شاید تبدیل شدن به یک شخص ناتوان، کمی برای شما ترسناک باشد، اما اگر هر چه زودتر استفاده از فناوری را در مسیریابی کنار بگذارید و چند راهکار ساده را در پیش گیرید، بزودی حس مسیریابی شما تقویت خواهد شد.

زندگی بدون جی‌پی‌اس

قدس آنلاین - شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که برای پیدا کردن یک مکان جدید در شهر، چندین بار گم می‌شوید و رفتن به یک محله ناآشنا برای شما عذاب بزرگی است. ممکن است تصور کنید استفاده از فناوری‌های روز در مسیریابی کمک شایانی به شما کرده است و از حضور فناوری هنگام پا گذاشتن در یک مسیر جدید احساس امنیت و آرامش کنید.

اما باید به شما بگوییم که اگر هنوز جوان هستید و به ضعف در مسیریابی دچار شده اید و هنگام رفتن به یک مسیر جدید، تمام تکیه شما به فناوری‌های مسیریابی و نقشه‌های اتوماتیک موجود در گوشی هوشمندتان است، بهتر است دست نگه دارید و روش خود را تغییر دهید، زیرا اگر به همین روش ادامه دهید، حس مسیریابی شما از کار می‌افتد و در آینده‌ای نه چندان دور، تبدیل به یک آدم ناتوان خواهید شد!

شاید تبدیل شدن به یک شخص ناتوان، کمی برای شما ترسناک باشد، اما اگر هر چه زودتر استفاده از فناوری را در مسیریابی کنار بگذارید و چند راهکار ساده را در پیش گیرید، بزودی حس مسیریابی شما تقویت خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که گوشی هوشمند خود را به کل فراموش کنید، اما تا واقعاً مجبور نشده‌اید، از آن استفاده نکنید.

* ایجاد یک نقشه ذهنی

برای آنکه حس مسیریابی خود را بدون استفاده از فناوری تقویت کنید، بهتر است پیش از اقدام برای پا گذاشتن در یک مسیر، از روی نقشه کاغذی و یا حتی نقشه‌های اینترنتی، مسیر خود را به ذهن بسپارید و آن را با انگشت دنبال کنید. به گفته متخصصان مغز و اعصاب، این کار زمینه را برای تقویت حس مسیریابی شما فراهم می‌کند و تأثیر بسزایی در بهبود حافظه شما دارد.

توجه کنید که هنگام ایجاد یک نقشه ذهنی پیش از حرکت، علایمی مانند خیابان‌ها، فروشگاه‌ها، پارک‌ها و سایر موارد را به ذهن بسپارید و از قوه بصری خود نیز برای پیدا کردن مسیر کمک بگیرید.

* آگاهی کامل از مسیر

پیش از حرکت در هر مسیری، برای آنکه سردرگم نشوید، بهتر است تمامی جاذبه‌های مسیر را هر چند دقیقه یک بار با اشتیاق مشاهده کنید، مثلاً اگر در مسیری بین 2 شهر کوچک هستید، زنگ هشدار گوشی خود را برای هر 15 دقیقه فعال کنید، تا به شما هشدار دهد که برای دقایقی کوتاه توقف کنید و اطراف را به طور دقیق مشاهده کنید. اگر صحرا یا کوهی در مسیر هست، اگر جاده از کنار دریا و یا رودخانه ای رد شده است، اگر جنگل و دره در اطراف جاده هست، توقف کنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید، به این ترتیب، طبیعت نیز به ذهن شما در مسیریابی کمک خواهد کرد.

سعی کنید تمام چیزهایی را که در مسیر دیده اید، پس از رسیدن به مقصد، با جزییات آن یادداشت کنید، این کار ارتباطات ذهنی مغز شما را تقویت می‌کند و سبب افزایش آگاهی جسمی شما نیز خواهد شد.

* فناوری را دور از دسترس قرار دهید

به عقیده کارشناسان، فناوری‌هایی مانند دستگاه‌های جی پی اس، برنامه‌های مسیریاب گوشی‌های هوشمند و نقشه‌های دیجیتالی، مانع بهبود درک جهت‌یابی ما خواهد شد. برخلاف آن‌ها، نقشه‌های کاغذی سبب تقویت راهبرد تطبیقی ما و آشنایی با مکان‌های گوناگون می‌شود، به علاوه یادگیری ما را به چالش می‌کشد و دید کلی بهتری از مقصد به ما خواهد داد.

حتی در صورتی که زمان سفر شما در یک جاده با استفاده از جی پی اس‌ها، چندین ساعت کاهش یابد، اما باز هم نمی ارزد که ذهن خود را ضعیف کنیم.

* حرکت در مسیرهای مختلف به سوی مقصد

همه ما درباره اینکه ترافیک بد است، هم عقیده‌ایم، بنابراین در زمان ترافیک، ترجیح می‌دهیم که راه خلوت‌تر را انتخاب کنیم، حتی اگر آن راه دورتر باشد. هنگامی که قصد عبور از مسیرهای جدید را دارید نیز، بهتر است مسیرهای مختلفی را امتحان کنید، این مسأله به ذهن شما در مسیریابی کمک می‌کند.

* جهت شمال را پیدا کنید

در هر مسیری که هستید، اگر بدانید جهت شمال به کدام سمت است و مقصد شما در کدام جهت جغرافیایی قرار گرفته است، دیگر راه را گم نخواهید کرد. این موضوع همچنین می‌تواند به درک مسیریابی شما نیز کمک بسیاری کند. بدین منظور، همواره یک قطب نما به همراه خود داشته باشید. توجه کنید که می‌توانید با استفاده از ساعت روز و مکان خورشید نیز جهت شمال را پیدا کنید. برای بهتر کردن اوضاع مسیریابی مغزتان، سعی کنید خود را آموزش دهید، در غیر این صورت، هر چه سن شما بالاتر برود، ایجاد تغییر ذهنی برای شما سخت‌تر خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.