این بنیاد که شاخه‌ای از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) محسوب می‌شود، مولود انقلاب بوده و در دهه‌های اخیر با تدبیر مقام معظم رهبری به بازوی توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم تبدیل شده است.

 ۲۴هزار و ۷۱۰ پروژه محرومیت زدایی  در دستور کار

قدس آنلاین - «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چه ‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید».

این فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۸۶ در حقیقت شروع کار بنیادی به نام «برکت» بود که از آن تاریخ تا به امروز اجرای هزاران پروژه و ۱۸۰ هزار اشتغال در آن دوردست‌هایی که نه بودجه تخصیص می‌یابد و نه مدیری برای سرکشی از آنجا گذر می‌کند، را در کارنامه دارد.

این بنیاد که شاخه‌ای از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) محسوب می‌شود، مولود انقلاب بوده و در دهه‌های اخیر با تدبیر مقام معظم رهبری به بازوی توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم تبدیل شده است.

ایجاد ۱۸۰ هزار شغل

مدیرعامل بنیاد برکت در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:  توانمندسازی اقتصادی و کار آفرینی در مناطق کمتر توسعه‌یافته در بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، شبیه اتفاقی است که توسط جهاد سازندگی در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب می‌افتاد.

به گفته نوروزی این بنیاد با مشارکت در پروژه‌های محوری و اساسی مثل اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی تلاش دارد گرد فقر را از چهره مناطق کمتر توسعه ‌یافته‌ کشور بزداید و اقتصاد نحیف افراد ندار جامعه را تقویت و از طریق احداث خانه و مدرسه و پروژه‌های عمرانی به بخشی از  جامعه که دستشان از درآمدهای مستمر کوتاه است، یاری برساند.

وی  با اشاره به اهمیت کارآفرینی در تنظیم امور معیشتی اقشار کم‌درآمد، توانمندسازی اقتصادی را قطعه گمشده پازل محرومیت‌زدایی در ایران می‌داند و می‌افزاید: براساس مدل اقتصاد مقاومتی و درنظر گرفتن شاخص‌هایی چون تولید ملی، تلاش کرده‌ایم شرایط فعالیت برای کارآفرینان در مناطق محروم را تسهیل کنیم و تاکنون مشارکت با کارآفرینان در ۳۰۰ طرح توانمندسازی اقتصادی در ۳۱ استان کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۴ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال انجام شده که ثمره این اقدام ایجاد فرصت شغلی پایدار برای بیش از ۱۸۰ هزار نفر است.

نوروزی  توضیح می‌دهد: معمولاً امکانات محدود، افراد ساکن آن مناطق را تجمیع کرده و با تشکل‌هایی که خودشان تشکیل می‌دهند، با آن‌ها به صورت مشارکتی کار را شروع می‌کنیم، به‌طوری که ۴۹ درصد سهم بنیاد و ۵۱ درصد سهم مردم باشد، مدیریت طرح دست خود مردم است، آموزش، هدایت، نظارت را ما انجام می‌دهیم و همچنین آن‌ها را به بازار مصرف وصل می‌کنیم تا راهشان را پیدا کنند و به این شکل این جریان اقتصادی مثل رود در بستر زندگی آن‌ها جاری می‌شود.

وی می‌افزاید: حدود ۳ تا ۵ سال کنار مجموعه‌های نوپای اقتصادی که تشکیل شده می‌مانیم تا ساختار آن‌ها قوام و دوام پیدا کند و پس از اطمینان از ارتباط مستمر و درست آن‌ها با بازار مصرف، کم کم از چرخه فعالیتشان خارج می‌شویم و کل مجموعه را به دست آن‌ها می‌سپاریم، سپس طی فرآیندی آن‌ها از محل درآمدهای حاصله پول ما را در اقساط طولانی ۳ تا ۵ ساله برمی‌گردانند تا این پول به یک نقطه محروم دیگر سرازیر شود و به توانمندسازی و حیات اقتصادی افراد مشابه کمک کند.

انجام ۲۴ هزار و ۷۱۰ پروژه در مناطق محروم

دکتر نوروزی ادامه داد: با توجه به ضرورت توزیع عادلانه‌امکانات در مناطق کمتر توسعه‌یافته تاکنون ۲۴ هزار و ۷۱۰ پروژه‌ در حوزه‌های زیربنایی، مسکن محرومین، بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی بنیاد برکت با هزینه ۱۱ هزار میلیاردی در دست اقدام است که ۶۵۰۰ مورد به نتیجه رسیده و ۱۸ هزار و ۲۱۰ پروژه‌دیگر در دست اجراست.

*بهره برداری ۲۰۰۰ پروژه تا پایان سال جاری

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار پروژه‌نیز تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد می‌افزاید:  با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، می‌توان گفت تعداد پروژه‌های در دست اجرا به ۱۶ هزار پروژه می‌رسد.

سایه ۲۱  هزار سقف ایمن بر سر روستاییان

نوروزی با اشاره به وضعیت نامناسب مکان‌های اقامتی در روستای‌های دورافتاده و  محروم نگاه مساعدت‌آمیز را ضروری می‌داند و از ساخت ۲۱ هزار و ۵۰۰ خانه ایمن با ۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نقاط محروم روستایی در سراسر کشور خبر می‌دهد که با مشارکت بنیاد مسکن در دست احداث است. وی خانه‌دار شدن ۴۲۰۰ خانوار محروم را نقطه مثبت این اتفاق شیرین می‌داند.

مدیر عامل بنیاد برکت، همچنین از ایجاد ۱۱ بیمارستان با ۱۲۰۰ تخت خبر می‌دهد که این مجموعه ۱۱۰ میلیارد تومان کمک به ساخت و تکمیل آن‌ها را در مناطق محروم تقبل کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در نتیجه اقدام‌های محرومیت‌زدایی خود از طریق بنیاد برکت، جمعیتی معادل ۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۷۹ نفر را در ۴۰۸۸ روستا، ۶۹۳ بخش و ۳۲۲ شهرستان در ۳۱ استان کشور، تحت تأثیر خدمات ارزش‌آفرینی اجتماعی قرار داده؛ به طوری‌که نیازهای ۲ هزار روستا را به‌طور کامل و نیازهای بیش از ۲ هزار روستای دیگر را بین ۵۰ تا ۷۵ درصد برطرف نموده است.

دکتر نوروزی مشارکت بنیاد برکت در پروژه‌های اقتصادی مؤثر در اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و رشد تولید ناخالص ملی را از جمله مؤلفه‌های ریل‌گذاری شده در مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) می‌داند و می‌گوید: ۷۵ درصد طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید در گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد در مناطق محروم اجرا و ۷۳ درصد پروژه‌های اشتغال‌زایی این گروه نیز در نقاط کمتر برخوردار اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.