رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در فضای غبارآلودی که گاهی به علت اختلاف نظرات سیاسی ایجاد می‌شود حقایقی از خدمات انقلاب نادیده گرفته می‌شود، عنوان کرد: این موضوع ظلم به انقلاب بزرگی است که جهان اسلام را تکان داد.

در بحران جنگ علی رغم تحریم ها، ایران صاحب تکنولوژی موشکی شد /حقایقی از خدمات انقلاب نادیده گرفته شده که ظلم به انقلاب است

به گزارش «قدس آنلاین»،  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه (۱۲ بهمن ماه ۹۵) طی سخنانی در صحن علنی مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌ دهه فجر اظهار داشت: سال ۵۷ در چنین روزی امام با وجود خود در ایران تحولی ایجاد کرد که به تحقیق بزرگ‌ترین تحول قرن بود.

وی افزود: با حضور امام در کشور، حکومت دیکتاتوری وابسته به شاه از هم پاشیده شد، مهم‌ترین امتیاز خود را نمایندگی ژاندارمی آمریکا در منطقه می‌دانست و به میزانی که مقابل قدرت‌های بزرگ خاضع بود، در مقابل ملت گستاخ و دیکتاتور ظاهر می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: فساد در این زمان از هر نوع، سرتا پای حکومت شاه را دربر گرفته بود؛ جز چند شهر که به آبادی آن می‌پرداخت، بقیه کشور را رها کرده بود. طراحی امام واژگونی همه این مناسبات بود.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: در تئوری امام اساس کار حکومت بر تفکر اسلامی و حکمرانی واقعی مردم قرار داشت. لذا در ساماندهی شکل حکومت آن را جمهوری اسلامی نامید تا این دو رکن همیشه در نظر گرفته شود.  

وی ادامه داد: در نظریه امام مردم در همه شئون کشور محور قرار داشتند چه در سیاست و اقتصاد و چه در فرهنگ. همه نهادهای حکومتی مستقیم یا با واسطه با رای مردم مستقر شدند. مجلس که عصاره اراده ملت است در راس امور قرار گرفت. قوه مجریه بخشی مستقیم و بخشی با واسطه مجلس با اراده مردم انتخاب می‌شود. رهبری که بالاترین مقام حکومت است با رای مجلس خبرگان انتخاب می‌شود که اعضای آن توسط مردم مشخص می‌شوند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: «در نگاه امام استقلال در همه وجوه آن عامل عزت ملی معرفی شد چه استقلال فرهنگی و چه استقلال سیاسی و اقتصادی. به همین جهت در مقابل شرق و غرب ایستاد و شعار نه شرقی نه غربی را محور دیپلماسی نظام قرار داد. گرچه این سیاست به مذاق هیچ کدام از اقطاب قدرت‌های جهانی خوش نیامد و دست به دست هم دادند و جنگ صدام را بر ما تحمیل کردند. اما با سرافکندگی، قدرت‌ها مجبور شدند جنگ را خاتمه دهند چون فهمیدند ملت ایران با راهنمایی‌های امام ملتی عزتمند است و دست از مبارزه برنمی‌دارد.

لاریجانی با بیان اینکه امروز در فضای غبارآلودی که گاه به خاطر اختلاف نظرهای سیاسی ایجاد می‌شود حقایقی از خدمات انقلاب نادیده گرفته می‌شود، عنوان کرد: این موضوع ظلم به انقلاب بزرگی است که جهان اسلام را تکان داد. آیا در استقامت امام در استقلال سیاسی ملت ایران ضرر کرد یا امروز سرافراز است؟ آیا تردیدی وجود دارد که ایرانی که در قبل از انقلاب به خاطر حمایت از اسرائیل در نزد کشورهای اسلامی سرافکنده بود امروز محور مقاومت و تحولات غیرتمندانه در منطقه است؟ آیا علیرغم همه فشارهای بین‌المللی قدرت‌های بزرگ ایران موفق به پیشرفت دانش هسته‌آی نشده‌اند.

