شیراز- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: امروزه در کشور روند بیماری اضافه وزن و دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر در حال افزایش است.

مصرف قند و نمک خانوارهای ایرانی بیش از حد استاندارد است/ خطر اضافه وزن و دیابت در کمین ایرانیان

به گزارش قدس آنلاین، زهرا عبداللهی ظهر شنبه در حاشیه  کارگاه  آموزشی کارشناسان مسئول تغذیه دانشکده‎های بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده در کشور بیش از نیمی از جمعیت ایران دچار اضافه وزن  هستند  به همین دلیل بسته‎های خدماتی در نظر گرفته شده تا با جذب ۱۰۰۰ کارشناس تغذیه از طریق شبکه‎های بهداشت این بیماری کنترل شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تاکید بر خطر اضافه وزن و دیابت گفت: قند و شکر، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی حاوی قند افزوده، شیرهای طعم‌دار و شیرکاکائو  از مهم‌ترین منابع مصرف مواد قندی هستند که ضرروی است افراد نسبت به این امر آگاهی داشته باشند. 

وی درباره راهکارهای پیشگیری از اضافه وزن و دیابت افزود: باید قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه کمتر از ۶ قاشق چایخوری باشد؛ این درحالی است که مقدار مصرف قند و نمک خانوارهای ایرانی بیش از حد استاندارد است.

عبداللهی با بیان اینکه تغذیه و الگوی مصرف غذایی یکی از عوامل مهم در ابتلا به انواع بیماری‎ها است، تصریح کرد: از اولویت‎های اساسی دفتر بهبود تغذیه کاهش مصرف قند، نمک و چربی است که در این ارتباط برنامه‎های آموزشی شامل فرهنگ‎سازی و اطلاع‎رسانی اجرا شده و با استفاده از کارشناسان تغذیه سند ملی مبارزه با بیماری‎های غیرواگیر اجرا می‎شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت  بیان کرد: میزان مصرف سبزی، میوه، لبنیات و شیر در بین ایرانیان بسیار کمتر از حد مورد نیاز و بر عکس مصرف روغن و شکر بالاتر از حد مجاز است.

عبداللهی گفت: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هر فرد در طول روز باید پنچ واحد میوه یا سبزی استفاده کند. هر واحد میوه شامل یک سیب یا پرتقال است و هر واحد سبزی نیز در حد یک لیوان سبزی است. براساس آمار ۸۸ درصد مردم کمتر از حد مورد نیاز میوه و سبزی مصرف می‌کنند. 

وی افزود: هدف از تغذیه سالم این است که سیری سلولی اتقاق بیفتد در صورتی که سیری ظاهری و مصرف کالری بیش از حد به چاقی و اضافه وزن منجر می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.