مشهد- نویسنده برتر تئاتر فجر می گوید: اگرچه داشتن مدرک ورود به دانشگاه ملاک هنرمند خوب بودن نیست، اما به هرحال کمبود دانشگاه هنر در مشهد که عنوان قطب تئاتر کشور را بعد از پایتخت یدک می کشد کاملا محسوس است.

کمبود دانشگاه هنر در قطب تاتر کشور محسوس است

قدس آنلاین- سرورهادیان: مهدی ضیا چمنی متولد ۱۳۶۵است که از سال ۸۱ درعرصه تئاتر حضور پیدا کرد. او جزو جوان‌های نسل جدیدی در تئاتر است که درعرصه‌های بازیگری، نویسندگی، کارگردانی درخشیده وبارها توانسته است درجشنواره‌های معتبر،عنوان برترین راازآن خویش سازد؛ این در حالی است که امسال نیزبا نمایش «اکسیژن» در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضور یافت و دو عنوان برترین را توانست کسب کند.

«محمدرضا صولتی» بازیگر نمایش «یتیم‌خانه فونیکس» و «اکسیژن» عنوان بازیگر مرد برتر در بخش جوان و همچنین مهدی ضیا چمنی و مهسا غفوریان نویسندگان نمایشنامه «اکسیژن» به عنوان نویسندگان برتر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه جوانان معرفی شدند.

این نویسنده جوان و پرکارشهرمان در گفت و گو با قدس درخصوص جایگاه درام نویسی در تئاتر خراسان می‌گوید: اگربه تاریخچه نمایشنامه نویسی درخراسان برگردیم، بلافاصله نام رضا صابری به ذهن مان می‌رسد و این در حالی است که بچه‌های تئاتر مشهد هر دوره‌ای ثابت کرده‌اند که خوب کارمی کنند. ما دردهه گذشته نسل جدیدی مثل علی حاتمی نژاد را داریم؛ نویسنده قدری است که جایزه اکبر رادی را توانست از آن خویش سازد.

به هرحال درهمه دوره‌ها تئاترمشهد معمولاً قدرتمندعمل کرده اما دارای افت و خیزهایی بوده است.

من ومهسا غفوریان هم یکی ازدغدغه‌های مان نوشتن است که سال‌ها درگیرآن هستیم و برایمان مهم است.

وی درادامه می‌افزاید: به هرحال هرزمان اتفاق مهمی که درتئاترمشهد رخ داده، بچه‌های تئاتری این اتفاق راخودشان رقم زده اند. درواقع یک حرکت خود جوش بوده است.

این کارگردان خاطرنشان می‌سازد: برای آنکه تئاترما درهمه دوران بدرخشد نیازبه بالا بردن سواد، مطالعه واستادهای بسیار بزرگ داریم. نیازبه حضورآدم‌های خیلی بزرگ درعرصه نویسندگی داریم تا سوادمان بالا برود.

ضیا چمنی با بیان آنکه بیشترما خودمان بنا به علاقه‌ای که داریم نمایش‌های چاپ شده و فیلم‌های‌های نمایش‌ها را دنبال می‌کنیم، اظهار می‌دارد: حتی برای افزایش سواد و به روز بودن مان با هزینه خودمان برای دیدن یک نمایش خوب اقدام می‌کنیم. این در حالی است که شاید برای یک روزرفت و برگشت به تهران ودیدن یک نمایش خوب شاید بیش از۵۰۰ هزار تومان هزینه کنیم.

وی تصریح می‌کند: پیشنهاد می‌کنیم مسؤولان مرتبط با تئاتر و ارشاد از امکانات خودشان باری تعدادی ازهنرمندان علاقه‌مند شرایطی را طی سال فراهم بیاورند که درصورت اجرای یک تئاترخوب یا برگزاری کلاس یا کارگاه تخصصی هماهنگی برای اعزام هنرمندان مهیا شود. از طرفی برگزاری کارگاه‌های مداوم برترین‌های نویسنده درمشهد ضرورتی است که محسوس است.

ضیا چمنی اذعان می‌دارد: به هرحال نسل جدیدی درتئاتر شهرمان در راه است که اتفاقاً دارای استعداد هم هستند. اگرمی خواهیم برنامه ریزی برای دوران بعد داشته باشیم ازهمین الان باید این کار را انجام دهیم.

 این هنرمند مطرح شهرمان نداشتن دانشگاه هنررادرشهرمان یاد آور می‌شود و تأکید می‌کند: اگرچه داشتن مدرک ورود به دانشگاه ملاک هنرمند خوب بودن نیست، اما به هرحال کمبود دانشگاه هنر در شهری که عنوان قطب تئاتر کشور را بعد از پایتخت دارد، حس می‌شود.

 وی درباره اجراهای نمایش‌های پذیرفته شده درسی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیزمی گوید: اجراهای همه گروه‌های مشهد خوب بود و خوشبختانه همین تعدد واجرای خوب دلیل تئاتر خوب شهرمان و دیده شدن است.

مهدی ضیا چمنی اظهار داشت: البته این نکته را نباید فراموش کنیم که هنوزهم متأسفانه برخلاف حضور مداوم ما و درخشیدن‌مان برای هماهنگی روزونوع سالن اجرا با مشکل مواجه بودم. برای مثال به جهت نوع اجرای من که مبتنی برصوت وبا هد میک اجرا می‌شد، سالن‌های حافظ، چهارسو، قشقایی، ایرانشهررا پیشنهاد دادیم، اما سالن انتظامی را به ما برای اجرا دادند که متأسفانه سیستم نور و صوت آن مناسب نبود و برخلاف تلاش، جدول اجراها بسته شده بود و تا لحظه اجرا ما دچار استرس بودیم و شاید اگر سالن مناسب اجرای ما را به واگذارمی کردند، اجرای بهتری را ارایه می‌دادیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.