یزد- معاون شبکه دامپزشکی استان یزدگفت : تاکنون دو کانون این بیمار ی در استان شناسایی شده وهردو کانون مهارشده وتاکنون گزارش رسمی از انتقال این بیماری به انسان گزارش نشده است.

گزارش رسمی از انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به انسان در یزد گزارش نشده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا متوسل‌الحسینی پیش ازظهر سه شنبه درنشست علنی شورای شهر یزد اظهار داشت: مهمترین کانون آلودگی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نزدیک به یزد، استان اصفهان است و بین یزد واصفهان مبادلات زیادی در زمینه طیورو فرآورده‌های طیور صورت می گیرد و تمامی مبادلات در این مدت ممنوع اعلام شد و استان برای مقابله با این بیماری آمادگی کامل رادارد.

وی با بیان اینکه این بیماری بین انسان و پرندگان مشترک است افزود: این بیماری توانایی تغییرپذیری زیادی را دارد و این ویروس به صورت جهانی درگیری ایجاد کرده است.

متوسل‌الحسینی تصریح کرد: وقتی این ویروس در پرندگان شیوع پیدا کند ۱۰۰ درصد منجر به مرگ خواهد شد و اگر به انسان منتقل شود به دلیل تبادل ژنتیکی، ویروسی حاصل خواهد شد که تبعات وحشتناکی دارد و باعث بروز تلفات در جمعیت انسانی نیز خواهد شد.

معاون دامپزشکی استان یزد گفت: در حال حاضر این بیماری در بیش از ۵۰ کشور دنیا شناسایی شده و کانون شیوع آن از شرق آسیا به سایر کشورها به دلیل مهاجرت‌های پرندگان در نواحی شمالی و بیشتر توسط پرندگان آبزی بوده و برای کنترل و مهار این بیماری باید همه دستگاه‌ها همکاری داشته باشند.

وی در مورد شیوع این بیماری در کشور گفت: اولین مورد شیوع بیماری در کشور در اواخر آبانماه در استان‌های شمالی کشور مشاهده شد و از همان زمان تیم‌های سازمان آماده شدند و برای پیشگیری و کنترل بیماری برای مقابله اعلام آمادگی کردند.

متوسل‌الحسینی افزود: برای کنترل بیشتراین بیماری دراستان سه پست قرنطینه در این زمینه ایجاد شد و این پست‌ها فعال هستند مراقبت فعال روی پرندگان بیشتر شد و بر اساس گزارش‌هایی که از تلفات طیور داشتیم، تیم‌ها ملزم به سرکشی طیور بودند و ۷۶۰ نمونه به آزمایشگاه ارائه شد که خوشبختانه منفی بود اما در ۲۷ بهمن در حسین‌آباد ریسمانی نخستین کانون کشف شد.

معاون دامپزشکی استان گفت: تا شعاع یک کیلومتری باید هر نوع پرنده‌ای معدوم‌ شود که در این زمینه بسیج و نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی داشتند و مجموعا با ۱۷ اکیپ عملیاتی این منطقه پاکسازی شد.

عضوهیات رئیسه شورای شهر یزد نیزدر این نشست اظهارداشت: بالغ بر ۱۰ درصد جمعیت استان و شهر یزد را اتباع بیگانه تشکیل می دهند. واین افراد برای ذبح طیور مصرفی شرایط خاصی دارند و شهرداری باید محلی را برای ذبح  طیور در اختیاراتباع بیگانه بگذارد.

سیدمحمدرضا مدرسی اظهارداشت: در سطح استان تا کنون دو کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده و باید نسبت به اعلام هشدار به مردم در خصوص خطرات و تبعات این بیماری اقدام شایسته‌ای صورت گیرد

وی با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده کانون این بیماری‌ در شهر یزد هم شناخته شده است افزود: مهمترین اقدام در این زمینه اطلاع‌رسانی عمومی است تا آحاد جامعه نسبت به این بیماری آگاهی و آشنایی کافی داشته باشند.

مدرسی بر همکاری و حضور جدی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این زمینه تاکید کر و گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید نسبت به شیوع این بیماری و جلوگیری از آن با کمک رسانه ها اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.