«گرچه کشورهای بزرگ برای اینکه خود را موفق نشان دهند زیاده سخن می‌گویند اما حفظ دانش هسته‌ای در پس توافق هسته‌ای امر کم‌ارزشی بود؟ آیا ایران امروز قدرت اصلی در مبارزه با تروریسم در منطقه  نیست؟ کشورهای بزرگ که در این زمینه فقط بیانیه صادر کردند ۶۰ کشور متحد شدند با تروریسم با صورت کاغذی بجنگند»  

رئیس مجلس در ادامه یادآور شد: در زمینه استقلال اقتصادی امام روحیه‌ای به جوانان زمان خود القا کرد که در مقابل تکنولوژی‌های نو، خود مسلط شوند. لذا در بحران جنگ که همه گونه تحریمی علیه ایران ایجاد کردند، ایران صاحب تکنولوژی موشکی شد امروز از این جهت ایران قدرت مهم منطقه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم تحمیل هزار میلیارد دلار خسارت جنگ و رشد جمعیت ایران که بیش از ۲ برابر سال ۵۷ شده سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی از ۱۵.۸ دهم درصد در سال ۵۷ به ۲۶ درصد در سال ۹۴ رسید. سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی از ۲۵ صدم درصد در سال ۵۷ به ۱.۱۴ دهم درصد در سال ۹۴ رسید. فولاد از ۳۶ صدم میلیون تن در سال ۵۷ به ۱۷.۷ دهم میلیون تن در سال ۹۴ رسید. یعنی ۴ هزار و ۸۱۶ درصد افزایش.

رئیس قوه مقننه بر این اساس اضافه کرد: در آلومینیوم هزار و ۹۲۷ درصد رشد داشتیم. در کاشی سرامیک هزار و ۸۳ درصد رشد. در خودرو ۸۲۹ درصد رشد. در سیمان ۸۸۵ درصد رشد. در سنگ آهن ۷ هزار و ۳۶۴ درصد رشد. در مس ۶۶ هزار و ۵۶۶ درصد رشد داشتیم. یعنی ۳۰۰ تن تولید در سال ۵۷ بود که به ۲۰۰ هزار تن رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در سرب ۶ هزار و ۸۲۸ درصد رشد در سنگ تزئینی ۷ هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشتیم که این گام‌ةای بزرگ صرفا بخشی از توسعه صنعتی کشور است. در بخش کشاورزی رشد محصولات زراعی ۴۸۴ درصد رشد داشتیم. در محصولات باغی ۴۷۸ درصد رشد در شیلات ۲ هزار و ۴۷۱ درصد رشد. در گوشت مرغ هزار و ۱۸۴ درصد رشد. در شیر ۲۵۸ درصد رشد به طوری که در تولید گندم امسال به خودکفایی رسیدیم. حال هم با همه مشکلات کم‌آبی و خشکسالی افزایش جمعیت به این مقدار رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ در تامین اجتماعی افراد تحت پوشش ۵.۸ دهم میلیون نفر بوده است که در سال ۹۴ این مقدار به ۴۱.۷ دهم میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتند که در سال‌های اخیر با پوشش بیمه سلامت قریب به همه افراد زیر پوشش قرار می‌گیرند.

لاریجانی گفت:‌ در سال ۵۷ آب آشامیدنی روستاها ۲۵ درصد بود که امروز به بالای ۹۰ درصد رسیده است. نرخ مرگ و میر کودکان ۱۱۱ مورد در هزار در سال ۵۷ بود و امروز به ۱۴ مورد در هزار رسیده است. در سال ۵۷ امید به زندگی ۵۵ سال بود که در سال ۹۴ به ۷۵ سال رسیده است. در بخش آموزش نیز نرخ باسوادی در سال ۵۷ به ۴۹ درصد بود که امروز به ۹۱.۵ رسیده است.

«تعداد دانشجویان ۱۶ هزار و ۳۸ نفر در سال ۵۷ بود که به ۴ میلیون و ۸۰۰ نفر در سال ۹۴ افزایش یافته است. تعداد هیأت علمی از ۸ هزار و ۲۴۹ نفر در سال ۵۷ به ۷۲ هزار و ۶۱ نفر در سال ۹۴ رسیده است. در بخش ارتباطات تعداد مشترکین تلفن ثابت ۳۴۷ درصد رشد داشتیم. تلفن عمومی ۲ هزار و ۱۹۰ درصد رشد ضریب نفوذ تلفن ثابت ۸۷۵ درصد رشد، در سال ۵۷ تلفن روستاها ۱۷ هزار و ۳۷۴ درصد رشد داشتیم در ۱۲ روستا تلفن داشتند و امروز به ۵۴ هزار و ۵۲۰ روستا افزایش یافته است. تلفن همراه که قبلا نبود امروز حدود ۷۵ میلیون تلفن همراه در دست مردم است. در زمینه مسکن از هر ۱۲۶ خانوار در سال ۵۷ صد واحد مسکونی وجود داشت. امروز از هر ۱۰۶ خانوار صد واحد مسکونی وجود دارد.»

