استان ها: هر چند که سخنان مسوولان اصفهان از جمله مدیرکل دامپزشکی حکایت از آمادگی کامل برای مقابله با بیماری آنفولانزای پرندگان داشت اما با قرنطینه شدن روستای همت آباد آن هم به مدت ۱۴ روز به نظر می رسد شیوع این بیماری را باید جدی گرفت.

آنفولانزای پرندگان ۲ هفته «همت آباد» اصفهان رادر قرنطینه فرو برد/۶ کانون بیماری شناسایی شد

به گزارش قدس آنلاین، اواخر پاییز امسال بود که خبر ورود آنفولانزای پرندگان به ایران و مشاهده آن در برخی از استان های کشور خبر ساز شد.

اصفهان نیز در این میان از این ویروس در امان نماند تا جایی که به گفته مدیرکل دامپزشکی این استان در حال حاضر ۶ کانون این ویروس در استان شناسایی شده است.

۶ کانون درگیر شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۶ کانون وجود ویروس آنفولانزای پرندگان در استان اظهار کرد: شهرهای اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان و بویین و میاندشت از کانون‌های شناسایی شده این ویروس هستند.

شهرام موحدی همچنین در رابطه با قرنطینه ۱۴ روزه روستای همت آباد در شهرستان نجف آباد نیز گفت: طیور بومی این روستا مبتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان شده اند و این روستا تنها نقطه ای از استان است که به دلیل جلوگیری از شیوع آن به روستاها همجوار قرنطینه شده است.

وی که علت شیوع آنفلوانزای فوق حادگان پرندگان را در این استان، وجود پرندگان مهاجر دانست که با باز شدن آب زاینده رود تعداد زیادی از آن ها به این استان آمدند، ادامه داد: در حال حاضر توانستیم این بیماری را به خوبی کنترل کنیم به طوری که با اطمینان به مردم می گویم از خرید تخم مرغ و مرغ نگران نباشند.

وی اضافه کرد: مرغ و تخم مرغ را تنها از مراکز مطمئن که مهر دامپزشکی بر روی آن درج شده است، خریداری شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در هر گرم مدفوع پرنده بیمار حدود یک میلیارد ویروس وجود دارد که برای جلوگیری از انتقال آن باید دقت شود.

وی بیان داشت: با توجه به ورود پرندگان مهاجر به استان لازم است مردم از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پروازی، زینتی، آبزی پرور و حتی بومی خودداری کنند.

موحدی با بیان اینکه برای جلوگیری از این بیماری، مراقبت های ویژه بهداشتی باید انجام شود، گفت: استان اصفهان با بیش از دو هزار واحد پرورش مرغ صنعتی از بیشترین تعداد واحدهای پرورش مرغ و طیور در کشور برخوردار است.

وی افزود: درحال حاضر میزان دقیق خسارات و تلفات وارده ناشی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان برآورد نشده است و در حال دریافت آخرین آمار از شهرستانها و جمع بندی تعداد تلفات و خسارات این ویروس هستیم.

موحدی با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای انسان به ویروس مذکور در هیچ جای دنیا گزارش نشده است، تاکید کرد: ویروس‌های آنفلوآنزا مختلف است و در این زمینه مراقبت‌ها باید بدقت انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: اکثر واحدهای مرغداری صنعتی بیمه است و مشکلی در زمینه پرداخت خسارت به آنها وجود ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان اصفهان احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید همکاری لازم را با بازرسان را دستور کار قرار دهند و از هرگونه جابه جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

بیماران مشکوک به آنفولانزای پرندگان از بیمارستان ها مرخص می شوند

البته این بیماری برخی از مردم استان اصفهان را نیز تاکنون راهی بیمارستان کرده است که به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نجف آباد بیماران مشکوک به آنفولانزای فوق حاد پرندگان از بیمارستان ترخیص می شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نجف آباد گفت: ۲ نفر از پرسنل دامپزشکی شهرستان که به دلیل احتمال ابتلا به آنفلوآنزای نوع حاد پرندگان بستری شده بودند، پس از انجام معاینات مورد نیاز و اطمینان از سلامتی از بیمارستان مرخص شدند.

حمید گله داری با اشاره به ارسال آزمایشات این افراد به تهران جهت بررسی های بیشتر و دقیق تر بیان داشت: فشار کاری و روانی زیاد در این افراد زمینه ساز بروز علائمی مانند احساس ضعف و خستگی شده بود ولی در بررسی های صورت گرفته هیچ کدام از نشانه های آنفلوآنزای حاد پرندگان همچون تب، لرز و دردهای عضلانی شدید مشاهده نشد.

وی ترخیص یک روزه این افراد را نشانه دیگری بر عدم ابتلا به چنین بیماری دانست و خاطرنشان کرد: یکی از این افراد در بیمارستان فاطمه زهرا(س) شهرستان و نفر دوم هم که برای کاری عازم بروجن شده بود، در بیمارستان همین شهر به مدت حدوداً ۲۴ ساعت بستری بود.

وی با تشریح عملکرد دستگاه های مختلف جهت مهار این بیماری در روستای همت آباد اضافه کرد: در حال حاضر هیچ نگرانی بابت مصرف گوشت طیور توزیع شده در شبکه مجاز سطح شهرستان وجود ندارد ولی شهروندان بایستی نسبت به مرگ و میر ناگهانی و دسته جمعی پرندگان خانگی خود حساس بوده و هر گونه حادثه ای در این خصوص را سریعاً گزارش دهند.

کارشناسان هشدار می دهند در صورت ابتلای پرندگان خانگی به چنین بیماری و مرگ آن ها، نباید لاشه ها در معابر عمومی و یا حتی زمین های بایر رها شود زیرا این موضوع می تواند به گسترش بیماری در سطح گسترده تری منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.