مشهد- مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: بنای مشهور به هارونیه متعلق به اوایل قرن هشتم هجری و بزرگ‌ترین بنای تاریخی طابران توس است که هم اکنون بارایزنی‌های به عمل آمده در انتظار تحقق بودجه عمرانی برای مرمت است.

بزرگ‌ترین بنای تاریخی «طابران توس» در انتظار بودجه عمرانی

به گزارش قدس آنلاین، احسان زهره وندی اظهار داشت: بنای هارونیه متعلق به اوایل قرن هشتم هجری مصادف با قرن۱۴میلادی است و هیچ ارتباطی با هارون الرشید، بقعه و زندان وی ندارد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس افزود: نام هارونیه همزمان با ساخت بنای کنونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی براین بنا نهاده شده و تاکنون بارها مرمت و بازسازی شده است.

او ضمن اشاره به تلاش‌های صورت پذیرفته برای ساماندهی مشکلات موجود در هارونیه عنوان کرد: رایزنی‌های بسیاری در جهت تحقق بودجه عملیاتی و عمرانی برای مرمت اضطراری و ساماندهی این بنا انجام شده که امیدواریم بزودی اعتبار لازم در اختیار پایگاه میراث فرهنگی توس قرار گیرد.

زهره وندی تصریح کرد: برای شناخت آثار شاخص شهر طابران توس، کاوش‌های بسیاری انجام شده که از آن جمله می‌توان به کشف بقایای بنای آجری با ستون‌های مدور موسوم به مسجد و مدرسه مربوط به دوران سلجوقی در محوطه ای در مرکز شهر طابران و جنوب بنای هارونیه اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح اجرایی باغ موزه کتیبه‌ها در بنای هارونیه و همچنین عملیات اجرایی رفع رطوبت و استحکام بخشی بنا در دستور کار اجرایی این پایگاه است و اجرای آن در انتظار تخصیص اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.