مواضع غیرسازنده مخالفان به اصطلاح «گروه ریاض» که حاضر به تشکیل هیئت نمایندگان واحدی با مخالفان داخلی در سوریه نیستند، بار دیگر دورنمای مذاکرات ژنو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مذاکرات ژنو در معرض شکست قرار گرفته است

به گزارش "قدس آنلاین"؛ روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو می نویسد: برخی گروههای متحد مخالفین سوری در مورد تشکیل یک هیئت نمایندگی واحد برای انجام مذاکرات با نمایندگان دولت سوریه در ژنو به توافق رسیده اند. ولی در این میان همچنان مواضع گروه به اصطلاح «گروه ریاض» با آنها متفاوت است و حتی از برقراری تماس با سایر گروههای مخالف در سطح کارشناسی هم خودداری می کند. روند مذاکرات ژنو پیش از این هم به همین دلیل متوقف و بدون نتیجه رها شده بود. دور بعدی این گفتگوها که برای تاریخ ۲۰ فوریه برنامه ریزی شده هم ممکن است به این دلیل اصلا صورت نگیرد. 

"ایلیان مسعود" رئیس گروه مخالفان «حمیمیم» به این روزنامه گفته است که شکل گیری یک هیئت نمایندگی واحد در مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه سوریه در ژنو به خاطر مواضع «گروه ریاض» که خود را به دلیل حمایت برخی بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای مخالفین خارجی نیز می نامند، غیرممکن شده است.  وی می گوید: «آنها ادعا می کنند که تنها کسانی هستند که از منافع ملت سوریه دفاع می کنند و حاضر نیستند تا مواضع ساختاری خود را با سایر گروهها هماهنگ کنند. این در حالی است که رهبران گرههای دیگر مخالف ازهم اکنون در این خصوص به توافق رسیده اند.»

مسعود افزوده است: «در جریان مذاکرات اخیر در مسکو، ما نشستهایی با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و دیگر مقامات این کشور داشتیم. ما در مورد تشکیل یک هیئت واحد بر اساس شرکت تعداد یکسان نماینده از هر گروه به توافق رسیده ایم»

مسئله نمایندگان مخالف در مذاکرات ژنو بعد از اظهارات "استفان دی میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه جدیت بیشتری پیدا کرد. وی گفته است: اگر تا تاریخ ۸ فوریه نمایندگان مخالفان سوری در هیئت واحدی مشخص نشده باشد، من باید بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت تصمیماتی در این خصوص اتخاد کنم.

دی میستورا یادآور شد که دور بعدی مذاکرات بین سوریها در تاریخ ۲۰ فوریه برگزار خواهد شد و او باید از هشتم ماه فوریه ارسال دعوتنامه ها در این مورد را آغاز کند.

در «گروه ریاض» بشدت به این اظهارات واکنش نشان دادند. "عبدل الیاح فهد" دبیرکل ائتلاف ملی مخالفان و نیروهای انقلابی این گروه به این روزنامه گفته است: «چنین سخنانی کاملا تحریک آمیز است و مغایر با مسئولیت دی میستورا است. تشکیل هیئت نمایندگی برای مذاکرات در حوزه اختیارات وی قرار ندارد. مخالفان خود باید در این مورد به توافق برسند.»

وی تایید کرد که سازمان آنها از برقراری تماس و هماهنگی اقدامات با مخالفان داخلی در سوریه حمایت نمی کند.

«گروه ریاض» که خود را نماینده مخالفان خارج از سوریه می داند پیش از این هم از حضور در نشستهای مخالفان سوری با سرگئی لاوروف در مسکو (۲۷ ژانویه) خودداری کرده بود. نمایندگان این گروه آخرین دور مذاکرات بین سوریها در ژنو که در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ برگزار شده بود را ترک کرده و باعث شد تا از آن تاریخ به بعد انجام این مذاکرات متوقف و بدون نتیجه رها شوند.

"بوریس دالگوف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه با اشاره به غیرسازنده بودن مواضع «گروه ریاض»، در این باره به «ایزوستیا» توضیح داده است: «این گروه خود را تنها ساختاری می داند که می تواند نماینده گروههای مخالف در سوریه در جریان مذاکرات ژنو باشد و سایر گروههای مخالف سوری را قبول ندارد. مقامات «گروه ریاض» حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی را پشت سر خود دارند و به همین دلیل مواضع غیرسازنده و سازش ناپذیری اتخاذ می کنند. موضع گیری آنها به هیچ وجه واقع بینانه نبوده و بطور قطع نه به نفع ملت سوریه است و نه مورد حمایت آنها قرار دارد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.