استان ها: در حالی که امسال نخل های بلوچستان به دلیل خشکسالی در حال سوختن بودند و ۴۰۰ قنات در استان خشکیده بود اما بارش های اخیر حیاتی دیگر به این استان داد هر چند که تخریب سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی و بر جای ماندن دو هزار میلیارد ریال خسارت سایه خاکستری بر زیر ساخت های این استان انداخت.

سیل آتش خشکسالی سیستان و بلوچستان را مهار کرد/خسارت بر زیر ساخت های شهری و روستایی سایه انداخت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بارش بی‌وقفه و چندروزه باران در استانی که سال‌هاست از بی‌آبی و خشکسالی در رنج است، گرچه خوشحالی مردم، مسئولان و کشاورزان و روستاییان را همراه داشت، اما از آنجا که طبق معمول برای این چنین شرایط سیلابی کمتر پیش‌بینی و چاره‌اندیشی شده بود تبدیل به سیلابی ویرانگر نیز شد که جان چند نفر از هموطنان را گرفت و چند منزل مسکونی را به ویرانی کشید.

در دو سال منتهی به ۱۳۹۵ متوسط بارندگی در سیستان و بلوچستان ۱۰۵ میلی‌متر گزارش شده بود اما تنها در بارندگی‌های پایان دی‌ماه و اوایل بهمن ۱۳۹۵ میزان بارندگی دستکم به میانگین ۱۰۰ میلی‌متر رسید و برخی از ایستگاه‌های سنجش، متوسط بارندگی را ۱۶۴ میلی‌متر گزارش کردند.

در سال‌های منتهی به ۱۳۹۵ خشکسالی در این استان به حدی رسیده بود که نخل‌های خرما در حال سوختن بودند و بیش از ۴۰۰ قنات به طور کامل خشک شده بودند.

در پی بارندگی‌های شدیدی که ۳۰ دی ۱۳۹۵ در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان آغاز شد، رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و باعث بسته شدن ۱۵ راه اصلی و فرعی در این استان شدند.

در این سیل حدود ۳۰۰۰ خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز، نیک شهر و کنارک آسیب دیدند. همچنین ۳ روستا به دلیل هم‌جواری با رودخانه کاملاً تخلیه شدند و به طور کلی ۱۶۷۰ چادر امدادی برای سیل‌زدگان برپا شد.

نبود امکانات مناسب، کار کمک‌رسانی به اهالی روستاهای مختلف را سخت کرد و برای مثال طغیان رودخانه کاجو باعث شد تا دسترسی به ۸۰۰۰ تن از ساکنان روستاهای بخش ساربوک غیرممکن شود و این در حالی بود که مردم این منطقه سال‌ها منتظر ساخت پل حمیری روی این رودخانه بودند.

هر چند که این سیل ویرانگر سایه خاکستری بر زیر ساخت های شهری و روستایی انداخت و بسیاری از مردم را خانه به دوش کرد اما مردم سیستان و بلوچستان باز هم شکر نعمت به جا آورده و حتی نوزادان متولد شده در این شرایط بحرانی را به میمنت بارش رحمت الهی«باران» نامگذاری کردند.

سد های خالی ناجی جان مردم شدند

یکی از دلایلی که بارندگی‌های شدید بهمن ۱۳۹۵ باعث فجایع بدتر نشد خالی بودن سدها گزارش شده است.

با این حال برخی اعضای ستاد هماهنگی مدیریت بحران و مدیران آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بر این باور بودند که سدهای این استان در جریان بارندگی‌های سیل‌آسا در بهمن ۹۵ تنها توانسته‌اند ۸۰ میلیون متر مکعب آب را در خود نگاه دارند.

این در حالی است که اندازه‌ی بارندگی در اوایل بهمن ۱۳۹۵ به ۶ میلیارد متر مکعب می‌رسید که بخش زیادی از آن به دریا رفت. همچنین برخی سدها نظیر سد پیشین در شهرستان سرباز با وجود گذشت ۱۲ سال از زمان بهره‌برداری هنوز دارای شبکه انتقال آب نیستند.

سد کهیر نیز که قرار است گنجایش ۱۴۰ میلیون متر مکعب داشته باشد هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

مسئولان این استان مجبور شده بودند آب باقیمانده در سدها را صرفاً برای شرب اختصاص دهند. اضافه‌برداشت از سدها و دیگر منابع آبی در سیستان و بلوچستان به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

همچنین وضعیت به گونه‌ای شده بود که زمین در حال فرونشست بود و آب شیرین داشت تبدیل به آب شور می‌شد. از این رو ۱۳۰۰ روستای این استان با تانکر آب دریافت می‌کردند. از این رو روستاییان در برخی از نقاط این استان از بارش‌های سنگین باران ابراز خوشحالی می‌کردند.

خسارتی که به چشم مدیران نیامد

در حالیکه حادثه پلاسکو چشم تمامی مدیران و جهان را به پایتخت دوخته بود جاری شدن سیل و کم توجهی به نیاز های مردم سیستان و بلوچستان دب بسیاری از ساکنان آن را به درد آورد.

ماجرا وقتی تلخ تر  شد که برخی از مسئولان دولتی از جمله معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و بهداشت در هنگام وقوع این سیل سهمگین در همایش توسعه سواحل مکران در چابهار حضور داشتند، اما ترجیح دادند بدون حضور در منطقه و سرکشی از مردم بی خانمان به تهران بازگردند.

مردم سیل زده سیستان و بلوچستان که همچنان در انتظار قدم رنجه کردن مدیران بودند با شنیدن سخنان استاندار که معتقد بود سیل خسارت زیادی نداشته است بیشتر بر سنگینی غم ها و انتظارتشان افزوده شد.

بی مهری وزارت کشور

کم توجهی مسولان کشوری و نحوه امداد رسانی موجب شد تا علی کرد نماینده خاش با انتقاد از وضعیت مردم سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان یادآور شود: با توجه به پیش بینی وقوع سیل و اطلاع مسئولین ستاد بحران، تدابیر لازمی برای جلوگیری از حوادث اتخاذ نشد.

وی افزود: اعتبارات ستاد بحران که از سوی وزرات کشور اختصاص داده می شود، سیستان و بلوچستان با بی مهری وزارت کشور روبرو شده بود، زیرا استانی حق استان این نبود که با یک بارندگی این خسارت های سنگین وارد شود.

نماینده مردم خاش ادامه داد: بسیاری از مردم گرفتار در سیل به دلیل عدم وجود امکاناتی مانند بالگرد و تخریب خانه هایشان شب را در هوای سرد و یخبندان سپری کردند.

سیستان بلوچستان و ۲ هزار میلیارد ریال خسارت باقی مانده

حال مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از وارد شدن خسارت به میزان دو هزار میلیارد ریال ظرف مدت ۵ روز  و از یکم تا پنجم بهمن ماه در جنوب این استان خبر می دهد.

رضا اربابی می گوید: سیل افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال به بخش های زیربنایی شامل راهها، کشاورزی زیر ساخت های شهری و روستایی و شهرداری های استان خسارت وارد کرده است.

وی می افزاید: با توجه به شدت خسارات وارده ناشی از سیلاب به مردم استان از زمان بروز آن بسیاری از مسئولان کشوری از جمله محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری، تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، دبیرکل جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، معاون بازسازی مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی، معاون امور روستایی وزارت راه و شهرسازی و شماری دیگر از مسئولان کشوری به همراه استاندار و معاونان استاندار از مناطق سیل زده بازدید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.