گناباد-جشن ثبت جهانی قنات قصبه گناباد در فهرست جهانی یونسکو ۱۴بهمن ماه با حضور معاون ریئس جمهور و رئیس سازمان میراث در گناباد برگزار می شود.

جشن قنات قصبه گناباد برگزار می شود

به گزارش خبرنگار قدس انلاین جشن ثبت جهانی قنات قصبه گناباد به عنوان نخستین اثر ثبت شده جهانی خراسان رضوی ۱۴ بهمن ماه  در شهر گناباد برگزار می‌شود.

در این مراسم دکتر زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی کشور در شهرستان گناباد حضور خواهند داشت.

قنات قصبه در فهرست میراث جهانی به عنوان نخستین اثر ثبت جهانی خراسان، عمیق ترین قنات و یکی از مهندسی سازترین و قدیمی ترین قناتها به ثبت رسیده است جشن بزرگ ثبت جهانی قناتهای ایرانی با پیگیریهای انجام شده و بنا به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی در گناباد برگزار می‌شود و در این مراسم دستگاههای مختلف از جمله جهاد کشاورزی و شرکت آب نیز مشارکت دارند.

تاریخ حفر قنات قصبه به ۲۵۰۰ سال پیش و دوران هخامنشیان می رسد و از همان زمان تاکنون یکی از مهمترین منابع تامین آب مردم شهر گناباد برای مصارف مختلف به ویژه کشاورزی بوده است.

رئیس جهادکشاورزی گناباد در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین  اظهار کرد: دبی قبلی قنات در سال ۹۰  به میزان  ۱۴۷  لیتر بر ثانیه بوده که هم اکنون دبی قنات قصبه ۱۲۷   لیتر اب شیرین  بر ثانیه است و۴۶۷ هکتار زیر کشت  عمده محصولاتی از قبیل زعفران و صیفی جات می باشد.

علیرضا حسین زاده مدار ابیاری قنات قصبه  را  ۲۴ شبانه روز دانست و افزود:در این قنات تعداد ۵۶۷ مالک سهیم می باشند  که عمده ان استان قدس و اوقاف هستند.

وی افزود: تا کنون بیش از ۳ هزارو۵۰۰ متر ان لایروبی و مرمت شده است . رئیس جهاد کشاورزی گناباد عمده مشکلات این قنات را خرده مالکی  و عدم مدیریت صحیح  بهره برداری  ازان دانست و گفت برای لایروبی و مرمت حدود ۲ کیلومتر باقی مانده ان بیش از ۱۵۰میلیلرد ریال اعتبار نیاز است .

قنات قصبه ۳۳ کیلومتر طول دارد و عمق مادر جاه ان ۳۶۰مترمی باشد  و یکی از عمیق ترین قنوات جهان محسوب می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.