قوچان- حجت علی شایان فر گفت: مانور ازجمله اقدامات مهمی است که سبب افزایش آمادگی مدیران و نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران می‌شود.

«قرن ۲۱» قرن بحران/تقویت مدیریت شهری ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی صبح چهارشنبه در جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قوچان بابیان این مطلب که قوچان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، به‌عنوان یکی از شهرستان‌های مهم، باقابلیت و دارای پتانسیل وقوع مخاطرات طبیعی در استان خراسان رضوی است افزود: اگر مطالعه‌ای در تاریخچه وقوع زلزله در استان خراسان رضوی داشته باشید خواهیم دید که در سالهای گذشته ۲۴ زلزله بزرگ بالای ۶ ریشتر داشته‌ایم، که سهم قوچان از این ۲۴ زلزله حداقل ۵ مورد بوده است.

وی ادامه داد: شهرستان قوچان به دلیل قرارگیری در گسل زلزله، یکی از شهرستان‌های زلزله‌خیز استان محسوب می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های این شهرستان به سال ۱۲۵۰ برمی‌گردد که خرابی و کشته‌های فراوانی به همراه داشت.

حجت علی شایان فر با اشاره به نام‌گذاری قرن ۲۰ و ۲۱ به‌عنوان قرن بحران به دلیل وجود مخاطرات فراوان در دنیا تصریح کرد: زمانی بحران ایجاد می‌شود که دو عامل مخاطره مانند: سیل، زلزله، آتش‌سوزی، خشک‌سالی و... و آسیب‌پذیری به‌طور هم‌زمان هم‌پوشانی کنند.

وی به حوادث تصادف قطار سمنان مشهد، آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و حادثه برج سلمان مشهد اشاره کرد و گفت: برج سلمان مشهد با ارتفاع ۸۱ متر و ۱۸ طبقه تجاری، مسکونی واداری و واقع‌شدن در خیابانی کم‌عرض، وجود درب‌های ضد سرقت ونداشتن امکانات ایمنی در ساختمان به‌عنوان یک تلنگری جدی به مدیران استانی بود و موجب شد تا همه مسئولین بیدار شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این حادثه بزرگ موجب شد تا سازمان آتش‌نشانی مشهد ۲۰۰ شیر هیدرات در ورودی ساختمان‌های تجاری بزرگ ایجاد کند، ۲ نردبان ۷۰ متری جدید خریداری شود و یک مرکز سیار مدیریت بحران برای تمرکز و برنامه‌ریزی مسئولین در شهر مشهد ایجاد شود.

وی با اشاره به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران و نداشتن ضرایب ایمنی ساختمانی در این مجموعه تجاری خاطرنشان کرد: وقتی ساختمانی مرتفع ایجاد می‌شود باید تمامی دستورالعمل‌های ایمنی و ساختمانی آن رعایت شود، مجهز به شیر هیدرات باشد، سیستم اطفای حریق خودکار داشته باشد، زیرا اولین و مهم‌ترین کار برای پیشگیری ایمنی خود ساختمان است.

حجت علی شایان فر اظهار داشت: اولین قدم در مدیریت بحران ذهن مدیر است که بایستی با واقعیت ارتباط برقرار کند زیرا در حوادث بزرگ دو الی سه اتفاق می‌افتد، اول قدرت تفکر و تحلیل از مدیر گرفته می‌شود، کارها قفل‌شده و مدیر با داشتن تجهیزات و امکانات نمی‌تواند به‌خوبی عکس‌العمل نشان دهد.

وی با تأکید بر مدیریت پیشگیرانه و انجام مانور برای آمادگی در برابر بحران‌های احتمالی گفت: ازجمله اقداماتی که سبب افزایش آمادگی مدیران و نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران می‌شود مانور است، در مانور حالت بحرانی شبیه‌سازی می‌شود و دانستنی‌های تئوریک و امکانات دستگاه‌ها به مرحله عمل وارد می‌شوند و مهم‌ترین کار یعنی بیشتر شدن جو تعاملی و کار تیمی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه باید به سمت‌وسوی تجهیز حرکت نماییم خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت بحران ۳۵ فعالیت برای سال ۹۶ پیش‌بینی‌شده است و سرجمع اعتباراتی که در کشور وجود دارد ۱۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به استان خراسان رضوی اختصاص دارد که ۱۹ میلیارد آن اعتبار و مابقی تسهیلات است، که سهم قوچان از این اعتبارات یک میلیارد تومان می‌باشد.

وی به استفاده از توان محلی و مردم جهت رفع مشکلات و بحران‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: باید در اولین گام مخاطرات شهرستان قوچان اعم از سیل، آفات، زمین‌لرزه، سرما و برف و کولاک و... شناسایی و راهکارهای مقابله با آن‌ها بررسی و نیازمندی‌ها استخراج شود و در دومین گام بانک اطلاعات ماشین‌آلات سبک و سنگین دستگاه‌های اجرایی ایجاد، تا از آن به‌عنوان پایلوتی مناسب برای استفاده در دیگر شهرستان‌های استان نیز استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.