مشهد- رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تنظیم بازار میوه و گوشت نوروز امسال گفت: امسال همچون سال‌های گذشته بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار کشور، سیب و پرتقال به عنوان میوه طرح تنظیم بازار شب عید در نظر گرفته شده است.

توزیع سهمیه ۴ هزار و ۵۰۰ تنی سیب و پرتقال ویژه شب عید از ۲۵ اسفند

فاطمه معتمدی: فرهاد فرخ منش با بیان اینکه سهیمه هر یک ازاستان‌ها با نیاز سنجی کمیته تخصصی تنظیم بازار میوه شب عید همان استان تعیین می شود،افزود:سهمیه سیب استان برای تنظیم بازار میوه امسال هزار و ۵۰۰ تن سیب و ۳ هزار تن پرتقال است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما اضافه کرد: تاکنون هزار تن سیب از ارومیه و دماوند وارد استان و ذخیره سازی شده و مابقی در مرحله انتقال قرار دارد.
وی با بیان اینکه از سه هزار تن سهمیه پرتقال نیز تاکنون هزار و ۱۲۰ تن به استان منتقل و ذخیره سازی شده است، تصریح کرد: پرتقال طرح تنظیم بازار شب عید امسال تامسون شمال است.

وی ادامه داد: مابقی پرتقال باقی مانده نیز تا حد ۷۰ تا ۸۰ درصد تامسون شمال خواهد بود و در صورت اینکه نتیجه بررسی نشان دهد بازار کشش قیمتی دارد ۲۰ درصد مابقی از پرتقال جنوب تأمین و عرضه می شود.

وی در خصوص کیفیت میوه شب عید به خصوص پرتقال با توجه به سرمازدگی این میوه در سال جاری خاطرنشان کرد: ذکر این نکته لازم است که ایران در حالی که یک درصد جمعیت جهان را داراست اما تولید کننده ۴ درصد پرتقال در دنیاست. حال در خصوص سرمازدگی پرتقال در سال جاری باید گفت با کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی حداکثر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پرتقال دچار سرمازدگی شدند که این حجم هم برای فرآوری مانند تولید مربا به صنایع تبدیلی ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر ۵۰ درصد پرتقال های امسال دچار سرمازدگی شده باشد، گفت: با این حال دو درصد پرتقال جهان در ایران تولید می شود بنابراین این محصول به اندازه کافی وجود دارد.

سیب درجه یک و صادراتی و پرتقال بازار پسند

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه کیفیت سیب درجه یک و صادراتی است،گفت:پرتقال‌ها هم هر چند بر اساس شریط طبیعی و سرمازدگی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد با کم آبی مواجه‌اند اما این بدان معنا نیست که این پرتقال‌ها قابل استفاده و مصرف نیست ضمن اینکه پرتقال تامسون شمال در مقایسه با پرتقال بم که ژنتیکی کم آب است پرآب تر است لذا پرتقال شب عید به لحاظ کیفی هیچ مشکلی ندارد و براحتی بازار پسند و قابل عرضه است.

اختلاف قیمتی جذاب

فرخ منش درباره قیمت میوه طرح تنظیم بازار شب عید اذعان داشت: هنوز قیمت‌ها نهایی نشده است اما آنقدر اختلاف قیمتی در مقایسه با بازار وجود دارد که برای مصرف کننده و جذاب خواهد بود.

وی در این خصوص که قیمت سیب و پرتقال چه زمانی نهایی خواهدشد، گفت: قبل از توزیع میوه در بازار نرخ نهایی اعلام می شود.

آغاز توزیع از ۲۵ اسفند

وی توزیع میوه شب عید را از ۲۵ اسفند ماه اعلام کرد و در خصوص نحوه توزیع آن در سطح بازار یادآورشد:سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری،تعاونی های مصرف کارکنان دولتی از جمله مراکزی هستند که برای توزیع میوه شب عید اعلام آمادگی کردند و برای توزیع عمومی نیز با اتحادیه میوه و تره بار استان قرار است جلسه‌ای برگزار شود تا مشخص شود آیا تمایل دارند در این طرح ورود یابند تا میوه از طریق واحدهای صنفی این اتحادیه توزیع شود.

وی ادامه داد:احتمال دارد با همه این گزینه‌ها برای توزیع میوه شب عید قرارداد منعقد شود.

وی در خصوص کافی بودن سهمیه تعیین شده برای بازار شب عید،گفت:سهمیه امسال کمتر از سال گذشته نیست.ذکر این نکته نیز لازم است که هدف از اجرای این طرح بر هم زدن تعادل بازار نیست ضمن اینکه بازه زمانی توزیع میوه شب عید دو هفته‌ای و کوتاه مدت است و هدف این است تا همزمان حقوق مصرف کننده، تولید کننده و اصناف لحاظ شود.

ذخیره سازی فراوان مرغ

وی درخصوص میزان ذخیره‌سازی مرغ ویژه بازار شب عید خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخیره سازی مرغ منجمد در استان به قدری فراوان است که با پایان فروردین ماه هم امکان توزیع وجود دارد.

فرخ منش تصریح کرد:امسال مرغ منجمد با تاریخ مصرف بیش از ۳ ماهه توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه البته حجم و قیمت مرغ توزیعی در طرح تنطیم بازار شب عید از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور تعیین و اعلام می‌شود، گفت: مرغ‌ها تولید داخل و گرم است که فریز و ذخیره‌سازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.