وی در ادامه تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل آزادراه‌ها ۷۹۵ درصد رشد داشته است. بزرگراه‌ها ۲ هزار و ۷۶۸ درصد رشد، راه‌های روستایی ۶۵۳ درصد رشد در حمل و نقل دریایی جابجایی کانترها ۳۳ هزار و ۴۵۷ درصد رشد داشتیم. ظرفیت بنادر تجاری هزار و ۹۰۰ درصد رشد. ترانزیت دریایی ۲۱ هزار و ۳۰۰ درصد رشد داشتیم. یعنی ۵ صدم میلیون تن ترانزیت دریایی از سال ۵۷ وجود داشت که امروز به ۱۰ میلیون و ۷ دهم میلیون تن رسیده است. ترانزیت ریلی ۶ هزار و ۹۳۳ درصد رشد داشتیم که ۹۵ هزار تن ترانزیت ریلی بود که به ۶ هزار و ۶۸۲ میلیون تن رسیده است.

رئیس مجلس در ادامه اضافه کرد: جابجایی مسافر در پروازهای داخلی ۵۲۱ درصد رشد در پروازهای بین‌المللی ۶۶۴ درصد رشد در انرژی ارزی سرانه ۲۷۰ درصد رشد تولید گاز هزار و ۸۴۵ درصد رشد پالایش گاز ۴۴۴ درصد رشد و در زمینه‌های تکنولوژی‌های نوین در دهه‌های اخیر می‌دانید که گام‌های بسیار ارزشمندی برداشته شده است.  

لاریجانی  در بخشی دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: از آنجایی که زمان صحبت بنده طبق آئین‌نامه محدود است نمی‌توانم به تفصیل در این باره سخن بگویم. اما اعداد و ارقام ارائه شده تنها گوشه خدماتی است که پس از انقلاب در زمینه‌هایی که اجمالا برشمردم، انجام پذیرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که آیا این اقدامات افتخارآمیزی نیست، گفت: این نتایج ثمره تفکر امام بود که مردم باید در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند و محور قرار گیرند. باید اولا به ملت ایران تبریک گفت که با حضور خود در این قلمروها عزت ایران را تضمین کردند و در مرتبه دوم به مدیریت نظام جمهوری اسلامی و مدیران انقلابی که ساماندهی این امر را صورت دادند.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه در دوره‌هایی تلاش می‌شد که بر مدیریت انقلاب خط بطلان بکشند و امروز هم در فضای رقابت‌های سیاسی مدیریت کشور ذبح می‌شود. هر روز ماجرایی تمام ذهنیت جامعه را به جای تمرکز بر توسعه اقتصادی به سوی ابهام‌آفرینی سوق می‌دهد. این افتخار نیست که مرتب مدیرانی را از قطار انقلاب پیاده کنند. هنر در این است که قلمرو انقلابیون را افزایش دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در بین واژه‌هایی که امام (ره) تکرار می‌فرمودند کمتر واژه‌ای به میزان وحدت می‌توان سراغ گرفت، افزود: اشتراکات زیادی بین آراء‌ سیاسیون و مدیران وجود دارد. عقل حکم می‌کند در اشتراکات سرمایه‌گذاری کنیم نه در اختلافات. مشکلات کلان اقتصاد کشور نظیر تورم و بیکاری که خود دلایل متنوعی دارد در پناه یک عزم ملی قابل رفع شدن است نه پراکنده شدن و پراکندگی اذهان عمومی جامعه به امور فرعی.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت مدیریت کشور با تجربه گرانقدر گذشته سرمایه‌ای ملی برای ایران محسوب می‌شود که باید در جهت حل مشکلات کشور به خصوص در زمینه اقتصادی از آن بهره جست و این امر در پناه متانت همراه با عقلانیت در مدیریت کلان کشور محقق می‌شود. نه کشمکش‌های فرسایشی سیاسی که علی‌القاعده در هنگامه انتخابات فزونی می‌یابد.

لاریجانی در خاتمه گفت: دوستان بیایید با همه وجود قدر این انقلاب را بدانیم که قدرشناسی آن در گرو خدمت به مردم شرافتمند ایران است.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.