کرمان - طرح «ترکیبات بیولوگ» ازبین ۹۰۰ طرح کارآفرینی توانست بعنوان اولین طرح دانش بنیان حائز رتبه برتر کارآفرینی در استان کرمان و باشرکت در جشنواره نوآوری و فن آفرینی دانشگاه تهران طرح برتر کشاورزی ایران شناخته و جایزه شهید دکتر چمران را ازآن خود کند، این طرح در جشنواره علم تا عمل نیز که از طرف بنیاد ملی نخبگان برگزارشد، رتبه نخست را از آن خود کرد .

طرح تولید کودهای«بیولوگ» کشاورزی به نام مخترع کرمانی ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر روح لله صابری عضو  هیات علمی دانشگاه ولی عصرعج که برای اولین بار در کشور «ترکیبات بیولوگ» به نام خود  به ثبت رسانده است ، گفت: طرح ترکیبات بیولوگ ازبین ۹۰۰ طرح کارآفرینی  توانست بعنوان اولین طرح دانش بنیان حائز رتبه برتر کارآفرینی در استان کرمان و باشرکت در جشنواره نوآوری و فن آفرینی دانشگاه تهران طرح برتر کشاورزی ایران شناخته و جایزه شهید دکتر چمران را ازآن خود کند،  این طرح در جشنواره علم تا عمل نیز که از طرف بنیاد ملی نخبگان برگزارشد، رتبه نخست را از آن خود کرد .

دکترصابری تصریح کرد:  از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹طی تحقیقات خود با استفاده از یک باکتری افزایش دهنده رشد گیاهان بر روی گیاهان مختلف مشخص کرد که این باکتری قابلیت جذب و کلاته نمودن برخی از عناصر مورد نیاز گیاهان را دارا است ، در این طرح با استفاده از تکنیک های جدید شرایط بهینه تکثیر باکتری مذکور در محیط فرمانتور مشخص شده و در قسمتی از پژوهش که در دانشگاه لوزان سوئیس انجام گردید نسبت به سایر باکتری های استفاده شده در دنیا نتایج قابل توجهی نشان داده است.

وی ادامه داد: ماده سیدروفور یک ترکیب کاملاً طبیعی بوده که توسط یک باکتری مفید تولید می شود و قابلیت جذب عناصر مهم از قبیل آهن، روی و … را در گیاهان بالا می برد ،به اضافه اینکه مقاومت گیاه را نسبت به برخی عوامل آفات ، بیماریهای گیاهی و تنش های شوری و خشکی بیشتر می نماید ،ترکیب سیدروفوریک حاضر حاوی پایوردین ، پایوکلین و سالیسیسک اسید می باشد که هر کدام نقش بسیار مهمی در افزایش رشد ، عملکرد و مقاومت گیاهان ایفا می کند.

روح الله صابری افزود: این تکنولوژی برای اولین بار در دنیا ارایه شده و در حال حاضر با نام های تجاری  Biolog و Emerald  عرضه شده است.

لازم به یادآوری است که جبران کمبود موادغذایی خاک ها با استفاده از کودهای آلی از جمله بقایای گیاهی و فضولات حیوانی موضوعی است که از گذشته فکر بشر را به خود مشغول کرده است اما از آن‌جایی که امکان تولید مقادیر زیاد این کودها به آسانی فراهم نبوده و از سوی دیگر انسان قادر به کنترل مشکلات بهداشتی نیست، در نتیجه به نسل دوم کودها یعنی کودهای شیمیایی روی آورد.

آسیب‌های زیست محیطی و تغییر بافت شیمیایی، فیزیکی و زیستی خاک‌ها و مشکلات بهداشتی، بشر را مجبور کرد که به فکر جایگزین دیگری باشد. این دلایل عامل بازگشت به کودهای آلی با تغییراتی در قالب کشاورزی آلی یا ارگانیک بود و در گام بعدی نسل سوم کودها به نام کودهای زیستی پا به عرصه کشاورزی گذاشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.