وزیر دادگستری گفت: امروز ۲۳ میلیون نفر جمعیت زیر ۱۸ سال کشور است و طبق کنوانسیون حقوق کودک جامعه ما جامعه جوانی است و این مزیتی فوق العاده برای ما است.

حدود ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر ۱۸ سال هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،

حجت الاسلام پورمحمدی عصر امروز در همایش فرزندخواندگی در هتل پردیسان مشهد اظهار داشت: امیدوارم در سایه الطاف امام رضا(ع) این نشست همراه با نتایج مثبت باشد و امیدوارم همگی تلاش کنیم فرزندانمان را که سرمایه اصلی ما هستند را حفاظت کنیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: امروز 23 میلیون نفر جمعیت زیر 18 سال کشور است و طبق کنوانسیون حقوق کودک جامعه ما جامعه جوانی است و این مزیتی فوق العاده برای ما است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه وقتی جامعه بزرگ می‌شود آسیب‌ها هم به عدد مطلق و مجموع زیاد است، ادامه داد: اما به صورت نسبی این عدد زیاد نیست؛ ما در کشور 13 میلیون دانش آموز و 7 میلیون زیر 7 سال داریم که در سن ابتدایی محرومیت از تحصیل حداکثر به 600 هزار نفر نمی‌رسد و این به نسبت کل زیاد نیست اما عدد مطلقش قابل توجه است.

وی افزود: قانونگذار بعد از سالیان طولانی قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را باز کرد و پس از تصویب آن تحول خوبی در محاکم و سازمان بهزیستی می‌بینیم و نوید خوبی می‌دهد چرا که اگر راه‌های تسهیل امور را هموار کنیم انگیزه وجود دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه کودکان زیرپذیرش بهزیستی اکنون 10 هزار نفر است، گفت: در حالی که اگر به نسبت قبل از انقلاب پیش می‌رفت به 50 هزار نفر می‌رسید اما مشکل اصلی ما بدسرپرست‌هاست. 

وزیر دادگستری افزود: خانواده‌ها بیشتر به پذیرفتن فرزندخواندگی شیرخواره‌ها تمایل دارند و باید فرهنگ‌سازی شود که پذیرش سنین بالاتر نیز انجام شود. 

وی با اشاره به اینکه بچه به حس پدر و مادری واقعی احتیاج دارد گفت: با همه زحمت‌های دست‌اندرکاران بهزیستی بچه باید تحت سرپرستی والدین برود و هرچند محیط بانشاطی در مراکز برای کودکان ایجاد می‌شود اما اساس، خانواده است چرا که خانواده اساس تربیت دینی است.

پورمحمدی با بیان اینکه باید فرمولی پیدا کنیم که آیا مسئله بدسرپرستان را می‌توان حل کرد یا خیر؟ گفت: قانونگذار تا حدود زیادی دست ما را باز گذاشته و این به دقت و ملاحظه قضات و سازمان بهزیستی است که در این راستا کمک و همکاری‌هایی انجام شده است.

وزیر دادگستری افزود: بهزیستی تا 18 سالگی مسئولیت کودک را اداره می‌کند و پس از آن باید رها شود البته در مشهد مراکزی هستند که پس از ازدواج نیز کمک می‌کنند که مسئله‌ای درست است اما بهزیستی نمی‌تواند این بار سنگین را حمل کند و این بار باید توزیع شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی ما بسیار فراوان شده است، گفت: تنها نقطه اتکای سلامت اجتماعی خانواده است؛ آسیب‌های اجتماعی دغدغه انسان معاصر است در جهان است و انسان‌ها همدیگر را نمی‌توانند تحمل کنند بطوری که در برخی کشورها خانه‌های تک نفره تا 50 درصد تجاوز کرده است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه بشر امروز به یک بحران عاطفی مبتلا است گفت: روابط عمیق انسانی در دایره محبت و عشق کمرنگ شده که موضوع کودکان در این بحث یک اصل است و همه باید به بهزیستی که مسئولیت بسیار بزرگی دارد کمک کنیم‌.

وزیر دادگستری افزود: به‌ویژه جوامع دینی و روحانیت این مسئله را مورد اهتمام خود قرار دهند. 

وی با بیان اینکه انسجام محبت و عشق در حضرت زهرا(س) شکل گرفته و به قله الهام بخشی در اجتماع تبدیل شده گفت: اینکه در داستان خمسه آل عبا و حدیث کساء برجستگان هستی در یکجا جمع شوند و محور آنها حضرت زهرا (س) شود یکسری پیام‌های تربیتی و انسانی دارد.

پورمحمدی تصریح کرد: اگر جامعه متعالی می‌خواهید ببینید محور و پایه آن کیست؟ اینکه حضرت محمد(ص) به حضرت زهرا (س) ام ابیها می‌گویند صرفاً بیان عاطفی نیست بلکه نقش کانونی و محوری ایشان نیز مدنظر است.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: در جامعه نیز اگر کانون خانواده متلاشی شود سبب آسیب‌هایی می‌شود که ما با آن مواجه هستیم. 

وی افزود: ما در وزارت دادگستری در حال خدمت هستیم؛ اگر اصلاحیه و آیین نامه یا  مکمل قانونی مورد نیاز است بگویید تا در دولت مطرح کنیم و به مجلس ارائه دهیم و برخی نیز به صورت رویه می‌تواند باشد.  

پورمحمدی خاطرنشان کرد: با وجود اتهامات حقوق بشری از جمله کشورهایی هستیم که در زمینه حقوق کودک همواره مورد تشویق قرار گرفتیم به طوری که کمتر در دنیا جلسه‌ای مانند این جلسه امروز برگزار می‌شود و بسیاری از کارهای ما در این حجم قابل،  توجه الهام بخش و بصورت یک مدل مورد توجه سایر کشورها قرار گرفته است. 

وزیردادگستری با بیان اینکه حدود 23 استان را از نزدیک بازدید کردیم قعالیتشان ممتاز بوده است، گفت: درباره توجه به حقوق کودک کشور ما جایگاه ارزنده و ممتازی دارد و باید شاکر خداوند باشیم.امیدواریم این فضا را بهبود ببخشیم و نسل جوان و سرمایه ملی را بتوانیم حفظ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.