اهواز _ بیانیه دبیرکل کنوانسیون رامسر، خانم مارتا رویاس اورگو، در خصوص روز جهانی تالاب ها در سال ۲۰۱۷ با شعار «تالاب های برای کاهش بلایای طبیعی» در مراسم روز جهانی تالاب ها در اهواز قرائت شد.

بیانیه دبیرکل کنوانسیون رامسر در مراسم روز جهانی تالاب ها در اهواز قرائت شد

به گزارش قدس آنلاین در این بیانیه آمده است: تالاب ها شامل محدوده وسیعی از انواع مختلف زیست بوم ها مانند دریاچه ها و رودخانه ها، عرصه های غرقابی و جنگلهای ساحلی حرا بوده و طیف وسیعی از خدمات مهم را برای مردم و محیط زیست فراهم می سازند. آنها به عنوان محافظان طبیعی در مقابل بلایا عمل نموده و به واسطه حفاظت از جوامعی که در معرض بیشتر ریسک آسیب پذیری در مقابل اثرات مخرب سیلاب، خشکسالی و طوفانهای شن و ریزگرد قرار دارند، بسیار با اهمیت می باشند.

موضوع مهم این است که دفعات مخاطرات طبیعی در طول ۳۵ سال گذشته در سطح جهان بیش از دو برابر گردیده است. پنل بین الدولی در خصوص تغییرات اقلیمی (IPC) پیش بینی می کند در آینده وقایع شدیدتر آب و هوایی در رابطه با تغییرات اقلیمی در تمامی نقاط جهان رخ دهد. همچنین بر اساس گزارش برنامه آب سازمان ملل(UN-Water) حدود ۹۰ درصد تمامی حوادث طبیعی ارتباط مستقیم با آب دارد.

تالاب هایی که به خوبی مدیریت می شود، جوامع را در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم سازی و در به حداقل رساندن خسارات ناشی از این مخاطرات کمک می نماید. تالاب ها ساحلی مانند جنگل های حرا محافظی هستند در مقابل سیلاب و به عنوان منطقه ضربه گیر در مقابل پیشروی آب شور و فرسایش عمل می کنند. تالاب های داخلی مانند پهنه های غرقابی، دریاچه ها و تورب زارها بارندگی شدید را جذب و ذخیره می کنند، که این موضوع باعث کاهش سیلاب و همین طور باعث تاخیر اثرات خشکسالی می گردد.

به هر حال تالاب ها سریعتر از هر زیست بوم دیگر در حال نابودی یا تنزل هستند. آخرین اطلاعات نشان دهنده این است که ۶۴ درصد تالاب های دنیا در صد ساله اخیر ناپدید شده اند و هر ساله یک درصد از باقیمانده نیز از دست می روند. تالاب ها جهت تامین آب و همچنین استحصال زمین برای کشاورزی صنایع و جمعیت شهری در حال افزایش، خشک و یا نابود می شوند. بسیار ضروری است صداهای بیشتری برای تالاب ها به گوش برسد و مردم مردم بیشتری از ارزش های آن مطلع گردند و فعالیت های موثر بیشتری به منظور حفاظت و احیا این زیست های ارزشمند صورت پذیرد.

هر ساله کنواسیون رامسر مراسمی را تحت عنوان روز جهانی تالاب ها در دوم فوریه به منظور افزایش آگاهی ها در سطح جهان در خصوص اهمیت تالاب ها و نیاز برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه برنامه ریزی می نماید. ما به دنبال بسیج جهانی فعالیت هایی هستیم که منتج به حفاظت، احیاء و بهره برداری پایدار تمامی تالاب ها می گردد.

به منظور بزرگداشت روز جهانی تالاب ها و با شعار تالاب ها برای کاهش خطرات بلایای طبیعی، امسال ما بیش از هزار فعالیت را در سراسر جهان ثبت نموده ایم. این شعار به منظور تمرکز توجهات در خصوص نقش تالاب ها در کاهش ریسک بلایای حاصل از سیل و یا خشکسالی ها انتخاب گردیده است.

به هر حال تالاب ها مناطقی حیاتی هستند زیرا آنها غذای بیش از سه میلیار نفر را در سراسر جهان فراهم می سازند و همچنین منبع آب شیرین و معیشت بیش از یک میلیارد نفر می باشند. آنها همچنین در خصوص سازگاری و کاهش آثار تغییرات اقلیم بسیار موثر می باشند و چنانچه ما اقداماتی اساسی برای حفاظت از تالاب ها انجام ندهیم، توسعه پایدار قابل دستیابی نخواهد بود.

