مشهد-کارشناس اوتیسم بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانواده‌هایی که مشکوک به اختلال اوتیسم در کودکان‌شان هستند باید موضوع را از طریق کارشناس رابط بهزیستی شهرستانی که در آن سکونت دارند پیگیری کنند.

مراکز اوتیسم در خراسان رضوی با محدودیت روبروست/برنامه‌ غربالگری تشریح شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سمانه طاهری‌ زاده در حاشیه‌ نشست آموزشی رابطین برنامه غربالگری اوتیسم در بهزیستی خراسان رضوی افزود: خانواده‌های ساکن شهرستان‌ها که تمایل دارند از سلامت کودکان‌شان در زمینه‌ اختلال اوتیسم اطمینان پیدا کنند می‌توانند از طریق مشاوره با کارشناس اوتیسم بهزیستی شهرستان، در آزمون غربالگری «هیوا» شرکت کنند.

وی اضافه کرد: نخستین گام غربالگری، پرسشنامه‌ای است که از طریق مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت و سایر مراکزی که مادران به آن‌ها مراجعه دارند در اختیار خانواده قرار می‌گیرد و والدین در فرصتی در منزل و با فراغت به پرسش‌های آن پاسخ می‌دهند.

وی بیان کرد: اگر دست کم پاسخ سه تا از این پرسش‌ها مثبت باشد، والدین باید وضعیت کودک‌شان را با کارشناس رابط اوتیسم در بهزیستی شهرستان در میان بگذارند و از او نظر بخواهند.

کارشناس مسؤول برنامه غربالگری اوتیسم در خراسان رضوی در خصوص آزمون هیوا گفت: این آزمون به شکل پرسشنامه طراحی شده که در حضور خانواده و با همکاری کارشناس رابط اوتیسم بهزیستی برگزار می‌شود و نتایج اولیه، پس از بررسی دقیق‌تر به خانواده اعلام می‌گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر در خصوص مراکز توانبخشی اوتیسم در استان محدودیت داریم و از مجموع 28 شهرستان، فقط 3 شهرستان دارای مرکز توانبخشی اوتیسم هستند و یکی هم در حال راه‌اندازی است.

مسعود فیروزی ادامه داد:‌امیدواریم با افزایش اعتبارات یارانه‌ای و با همکاری بخش غیر دولتی، بتوانیم مراکز توانبخشی اوتیسم را در سایر شهرستان‌های استان راه‌اندازی کنیم که  کار آموزش و توانبخشی این کودکان را در همان شهرستان محل اقامت ادامه داد.

وی گفت: در حال حاضر، این آموزش‌ها فقط در مراکز مشهد، نیشابور و طرقبه‌شاندیز انجام می‌شود و به همین جهت، در نظر داریم تا زمانی که سایر شهرستان‌ها به این مراکز مجهز شوند، آموزش را از طریق توانبخشی از راه دور و یا با کوشش خانواده و در مراکز فعلی استان انجام دهیم.

شایان ذکر است اختلال طیف اوتیسم به گروهی از اختلالات رشدی عصبی اطلاق می‌شود که در آن کودک در قسمت ارتباطات اجتماعی، تکلم و پردازش فکری دچار مشکل است.

اختلالات طیف اوتیسم، درمان قطعی ندارند و کودک باید تا سال‌ها و در برخی موارد تا پایان عمر، مورد آموزش و اقدامات توانبخشی قرار داشته باشد و خانواده نیز باید در خصوص نحوه تعامل و رفتار با او، آموزش ببیند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.