بجنورد – مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از احیا و توسعه ۵۰ هزار هکتار از رویشگاههای گیاهان دارویی در کشور در سال جاری خبر داد.

سه هزار هکتار از رویشگاه های گیاهان دارویی خراسان شمالی احیا می شود

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل یاوری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران خراسان شمالی گفت: از این میزان ۳ هزار هکتار سهم خراسان شمالی است که به عنوان استان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: این طرح به معنای شخم و شیار و زراعت نیست بلکه در این طرح رویشگاههای طبیعی به صورت کپه کاری و ذخیره نزولات با کشت گونه احیا می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ هزار گونه گیاهی در جهان شناخته شده که ۸ هزارگونه در ایران است، افزود : در حال حاضر حدود دو هزار گونه گیاهی در کشوراهمیت دارویی دارند که احیا ۱۷۴ گونه دارویی در دستور کاربرنامه پنجم و ششم قرار دارد.

یاوری با اشاره به اینکه کشت و توسعه گیاهان دارویی با دورویکرد در برنامه کاری کشور قرار دارد، بیان کرد: احیا و توسعه رویشگاههای طبیعی توسط سازمان جنگلها و کشت نباتات و گیاهان دارویی توسط معاونت باغبانی دو رویکرد جدی در کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی در خراسان شمالی زمینه مناسبی برای توسعه وکشت گیاهان دارویی و احیای رویشگاهها در این استان وجود دارد.

وی افزود: بعد از احیا و تولید گیاهان دارویی باید از توزیع گیاهان دارویی به صورت خام به کشورهای دیگر جلوگیری شود و زنجیره تامین، تولید، توزیع و بازاریابی در بازار داخلی و خارجی شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی مشارکت مردم و بهره برداران و سازمانهای مردم نهاد و فرهنگ سازی این موضوع در جوامع محلی است.

مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری با اشاره به اینکه از ۱۶۶ میلیون هکتار سطح کشور۹۴ میلیون هکتار مرتع داریم، گفت: تاکنون ۸۴ میلیون هکتاراز این مراتع تاکنون ممیزی شده اند و ازاین میزان ۶۴ میلیون هکتار از طریق صدور پروانه های چرا در قالب ۳۰۰ هزار پروانه چرا در سطح کشور بهره برداری انجام می شود.

یاوری افزود: حدود ۲۰ میلیون هکتار تهیه طرح مرتعداری انجام شده و ۱۰ میلیون هکتار باقیمانده  تا پایان سال ممیزی می شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد سطح استحصال آب مربوط به مراتع است، افزود: این رقم اهمیت مراتع در حفظ آب را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در سال ۱۵ تن در هرهکتار است، خاطرنشان کرد: فقر پوشش گیاهی علت اصلی فرسایش خاک است که با بهره برداری صحیح از مراتع می توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی مهمترین عامل تخریب مراتع را دام برشمرد و تصریح کرد : ۲ و دو دهم ظرفیت مجاز، درمراتع دام وجود دارد که حدود ۷۵ میلیون واحد دامی وابسته به مراتع است که در واقع ظرفیت واقعی و مجازمراتع کشور ۳۵ میلیون واحد دامی است.

وی با بیان اینکه در سال حدود ۱۰ میلیون تن بر اساس آماردراز مدت میانگین تولید علوفه است، بیان کرد: عدم توجه دقیق به ارزش و اهمیت منابع طبیعی و استفاده از طرفیت های ملی و استانی در حفظ و امنیت و عدم احیای این مراتع از عوامل توسعه تخریب است.

وی یادآور شد: حدود ۹۹۶ هزار خانوار روستایی و عشایر اقتصاد آنها وابسته به مراتع است بنابراین حفظ و حراست و بهره برداری صحیح و اصولی از مراتع یک وظیفه حاکمیتی  و دولتی است که تامین منابع مالی در این زمینه باید از اولویت های دولت باشد.

وی از استاندار خراسان شمالی درخواست کرد در راستای اصلاح و احیای مراتع استان در قالب طرح های مرتعداری به منابع طبیعی استان کمک کند.

یاوری ادامه داد: لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تسهیلات ویژه برای توسعه صنایع وابسته به بخش گیاهان دارویی در نظر بگیرد تا زمینه کشت گیاهان دارویی در اراضی نیز فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.