حسن رحیم پورازغدی گفت: این دیدگاه که نگاه دینی می‌گوید طبیعت را نشناس اما نگاه مادی‌گرا می‌گوید طبیعت را بشناس؛ دروغی بود که به ما خوراندند ولی نگاه سومی ‌هست که اساس دینی دارد و می‌گوید بشناس و تصرف کن اما نه مشرکانه، ظالمانه و غافلانه بلکه با شناخت و احترام به حقوق همه.

پرسشگری، اساس تفکر اسلامی است

قدس آنلاین - حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌در دومین نشست از سلسله نشستهای بیداری دانشجویی در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی به تشریح موضوع «فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌سوزی در دانشگاه» پرداخت و گفت: بزرگترین آسیب در باب فرهنگ‌سازی این است که می‌خواهند همه مشکلات را ساندویچی حل کنند برای همین بحث‌ها به دعواهای انتخاباتی و جنجال‌های کف خیابانی ختم می‌شود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش تمدن اسلامی‌ در پیشرفت بشریت گفت: فرهنگ مکتوب بعد از تمدن اسلامی ‌بوجود آمد و نخستین کسانی که به تمام علوم جدید، اسلوب بخشیدند، مسلمانان بودند مثلاً شیمی ‌تجربی را مسلمانان پایه‌گذاری کردند.

رحیم پور ازغدی، روش شناسی تجربی را بزرگترین هدیه تمدن اسلامی‌ به جهان بشری دانست و گفت: این دیدگاه که نگاه دینی می‌گوید طبیعت را نشناس اما نگاه مادی‌گرا می‌گوید طبیعت را بشناس؛ دروغی بود که به ما خوراندند ولی نگاه سومی ‌هست که اساس دینی دارد و می‌گوید بشناس و تصرف کن اما نه مشرکانه، ظالمانه و غافلانه بلکه با شناخت و احترام به حقوق همه.

وی با بیان اینکه چیزی به اسم علم جدید وجود ندارد و همه علوم در تمدن اسلامی‌ کشف شده، خاطرنشان کرد: غربی‌ها از مسلمانان آموختند که آزمایشگاه تأسیس کنند. قوانین حرکت نیوتن، پیش از این در علوم ابن سینا و متفکران اسلامی‌ بوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تفکری هم از طرف دوستان خودی وجود دارد که می‌گوید علوم جدید فقط مبنای سکولاریسم دارد و برای رفع عطش مادی بشر است پس بین ایدئولوژی و تکنولوژی یکی را انتخاب کنید در حالیکه ما تکنولوژی را در ذیل ایدئولوژی تعریف می‌کنیم.

وی فرهنگ‌سوزی و فرهنگ‌سازی را امری تدریجی خواند و افزود: برخی می‌گویند در تفکر اسلامی، پرسشگری نیست و فقط تعبد بی چون و چرا وجود دارد در حالیکه اساس تفکر اسلامی، پرسشگری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.