شهرکرد-مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از تصویب و اجرایی شدن طرح پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی ملی و جرایم زیست محیطی توسط دستگاه قضایی خبر داد.

تعامل دستگاه قضا با حفاظت محیط زیست، طرحی نو در استان را رقم زد

به گزارش قدس آنلاین، طرح پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و تغییر کاربری غیر مجاز اراضی ملی و جرایم زیست محیطی در پنجمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی استان تصویب و ابلاغ شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه تعامل حفاظت محیط زیست استان با دستگاه قضایی برای حفاظت از انفال و سرمایه های ملی در بالاترین حد خود قرار دارد، گفت: پس از مدتها کار کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های مرتبط این طرح تدوین شده است.

شهرام احمدی فارسانی اظهار داشت: شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی استان برای جلوگیری از وقوع بخشی از تخلفات در ارتباط با اراضی ملی و مناطق تحت مدیریت استان با همکاری حفاظت محیط زیست و دستگاه های مرتبط، این اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

 وی تصریح کرد: نظر به لزوم حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از زمینه و فراهم شدن بستر جرائم خاص از جمله مقوله زمین خواری، تصرف عدوانی و غیره، از این حیث که برخی افراد با فروش و تغییر کاربری غیر قانونی اراضی و در سطح گسترده موجبات قانون‌گریزی را فراهم می‌نمایند، طرح مذکور به اجراء گذاشته خواهد شد.

 احمدی فارسانی هدف اصلی اجرای این طرح را جلوگیری از تصرف اراضی ملی و صیانت از سرمایه های ملی عنوان کرد و بیان داشت: پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از زمین، املاک و مسکن، تامین امنیت مالی شهروندان و ایجاد رضایتمندی عمومی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه قربانیان، کاهش پرونده های قضائی محاکم و همچنین رفع اطاله دادرسی در رسیدگی به تخلفات و جرائم مربوط به اراضی از دیگر اهداف این طرح است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: راهکارها و شروطی نیز جهت موفقیت اجرای این طرح درنظر گرفته شده است، همچنین شرح وظایف و نوع همکاری دستگاه های مجری طرح کاملا احصاء گردیده است.

وی برخی از برنامه های حفاظت محیط زیست استان در اجرای این طرح را شامل احداث کمربند حفاظتی، کانال، خاک ریز، نصب فنس و بنچ مارک در اراضی تحت مدیریت، تقویت واحدهای گشت و نصب دوربین های نظارتی، اخذ سند مالکیت بنام حفاظت محیط زیست در عرصه های تحت اختیار، تقویت واحدهای حقوقی به منظور پیگیری به موقع دعاوی در مراجع قضایی، تعامل و هماهنگی و انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مرتبط، پاسخگویی به موقع به استعلامات واگذاری اراضی در اختیار و الکترونیکی نمودن آن، همچنین مستند سازی اراضی تحت مدیریت برشمرد و اذعان داشت: از آنجایی که آموزش و تنویر افکار عمومی در بسترسازی جهت اجرای این طرح ضروریست، برنامه‌هایی جهت انجام این امر در حفاظت محیط زیست استان پیش بینی شده است.

 احمدی برگزاری دوره های آموزشی حفظ محیط زیست، ارائه گزارش از اراضی تصرف شده به مسئولین امر، تعامل و همکاری با واحدهای گشت و اطلاع رسانی و بیان پیامدها با هدف ارتقای مشارکت مردم در پیشگیری از تصرفات اراضی با استفاده از ظرفیت هسته های مردمی معاونت اجتماعی دادگستری، سمن ها و انجمن های دوست دار طبیعت را برخی از برنامه های فرهنگی در این طرح عنوان کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.