعی‌سازی کارآمد، موثر و ارزشی امور و انسان‌ها در راستای رسیدن به اهداف معین برای رسیدن به مقصد نهایی که همان رضایت خداوند است.

وی با تاکید بر موضوعیت قرار دادن مردم و  تعامل به عنوان مسئله کلیدی در مدیریت گفت: مسئله تعامل و دیدن مردم در مدیریت از تاکیدات اسلامی است و ما در تجربه دفاع مقدس با وجود اینکه  فرمانده سپاه بودم تا زمانی که برادران را قانع نمی‌کردیم امکان نداشت عملیات را انجام دهیم و این‌قدر آزادی می‌دادیم که در برابر من که فرمانده سپاه بودم چالش‌های جدی را مطرح می‌کردند و طرح‌ها را به چالش می‌کشیدند.

وی با تاکید به اینکه اقناع پذیری و دیدن مردم در صحنه مدیریت بسیار مهم است گفت: اکنون یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که چرا مقام معظم رهبری اینقدر صبر و حوصله می‌کنند؟ دلیلش این است که درست است اقتصاد مهم است اما مردم هم مطرح هستند. مدیریت اسلامی را نمی‌شود بدون مردم انجام داد.

رضایی تصریح کرد: نسل اول و دوم انقلاب مدیریت را به صورت تجربی وارد انقلاب کرد اما نسل سوم و چهارم فاقد این تجربه است و باید دید چگونه باید این خلا را برطرف کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در راستای انتقال تجارب مدیریتی به فرماندهان آینده سپاه کار می‌کنیم، گفت: اکنون که تجربه جنگ و انقلاب به طور عینی نیست و باید بررسی کرد که آیا به طور ذهنی قادر هستیم تجارب را منتقل کنیم تا در ۱۰ سال آینده با خلا مدیریتی روبه‌رو نشویم؟

وی با بیان اینکه سند نقشه جامع مدیریت اسلامی دو خلاء جدی دارد، گفت: این سند نکات مثبت فراوانی دارد و مفاهیم خوبی نظیر ولایت در آن  به کار گرفته شده اما در بعد اجتماعی سند ضعیف است و در نهایتِ این سند شاید به فردگرایی اسلامی برسیم.

رضایی ادامه داد: مفهوم تعامل نیز در مدیریت مسئله کلیدی است که در این سند ضعیف دیده شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید دید این سند آیا راهنمای تحقیق و پژوهش است یا می‌خواهد مدیریت اسلامی را در کشور پیاده کند؟ که این نقشه اگر بخواهد در بخش خصوصی و عمومی مدیریت اسلامی را پیاده کند احتیاج به کار بیشتری دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: انجام امور به دست دیگران در مفاهیم مدیریت تاکید شده و این یک مفهوم تعاملی بین مدیر و دیگران است که مبنای آن می‌تواند نفوذ معنوی و عقلانی باشد.

وی افزود: هماهنگ‌سازی، به‌کارگیری منابع مادی و انسانی نیز نوعی از تعامل را مطرح می‌کند بنابراین فرآیند تعاملی یکی از مقولات اصلی تعاریف مدیریت است.

رضایی با اشاره به اینکه فرآیند تعاملی در راستای هدف معینی انجام می‌شود، تصریح کرد: البته هدف بین مدیر و دیگران ممکن است واحد باشد و گاه ممکن است مدیر و دیگران اهداف یکسانی نداشته باشند و به‌طوری که یک فرد برای خدا کار کند و دیگری برای حقوق؛ به‌عبارتی مبنای هدفمندی می‌تواند ارزش‌ها و فرهنگ باشد یا قرارداد.

وی ادامه داد: مسئله کلیدی دیگر در مدیریت کارآمدی و بهبودسازی است و مدیریت به معنای عام فرایند تعاملی است که با هماهنگی و بهترسازی در گروه‌ها مستقر می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این سوال که آیا مفهوم محوری مدیریت کار است یا انسان؟ گفت: مدیریت در نگاه جامع می‌تواند کار، کارگر و مردم را ببیند پس مدیریت اتحاد بین کار، کارگر و مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.