۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 507901

ماهواره و خطر بلوغ زودرس کودکان

مجید صوفی/ کارشناس فرهنگی

افراد بعد از اینکه توسط رسانه‌ها تحریک شدند به سوی تامین این نیاز می‌روند و بعد از مدتی نیاز آنها با دیدن تامین نمی‌شود.

قدس آنلاین - والدین باید به این باور برسند که ذهن کودکان بسیار سریع از محیط پیرامون خود الگوبرداری می‌کند و رفتار آنها متاثر از افکار آنها است و آنچه را می بینند باور دارند. کودکان در سنین ۳ تا ۵ سالگی فقط بیننده هستند. قدرت تشخیص میان خوب و بد را ندارند و هر آنچه برای آنها به نمایش بگذاریم، می‌بینند و متاثر از آنها ارزش‌هایشان در دنیای واقعی تغییر می‌کند. یکی از ابزارهای بسیار قوی در تاثیر بر افکار، نگرش و رفتار کودکان ما رسانه‌ها هستند.

ماهواره‌ها با تاسیس شبکه‌هایی که مستقیماً کودکان را مورد هدف قرار داده است، نقش بسزایی را در بلوغ زودرس جنسی کودکان ایفا می‌کنند. معمولاً کودکان علاوه بر برنامه‌های مرتبط با گروه سنی خود در کنار والدین نیز به تماشای فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره می‌نشینند، در حالی که هیچ گونه ظرفیتی برای پذیرش این قبیل اطلاعات  ندارند و در نتیجه تحت تاثیرات مخرب آن قرار می‌گیرند.

بلوغ جنسی زودرس یکی از نتایج منفی تماشای فیلم‌های ماهواره‌ای است که در نوع ساخت و از لحاظ پوشش و رفتارهای شخصیت‌ها، معمولاً با فرهنگ و جامعه ما سازگاری ندارد و جزو آسیب‌های واضح جریان مدرنیزاسیون محسوب می‌شود. رسانه‌ها در تربیت جنسی و جهت‌دهی اخلاق جنسی فرزندان تاثیر بسزایی دارند. رسانه‌های بیگانه الگوهای رفتاری متفاوتی را برای سنین خاص افراد جامعه معرفی می‌کنند. از همان ابتدا ذهن کودکان را درگیر مسائل جنسی کرده و در سنین نوجوانی و جوانی توسط فیلم‌ها و پیام‌های آشکار و پنهان خود، به آنها الگوی رفتاری معرفی می‌کند. الگویی که می‌گوید افراد بصورت حداکثری مجاز به تامین نیازهای جنسی خود هستند و تامین نیاز جنسی به هر شکلی فقط رفع یک نیاز محسوب می‌شود و اصلاً غیر اخلاقی محسوب نمی‌شود و هیچ حریم و مرزی هم در این مورد وجود ندارد.

رسانه‌ها نوجوانان و جوانان را تحریک می‌کنند و افراد را تا مرز تخیل جنسی پیش می‌برند و بعد در جامعه رها می‌کنند. پرورش افراد زیر سایه این گونه الگوهای جنسی در نهایت منجر به رفتارهایی می‌شود که جامعه پذیرای آن نیست و تبدیل به معضل اجتماعی می‌شود. معضلاتی که با تحریک بسیار رسانه‌ها و از طرفی تغییر سبک زندگی ما که بر اساس آن معیارها و ملاک‌های ازدواج نیز تغییر کرده و موانع زیادی سر راه ازدواج جوانان قرار گرفته و سن ازدواج نیز بالا رفته است بوجود آمده است. ازدواجی که اسلام آن‌را محلی مناسب و پاکیزه برای رفع نیاز جنسی افراد معرفی کرده است.

افراد بعد از اینکه توسط رسانه‌ها تحریک شدند به سوی تامین این نیاز می‌روند و بعد از مدتی نیاز آنها با دیدن تامین نمی‌شود و زمانی که شرایط ازدواج فراهم نباشد، آسیب‌هایی مانند بی‌بند و باری جنسی، پیداکردن شریک جنسی، ازدواج سفید، بی‌حیایی و بی‌عفتی در تمام سطوح را برای جامعه به بار می‌آورد.

والدین نباید از این امر غافل باشند که خوراک رسانه‌ای کودکانشان می‌تواند بر سرنوشت آنها و جامعه تاثیر گذار باشد و به مقوله انیمیشن و فیلم‌ها صرفاً نگاهی از سر گذران وقت و سرگرمی نداشته باشند و در انتخاب آنها و ارایه به فرزندانشان دقت کافی داشته باشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.