مشهد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه جمعیت دام سبک استان بشدت رو به کاهش است، اظهار داشت: امروز استان جمعیت دام سبک خود را در حال از دست دادن است که نتیجه آن را می‌توان در قیمت گوشت دید.

جمعیت دامی خراسان رضوی رو به کاهش است/تحصیلکرده روستایی به دنبال چوپانی نیست

مجتبی مزروعی در گفت و گو با قدس بیان کرد: اگر نرخ گوشت در بازار بیش از ۳۰ هزار تومان است یکی از دلایل این است که تابع جو روانی نوسانات قیمت گوشت در بازار تهران و دیگری بحث سوء استفاده واسطه‌ها و دلالان است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از اوایل ماه گذشته اتحادیه ذی ربط  را ملزم به عرضه دام با هدف رسیدن لاشه گوشت به قیمت کمتر از ۳۰ هزار تومان کرد و برنامه تنظیم بازار شروع شد، گوشت با ۴ هزار تومان کاهش و زیر قیمت عرضه شد که این اقدام همچنان در دستور کار قرار دارد و ادامه می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه دلیلی ندارد گوشت در مشهد بیش از ۳۰ هزارتومان باشد، گفت: دام زنده به حد کافی و مورد نیاز وجود دارد ضمن اینکه صادرات دام را نیز کاهش دادیم و کار مدیریت می‌شود تا بازار داخلی با قیمت مناسب تأمین شود.

لزوم خروج دام از وابستگی به مرتع

وی با بیان اینکه جو و نهاده‌های دامی به نرخ مناسب در اختیار دامداران قرار دارد،ادامه داد:با این حال دام سبک باید از این حالت وابستگی فعلی به مرتع خارج شود و همان گونه که کشت صیفی جات و جالیز و سبزی زیر سقف و سمت کشت گلخانه‌ای سوق یافته است دام سبک هم باید زیر سقف برود.

وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر واحدهایی هستند که با استقرار یک لوله آب به کار پرورش چند هزار دام سبک فعالند که باید این روش گسترش یابد چرا که تحصیلکرده روستایی امروزه حاضر نیست چوب به دست به دنبال دام در مرتع باشد؛ لذا باید تغییراتی در شیوه پرورش و نگهداری دام سبک از جمله روش فوق ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امروز همچنان از تراکتورهایی با تکنولوژی ۴۰ سال پیش استفاده می‌شود، گفت: این در حالی است که باید از ماشین‌ها و تجهیزات کشاورزی با امکانات به روز مانند داشتن کولر و بخاری استفاده شود.

وی یادآورشد: متأسفانه  تکنولوژی فقط تا سر مزرعه برده شده است و در مزرعه هنوز وارد نشده است که این مسأله صدمه قابل توجه ای به بخش کشاورزی وارد کرده است.

مزروعی با اشاره به اینکه تبعات مشکلات حوزه کشاورزی از جمله خشکسالی دامنگیر همه از جمله جمعیت روستایی و شهری خواهد بود، گفت: در دولت یازدهم تلاش شد نهاده‌های دامی تأمین و بازپرداخت وجه آن به صورت مدت دار در اختیار دامدار قرار گیرد، که البته نتیجه این قبیل راهکارهای حمایتی افزایش تولیدی است که استان به آن دست یافته است، البته هنوز در لبه پرتگاه تولید قرار داریم.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه نباید نگاه استان کاهش ۳۰ درصدی آب در بخش کشاورزی باشد، گفت: بلکه باید نگاه و حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که بهره‌وری آب در این حوزه ۳۰ درصد افزایش یابد به عبارت دیگر درآمد بخش کشاورزی دو برابر شود.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت استان در حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: ظرفیت استان به حدی است که در سال جاری خراسان رضوی برای دومین سال متوالی به عنوان بیشترین شمار تولید کننده نمونه ملی در سطح کشور معرفی شد.استان در سال جاری با ۱۳ نمونه تولید کننده ملی در حالی معرفی و انتخاب شد که استان دوم در کشور دارای هفت نمونه ملی بود.

مخالف کشت با فاضلاب خام هستیم

وی در بخش دیگر درباره کشت محصولات کشاورزی مانند گندم، علوفه دامی، صیفی‌جات و سبزیجات  در حاشیه کشف‌رود با آب فاضلاب که مصرف آن تهدیدی مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت افراد است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی بارها و مکرر اعلام کرده است که با هر نوع کشتی با آب فاضلاب تصفیه نشده و خام مخالف است و برای آب تصفیه نشده هیچ الگوی کشتی نداریم.

وی اضافه کرد:البته باید توجه داشت که  شرکت آب چندین حلقه چاه آب سالم را از کشاورزان گرفته و قرار بود در مقابل، آب ناشی از فاضلاب تصفیه شده را تحویل دهد که متأسفانه فاضلاب خام را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و البته کشاورزان هم با آن کشت می‌کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه وزارت نیرو و شرکت آب است که آب تصفیه شده در اختیار کشاورزان حاشیه کشف رود قرار دهند تا با آن به کشت محصولات کشاورزی بپردازند.

وی درباره میزان کشت محصولات کشاورزی با فاضلاب خام در روستاهای حاشیه کشف رود مانند احمد آباد یادآورشد:جهاد کشاورزی استان تولید هیچ نوع کشت و محصول زراعی با آب آلوده را تأیید نمی‌کند و مخالف تولید آن است با این حال سازمان ابزار قانونی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.