ما سیاست گذاران، کارشناسان و رهبران جوامع را ترغیب می نمایم به منظور در نظر گرفتن این موضوع که تالاب ها راه حل های اقتصادی، برد-برد و بدون پشیمانی برای کاهش خطر بلایای طبیعی می باشند. سیاست گذاران می باید تلاش های قابل توجهی را جهت لحاظ نمودن تالاب ها در سیاست ها و استراتژی های بین بخشی کاهش خطرات بلایا انجام دهند.

بسیاری از ذینفعان درحال حاضر این کار را انجام داده اند. برای مثال: در هیکادوای سریلانکا که مرجان های ساحلی به واسطه یک پارک دریایی حفاظت می شوند، سونامی سال ۲۰۰۴ تنها تا ۵۰ متر از خط ساحل به سمت خشکی آسیب رساند. در نزدیکی همین مکان بنام پرالیا، جایی که عملیات جمع آوری مرجان در منطقه صورت پذیرفته بود، سونامه تا فاصله ۱.۵ کیلومتر از ساحل خسارت وارد نمود. در سایر مناطق مطالعات نشان داد که هر یک کیلومتر از جنگل های حرای تخریب نشده می تواند ارتفاع امواج حاصل از طوفان را تا ۵۰ سانتیمتر کاهش دهد.

پس از طوفان دریایی یا هاریکن کاترین در سال ۲۰۰۵، ایالت لوئیزیانا و شهر نیواورلئان به منظور افزایش مقاومت به افزایش سطح  آب دریا، طوفان های دریایی و سیلاب های رودخانه ای طرحی را با رویکرد چندجانبه تصویب کرد که یکی از موازین حفاظتی، احیای تالاب ها به عنوان مناطق حائل بین دریا و شهر بوده است.

در ایالت هووبی چین، دریاچه ها و تالاب ها به منظور کاهش اثرات سیلاب مجددا به رودخانه زرد مرتبط شدند. احیا این تالاب ها منتج به افزایش صید آبزیان و بهبود کیفیت آب برای جوامعی شدند که در اطراف این زیست بوم ها زندگی می کنند.

در سنگال، ذخیره گاه زیست کره سالوم به خاطر قرار گرفتن در منطقه خور، دریاچه و جگن زار یک سایت حفاظت شده می باشد. این منطقه ضمن کنترل سیلاب، دسترسی جوامع به آب شیرین را در تمامی طول سال فراهم می سازد.

برای روز جهانی تالاب ها در سال ۲۰۱۷، دبیرخانه کنوانسیون رامسر موضوعات و مطالب متنوعی را جهت حمایت از فعالیت کشورها گردآوری نموده است که نشان می دهند چگونه تالاب ها در کاهش خطرات بلایا موثر هستند. این مطلب از وبسایت روز جهانی تالاب ها قابل دسترسی می باشند. با تشکر ویژه از "بنیاد دانون ـ اویان برای آب " که از سال ۱۹۹۷ دبیرخانه را در خصوص تهیه این موضوعات حمایت مالی نموده است.

ما دعوت می کنیم از یک تالاب بازدید نمایید و مطلع گردید و بیاموزید که جوامع وابسته چگونه از منابع این زیست بومها بهره برداری خردمندانه می نمایند. کشورهای عضو کنوانسیون رامسر تا کنون بیش از ۲۲۵۰ تالاب با اهمیت بین المللی خود را به عنوان رامسرسایت به ثبت رسانده اند که به دلیل فوایدی که برای کشور و جهان فراهم می نمایند، حفاظت می شوند.

به منظور تشویق جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله، یک رقابت عکاسی بین دوم فوریه تا دوم مارس برگزار می گردد. این جوانان دعوت می گردند که عکس هایی از انواع تالاب ها و مرتبط با موضوع سال گرفته و در وبسایت روز جهانی تالابها بارگذاری نمایند. نفر اول این مسابقه برنده یک پرواز رایگان جهت بازدید از یک سایت تالابی با اهمیت بین المللی در هر نقطه از جهان با حمایت اتحادیه هواپیمایی "Star Alliance" خواهد گردید.

با ما همراه باشید در فعالیت هایی که منجر به حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب های جهان می شود. آنها فواید زیادی را فراهم می سازند و به عنوان مناطق ضربه گیر در مقابل وقایع ناگوار آب و هوایی عمل می کنند. جهت ترویج این موضوع که چقدر تالاب ها حیاتی هستند، ما را یاری نمایید.

روز جهانی تالاب ها در سال ۲۰۱۷ مبارک باد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.