نشست آستانه فرایند غربالگری افقی و عمودی را بر گروه های مسلح در إدلب تحمیل کرده است، برخی از این گروهها می توانند با دولت سوریه گفت و گو کنند و برخی مقدمات تشکیل حکومت در شمال سوریه را فراهم می کنند.

سناریوهای احتمالی جنگ در إدلب/ ره آورد نشست آستانه در تفکیک گروه های مسلح چه بود؟

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «النشره» در مقاله ای به قلم «غانم شرف الدین» نوشت: جزئیات در حال حاضر نشان می دهد که روند تفکیک بین گروه های مسلح پس از شکست گزینه اتحاد آنها زیر پرچم جنبش «احرار الشام» و یا «هیأت تحریر الشام» تقریبا محقق شده است اما اختلاف دو جبهه بر سر نوع نگرش به آینده سوریه است. جنبش «احرارالشام» معتقد به دولت ملی است و «جبهه النصره» سوریه را سرزمین جهاد و طرحی برای ایجاد یک دولت اسلامی می داند. البته این اختلاف نظر تا کنون به مرحله جنگ داخلی نرسیده است حال آنکه درگیری هایی که در هفته گذشته بین دو طرف صورت گرفت، به مثابه هشدار «جبهه النصره» به گروه ها در ناتوانی در اجرای تصمیمات آستانه است.

در همین راستا، وقایع میدانی، سناریوی مداخله مستقیم ترکیه در «إدلب» را در صورت وقوع جنگ بین گروه های مسلح مطرح می کنند، زیرا کودتای فرماندهان سابق «احرارالشام» و تشکل آنان یعنی «تحریرالشام» نشان دهنده آن است که با توجه به انضمام عناصر افراطی و جنگنده تر به «تحریرالشام»  کفه قدرت به نفع این گروه سنگین است و به تبع، گروه های نزدیک به ترکیه یعنی «احرارالشام» در صورت وقوع جنگ به حمایت خارجی نیاز دارند.   

سناریوی دیگر تسلط «تحریر الشام» بر «إدلب» و اعلام حکومتی است که تصمیمات آستانه را تضعیف می کند. در بین این دو سناریو، قطر و عربستان سعودی، طرف ترکی را متزلزل و آن را در مقابل گزینه های سخت قرار می دهند، چرا که ترکیه می داند نتیجه مداخله در «إدلب» هرگز شبیه ماحصل «حومه شرقی حلب» نخواهد بود و ایجاد تفرقه و درگیری بین گروه های مسلح بی نتیجه بوده و موجب تضعیف نقش آن در محدوده نفوذ خود خواهد شد، بنا بر این آنکارا در حال حاضر ترجیح می دهد تحولات جاری را پذیرفته و منتظر نتایج بماند.  

اما سناریوی متأخرتر امکان انجام عملیاتی است که توسط ارتش سوریه با حمایت متحدان آن علیه مواضع «جبهه النصره» در حومه غربی حلب و سپس «إدلب» صورت خواهد گرفت، این موضوع، احتمالا وضعیت را برای «احرارالشام» به دلیل مشارکت با «جبهه النصره» در بسیاری از مواضع میدانی پیشرفته پیچیده تر خواهد کرد اما در تمام این حالات، وضعیت موجود پایدار نخواهد بود به گونه ای که تدارکات به نوعی عملیات پیشگیرانه به سرکردگی «جبهه النصره» علیه گروه هایی اشاره می کند که آنها را به جاسوسی برای نیروهای ائتلاف متهم می کند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد ارتش سوریه به تثبیت آتش بس در آستانه همزمان با انجام عملیات نظامی گسترده علیه «داعش» در «حمص» به سمت «تدمر» و حومه شرقی حلب به سمت «الباب» بیتشر متمایل باشد  این در حالی است که  توافق در مورد آتش بس در روستاهای دمشق و درعا و حمص حاصل شده و ارتش سوریه در صورت اتمام آتش بس، هزاران سرباز را برای جنگ علیه «جبهه النصره» و «داعش» تدارک خواهد دید.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.