نمایندگان احزاب مختلف پارلمان بریتانیا به حمایت از اظهارات جان برکو، رئیس مجلس عوام بریتانیا، علیه سخنرانی رئیس‌‎جمهور امریکا در پارلمان این کشور، پرداخته‌اند.

مخالفت نمایندگان بریتانیایی با سخنرانی ترامپ

به گزارش "قدس آنلاین"، برکو در یک سخنرانی جنجالی در مجلس عوام بریتانیا گفت به دلیل مخالفتش با «نژادپرستی و تبعیض جنسی» از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، برای سخنرانی در مجلس دعوت نمی‌کند.

رئیس مجلس عوام بریتانیا گفت: «قبل از اجرای [فرمان] منع مهاجران [به امریکا]  هم، شخص من شدیداً با سخنرانی رئیس‌جمهور ترامپ در سالن وست‌مینستر [محل برگزاری جلسات پارلمان بریتانیا] مخالفت می‌کردم، بعد از تحمیل فرمان منع مهاجران به دست رئیس‌جمهور ترامپ من بیش از گذشته با سخنرانی وی در سالن وست‌مینستر مخالف هستم.»

جان برکو، رئیس مجلس عوام بریتانیا

فرمان اخیر ترامپ برای منع ۹۰ روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت ۱۲۰ روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، در سراسر جهان جنجال‌آفرین شد. در نهایت یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن با صدور حکمی این فرمان را موقتاً در سراسر امریکا لغو کرد.

با توجه به این‌که بر اساس سنت دیرینۀ پارلمان بریتانیا، برکو می‌بایست از نظر سیاسی بی‌طرف باشد، سخنان وی بی‌سابقه تلقی می‌شود، اما نمایندگان پارلمان بریتانیا با برکو برای ممانعت از سخنرانی ترامپ، هم‌صدا شدند.

بر اساس گزارش روزنامۀ ایندیپندنت، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگرِ بریتانیا، با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی توییتر، نوشت: «جان برکو درست گفت. ما می‌بایست برای حفظ ارزش‌های کشورمان بیایستیم. سفر رسمی ترامپ نباید عملی شود.»

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هریت هارمن، معاون سابق رهبر حزب کارگر بریتانیا، نیز اعلام کرد سخنرانی برکو «لحظۀ افتخارآفرینی برای مجلس عوام بود. نژادپرستی و تبعیض جنسی در این کشور جایی ندارد».

همچنین روزنا آلین خان، نمایندۀ حزب کارگر از منطقۀ تونینگ، سخنرانی برکو را «اقدامی جسورانه» توصیف کرده است.    

سارا ولاستون، از نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا هم اعلام کرد برکو «کاملاً حق داشت» تا دیدگاه خود را دربارۀ ممنوعیت ورود مهاجران به امریکا، بیان کند.

تیم فارون، رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، در واکنش به اظهارات برکو گفت: «رئیس مجلس عوام تصمیم درستی گرفت. شاید نخست‌وزیر دوست دارد در برابر آن زن‌ستیز کثیفی که اکنون در دفتر بیضی [دفتر ریاست‌جمهوری امریکا] می‌نشیند، سر تعظیم فرود آورد، اما کس دیگری چنین نمی‌خواهد. ما نمی‌خواهیم او برایمان سخنرانی کند.»

تسمینا شیخ احمد، نمایندۀ حزب ملی اسکاتلند، نیز گفت برکو با ارائۀ سخنرانی مذکور، مدیتریتی را به نمایش گذاشته است که بریتانیا بدان نیاز دارد و متأسفانه دولت این کشور فاقد آن است.

همچنین دنیس اسکینر، کهنه‌سرباز و نمایندۀ حزب کارگر در پارلمان بریتانیا، پس از اظهارات برکو گفت به وی «احسنت» گفت و او را تحسین کرد.

پیش از اعتراض نمایندگان پارلمان بریتانیا، مردم این کشور نیز چندین بار با برگزاری تظاهرات نسب به سفر آتی رئیس‌جمهور امریکا به بریتانیا و دیدار وی با ملکۀ این کشور، اعتراض کرده بودند.

میلیون‌ها تن از مردم بریتانیا همچنین طوماری را امضا و خواستار لغو سفر برنامه‌ریزی‌شدۀ دونالد ترامپ به لندن شدند. نمایندگان پارلمان بریتانیا اعلام کردند این مسئله را در نشستی در تاریخ ۲۰ فوریه (۲ اسفند) بررسی خواهند کرد.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.