رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی درون کاخ سفید می‌گویند، پشت این تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهور، از روزهای تبلیغات انتخاباتی ترامپ  تا کنون تنها «استیو بنون» بوده است و بس!

خودکار ترامپ به دستور چه کسی می چرخد؟

قدس آنلاین - مردی که خود را یک لنینیست می‌خواند و می‌خواهد کلیت سیستم حاکم کنونی آمریکا را در هم شکند. او خود را نه یک ناسیونالیست سفید بلکه صرفا یک ناسیونالیست معرفی می‌کند، خصوصا ناسیونالیست اقتصادی. از صحبت‌هایش برمی‌آید که به شدت نگران قشر متوسط و کارگری جامعه است. او بر این باور است که جهانی‌شدن سبب شده که این قشر با بیکاری مفرط دست و پنجه نرم کند.

فردی کاپشن پوش که نخستین بار بعد از لغو فرمان بیمه های اوباما این رسانه های آمریکایی بودن که از او رونمایی کردند. «استیو بنون» مرد کاپشن پوشی است که این روزها به رازآلود ترین چهره سیاسی جهان تبدیل شده است.

خودکارترامپ، به دستور بنون حرکت می کند

از فرمان لغو و جایگزینی بیمه درمانی اوباما تا ممنوعیت ورود مسافران و شهروندان ۷ کشور مسلمان جهان؛ فرمانی که زندگی هزاران نفر را در داخل آمریکا مختل کرده‌ و اعتراض سراسری کم‌سابقه‌ای به راه انداخته‌است.

حالا رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی درون کاخ سفید می‌گویند، پشت این تصمیمات جنجالی رئیس‌جمهور، از روزهای تبلیغات انتخاباتی ترامپ  تا کنون تنها «استیو بنون» بوده است و بس! و حالا در بال غربی کاخ سفید (محل دفتر رئیس‌جمهور) همه کاره است. استیو بنون که قبلا مدیریت یک سایت خبری وابسته به راست‌های افراطی در آمریکا را به‌عهده داشته، کمپین انتخاباتی ترامپ را در یک سال گذشته مدیریت کرده‌است.

رسانه های آمریکا با اشاره به جایگاه برجسته این شخص در دولت ترامپ، او را «رئیس جمهور بنون» و «بازیگر بزرگ» توصیف کرده اند. رئیس سابق ستاد انتخابات ترامپ هر بار که مورد انتقاد یک روزنامه قرار می گیرد، بسیار خوشحال می شود. او هر بار که مورد انتقاد قرار می گیرد این استدلال معروف خود را بیان می کند که رسانه های سنتی، نیروهایی را که جامعه آمریکا و جهان را متحول می کنند نمی شناسند.

موضع گیری بنون درباره اسلام

بنون در سال ۲۰۱۰ نگرانی هایی را برانگیخت زمانی که گفت اسلام «دین صلح نیست بلکه دین اطاعت است». این بانکدار سابق در «گلدمن ساکس» که در خانواده ای فقیر و طرفدار حزب دموکرات و خانواده کندی و سندیکاها بزرگ شد می گوید مخالفت شدیدش با طبقه سیاسی به روزی باز می گردد که متوجه شد جرج بوش پسر نیز کاملا مثل جیمی کارتر، هرج و مرج ایجاد کرد.

تاکنون هیچ مشاوری با این سرعت نتوانسته بود تا این اندازه در مرکز دستگاه قدرت در آمریکا نفوذ کند. خط مشی و رد پای بنون که خود را «ملی گرای اقتصادی» معرفی می کند در سخنرانی تند و تهاجمی ترامپ در مراسم سوگند ریاست جمهوری اش آشکار بود. ترامپ در این سخنرانی گفت «از امروز به بعد، نخست آمریکا و فقط آمریکا مطرح است» و بر «دو قانون ساده» تاکید کرد: خریدن کالاهای آمریکایی و استخدام نیروی کار آمریکایی.

بنون یک هفته بعد به عنوان عضو دائم شورای امنیت ملی آمریکا منصوب شد که به منزله «وزارت امور خارجه کوچک» در کاخ سفید است. این انتصاب با موجی از محکومیت مواجه شد.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به انتقادها گفت: «او افسر نیروی دریایی بود و کاملا از مسائل جهان و اوضاع ژئوپلتیکی که در آن به سر می بریم آگاه است».

موضع گیری ها درباره انتصاب بنون به عضو دائم شورای امنیت آمریکا

انتصاب بنون به عضویت دائم شواری امنیت آمریکا باعث شد که پایتخت های اروپایی نیز وی را به عنوان مخالف اصلی اتحادیه اروپا بینند. این مسئله همچنین باعث این نگرانی شده است که چگونه دولت جدید در مورد مسائل اطلاعاتی و امنیت ملی تصمیم گیری خواهد کرد.

جیمز استاینبرگ، معاون مشاور امنیت ملی سابق در دولت کلینتون نیز گفت که اینگونه نادیده گرفتن صریح و روشن از اصل به خوبی تثبیت شده در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی، در واقع رد دیدگاههای مشترک دولت های جمهوری خواه و دموکرات است. حرفه ای های شورای امنیت ملی، انتصاب بنون در این شورا را نوعی بی نظمی نهادی می دانند که بعد از توقف مهاجرت، در حکم سیاست آینده تکرار خواهد شد. رهبر کمیته با نفوذ نیروهای مسلح سنا از این اقدام دولت ترامپ در انتصاب بنون و کاهش قدرت رئیس ستاد مشترک ارتش و مدیر اطلاعات ملی به شدت حیرت زده و وحشت زده به نظر می رسد.
اما مرد کاپشن پوش و همواره در سایه دولت ترامپ ما را به یاد بسیاری از چهره های تاثیر گذار در سرنوشت ملت ها می اندازد. چهره هایی که در واقع نفر اول محسوب می شوند بدون آنکه کسی از آنها مسئولیت پذیری بطلبد و یا مورد سوال و بازخواست قوای قضائی قرار گیرد. چهره هایی مانند «گوبلز» در کنار هیتلر و یا حتی در همین نزدیکی خودمان!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.