تجربه یک کار دسته‌جمعی با مشارکت ۳ کارگردان در روند سریال‌سازی در تلویزیون می‌تواند مجموعه تلویزیونی «دیوار شیشه‌ای» را برای مخاطبان جذاب کند.

سریالی که ۳ کارگردان آن را ساخته‌اند!

قدس آنلاین - سریال «دیوار شیشه‌ای» با نام قبلی «چراغ قرمز» به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر تحویلیان و کارگردانی مشترک نوید میهن‌دوست، راما قویدل و احمد معظمی ‌مجموعه‌ای است اپیزودیک که به قلم محمدمحمود سلطانی و روح‌الله صدیقی و به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی و در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه آی‌فیلم در نظر گرفته شده است.

علی‌اکبر تحویلیان، ‌تهیه‌کننده، درباره تغییر نام این سریال گفت: به نظرمان رسید که فرم انتخاب‌شده برای ساخت سریال از نام «چراغ قرمز» دور است و این اسم نمی‌تواند به‌خوبی معرف محتوا و داستان مجموعه باشد. حتی پیش‌بینی می‌شد که ممکن است این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد کند که اثری درباره راهنمایی و رانندگی است. بنابراین تصمیم گرفتیم که نام سریال را به «دیوار شیشه‌ای» تغییر دهیم.

قصه‌هایی از دل جامعه

وی  ادامه داد: نگارش این سریال از اسفند سال گذشته آغاز شده بود و در طول کار مرتباً ادامه داشت. دلیلش هم این بود که نویسنده‌ها می‌خواستند از قصه‌های روز استفاده کنند. چون قصه‌هایی که در این سریال روایت گشته، از دل اجتماع و از قصه‌های واقعی مردم الهام گرفته است.

نکته جالب درباره «چراغ قرمز» این است که موضوع آن درباره سریال‌سازی در تلویزیون است؛ یعنی مخاطبان شاهد یک سریال در سریال خواهند بود. قهرمان این داستان یک‌ تهیه‌کننده تلویزیون است و همسرش مجری برنامه اوست. مجید واشقانی و حدیثه تهرانی این نقش‌ها را بازی می‌کنند. آنها برنامه‌ای تلویزیونی با نام «دیوار شیشه‌ای» دارند و هر بار برای این برنامه با مهمانان و اتفاقات مختلفی مواجه می‌شوند. تحویلیان با اشاره به اینکه این داستان‌ها شخصیت‌ها و لوکیشن‌های متعددی را می‌طلبید، افزود: همین قضیه باعث شد که کار سخت و چندلایه بشود تا جایی که هر قسمت به اندازه یک تله‌فیلم کار برده است.

وی گفت: «دیوار شیشه‌ای» یک سریال اپیزودیک است که قصه‌ای پیوسته دارد. این سریال ضمن روایت یک قصه اصلی در هر قسمت، داستان مستقلی را هم دربرمی‌گیرد که همان‌طور که به آن اشاره کردم، در قالب یک برنامه تلویزیونی روایت می‌شود و در هر قسمت افراد مختلفی با ماجراهای گوناگون و تجربه متفاوت از یکدیگر وارد آن شده و برای استمداد یا روشنگری جامعه به این قصه رفت‌وآمد دارند.

روایتی نو از «ماه عسل»

تحویلیان ادامه داد: داستان ثابتی برای «دیوار شیشه‌ای» در نظر گرفته شده که به حوادث، اتفاقات و مشکلات زندگی تهیه‌کنندة این برنامه تلویزیونی و همسرش می‌پردازد. در کنار اینها، در دل داستان اصلی، هر بار داستان مهمانی روایت می‌شود که ساختار اپیزودیک کار را شکل می‌دهد. این مجموعه شبیه به برنامه «ماه عسل» است که به شکل نمایشی روایت شده است.

وی در توضیح استفاده از ۳ کارگردان برای ساخت این سریال گفت: متأسفانه ما در ایران توانایی کار جمعی را نداریم و در واقع ساخت «دیوار شیشه‌ای» تمرینی است برای انجام کارهای جمعی. از آن جایی که این مجموعه ساختاری اپیزودیک دارد، این امکان را به ما می‌داد که بتوانیم از ۳ کارگردان کمک بگیریم و همین قضیه، خودش باعث بالارفتن سرعت کار هم می‌شود.

تحویلیان درباره ویژگی‌های این سریال گفت: «دیوار شیشه‌ای» به لحاظ درام‌ها و قصه‌هایی که روایت می‌کند، جذاب و پرکشش است و در فضای اجتماعی و خانوادگی و با رویکردی کاملاً متفاوت روایت می‌شود که می‌تواند مخاطب را تا انتها با خود همراه کند.

این ‌تهیه‌کننده در مورد ویژگی‌های تولیدات اپیزودیک گفت: این نوع تولیدات برای مخاطبی که شاید به دلایلی نتواند به‌صورت مرتب سریال را دنبال کند، این ویژگی را دارد که چیزی را از دست نمی‌دهد چون در هر قسمت یک داستان را می‌بیند و به انتها می‌رساند. هر چند این‌گونه ساختار نسبت به یک سریال دنباله‌دار تولید سختتری دارد و زمان بیشتری هم می‌برد چون نویسنده و کارگردان باید همزمان چند داستان را طراحی و اجرا کنند.

یک روایت یکدست

محمود معظمی‌ که کارگردانی ۳ اپیزود و خط اصلی داستان این سریال را بر عهده دارد، درباره ویژگی‌های فیلمنامه «دیوار شیشه‌ای» گفت: سوژه بکر و نوع روایت در این سریال با نمونه‌هایی از این دست که پیش‌تر تولید شده‌اند، بسیار متفاوت است. علتش هم برمی‎گردد به نحوه پرداختن نویسنده‌ها به قصه‌ها و نوع نگاهی که آنها به کار داشتهاند.

وی ادامه داد: درست است که ساخت این سریال بر عهده ۳ کارگردان با ۳ تفکر مختلف بوده است ولی هر ۳ تلاش کرده‌ایم که یکدستی کار حفظ شود. در واقع می‌خواهم بگویم که هر ۳ در خدمت کار بوده‌ایم تا ساختار اصلی داستان را حفظ کنیم. همه تلاش من هم به‌شخصه این بوده که داستان اصلی به‌خوبی روایت شود چون به نظرم ساخت این سریال یک کار بسیار تازه است و من به یاد ندارم که تاکنون سریالی به این شیوة ساخت و روایت در تلویزیون ساخته شده باشد.

مجید واشقانی، حدیثه تهرانی، علی‌رام نورایی، شبنم قلیخانی، زهیر یاری، الهام جعفرنژاد، سیامک احصایی، روشنک عجمیان، هدایت ‌هاشمی، سولماز غنی، طوفان مهردادیان، مریم سرمدی، مهران نائل و ‌نگین معتضدی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال هنرنمایی می‌کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.