منابع فلسطینی‌ اعلام کردند که کمیته عالی به ریاست محمود عباس با هدف اتخاذ گام‌های عملی علیه هرگونه تصمیم احتمالی جهت انتقال سفارت آمریکا به قدس سفارشاتی را برای مقابله با این تصمیم مطرح کرده است.

فلسطینی‌ها در صورت انتقال سفارت آمریکا به قدس چه گام‌هایی برمی‌دارند؟

به گزارش "قدس آنلاین"، از مهم‌ترین این سفارشات که شامل ۲۵ بند است، که مهمترین آن اعلام تشکیل کشور فسطین به جای تشکیلات خودگردان و انتخاب پارلمانی برای کشور فلسطین و لغو به رسمیت شناختن اسرائیل به صورت فوری است یعنی بر اساس این توصیه‌ها در صورتی که دولت منتخب آمریکا سفارت این کشور را به قدس انتقال دهد، تشکیلات خودگردان بر اساس قطعنامه مصوب ۲۰۱۲/۱۹/۶۷ مجمع عمومی تبدیل به کشور، کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین به دولت موقت و شورای ملی فلسطین به پارلمان تبدیل شود.

همچنین توصیه شده، این به رسمیت شناختن اقدامی متقابل بین اسرائیل و فلسطین باشد به طوریکه دعوت‌ها به  کنفرانس‌های سران کشورهای عربی، اسلامی، غیرمتعهدها، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین صورت بگیرد.

این کمیته همچنین پیشنهاد کرده پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای محکومیت این اقدام (انتقال سفارت) مطرح و این اقدام باطل شود و در صورتی که از وتو استفاده شد، باید هرچه سریع‌تر به مجمع عمومی مراجعه شود و دعوت به نشستی زیر چتر "اتحاد به خاطر صلح" انجام شود، علاوه بر اینکه کشور فلسطین اسناد پیوستن به ۱۶ سازمان بین‌المللی همچون فائو و غیره را امضا کند.

این توصیه‌ها به اعلام کشور فلسطین و سازمان آزادی بخش بر حمایت از کمپین تحریم‌ها علیه اسرائیل و نه فقط تحریم تولیدات شهرک‌های یهودی نشین و طرح پیش‌نویسی در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل برای جلوگیری از فعالیت اسرائیل در این مجمع و آمادگی برای طرح مساله در برابر دادگاه عالی آمریکا برای مغایر خواندن انتقال سفارت آمریکا با قانون اساسی این کشور تاکید کرده‌اند.

به موجب این توصیه‌ها، به جریان انداختن درخواست عضویت کامل کشور فلسطین در شورای امنیت قویا مطرح ‌شده و ریشه‌های دودستگی‌ها خاتمه یافته و دولت وحدت ملی براساس برنامه‌های سازمان آزادی بخش تشکیل شده و انتخابات سراسری برگزار ‌شود و در صورت تکمیل مقدمه چینی‌ها، شورای ملی فلسطین تشکیل جلسه داده و مرزهای جغرافیایی فلسطین را همان مرزهای ۱۹۶۷ (کرانه باختری، قدس و نوار غزه) اعلام ‌کند. تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن فلسطین از سوی آن دسته از کشورهای اتحادیه اروپا که تاکنون فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، ادامه ‌یابد و تحرکات مردمی و به همراه جامعه مدنی در عرصه منطقه و جهان برای رویارویی با این خطر و پیامدهای ویرانگر آن صورت بگیرد.

این توصیه‌ها چند هفته بعد از نگرانی‌های فلسطینی از وعده ترامپ برای انتقال سفارت مطرح و تدوین شد درحالیکه اخیرا شاخص‌هایی مبنی بر اینکه این تصمیم نزدیک نیست باعث فراغ خاطر فلسطینی‌ها شده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.