مشهد- آخرین روز مهرماه امسال که گزارشی در خصوص محله «بهارستان» را در روزنامه درج کردیم هرگز گمان نمی‌کردیم پس از گذشت بیش از چهار ماه با وجود قول و وعده‌های فراوان «آش همان آش باشد و کاسه همان کاسه»!

خزان امکانات در «بهارستان»/وعده های خالی از اقدام و عمل

مهناز خجسته نیا: بهارستان محله‌ای درست پشت همه زرق و برق‌های حاشیه کمربند صد متری و یک وجبی آبادانی بازارهای سپاد است.

اهالی بهارستان بیش از یک دهه است که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که «درون آن خودشان و بیرون آن مردم را کشته است.»

همه مشکلات این محله واقع در چراغچی ۴۵ انتهای یاس یک (۱۵ متری دوم فتح آباد) یک طرف و اوضاع ۲۰ متری ستایش طرف دیگر است.

به گفته اهالی این محله تا به امروز فقط نام شهر را یدک کشیده در حالی که هیچ سهمی از شهر و شهرنشینی ندارد.

۲۰ متری ستایش، این محله هم به جای آبادانی یک بلوار سال‌هاست که خاک و زباله را برای ساکنینش به ارمغان آورده و به دلیل بن بست بودن از هر دو طرف آن‌ها را وادار کرده تا با آن همه مشکلات مسالمت کنند.

گل و لای قوز بالا قوز

چند روز پیش که بنا به تقاضای اهالی برای دومین بار به این محله مراجعه کردیم، اوضاع نه تنها بهتر نشده بود، بلکه به دلیل بارش برف و باران بسیار وخیم بود.

اگر تا به حال اهالی از خاکی بودن معبر گلایه داشته‌اند حالا گل و لای امانشان را بریده است.  

یکی از اهالی می‌گوید: ۱۳ سال است که با همین خاک و زباله‌ها زندگی را سر کرده ام اما گل و لای دیگر قوز بالا قوز مشکلات محله شده است.

او که شرایط زندگی در این محله از کلانشهر مشهد را بدتر از زاغه نشینی در مناطق محروم عنوان می‌کند، می‌افزاید: ساکنین این محله هنوز تکلیفشان روشن نیست که اینجا شهر است و آنان شهروند هستند یا اینکه ...

یکی دیگر از ساکنین هم از رسیدگی نکردن به زمین‌های رها شده گلایه می‌کند و می‌افزاید: مگر می‌شود یک طرف بلوار مسکونی و جزو محدوده شهر و طرف دیگر بیابان و خارج از حریم شهر باقی بماند.

به گفته وی معلوم نیست ساکنین اینجا تا کی باید صبر کنند که طرف دیگر هم جزو بافت مسکونی و آباد شود.

زن جوانی هم می‌گوید: بیشتر اهالی بهارستان عطای زندگی در این محله را به لقایش بخشیده‌اند و به ناچار برای فرار از گل و لای خانه‌های خود را خالی کرده اند.

وی با بیان اینکه زندگی در این محله باید با اعمال شاقه باشد، می‌افزاید: این در حالی است که محله فتح آباد جزو اولین شهرک‌هایی است که در مشهد شکل گرفته است.

مشکلاتی که از تعلل پیمانکار آب می‌خورد

گزارشگر ما برای پیگیری مشکلات اهالی این محله به سراغ مدیران اجرایی شهرداری منطقه دو مشهد می‌رود.

طبسی رئیس اداره ناحیه دو شهرداری منطقه دو در گفت وگو با گزارشگر ما می‌گوید:بیشترین مشکل اهالی این محله از تعلل پیمانکار آب می‌خورد.

وی با بیان اینکه طبق دستورعمل‌های موجود هر معبر زیر ۲۰ متر باید با مشارکت اهالی آسفالت شود، می‌افزاید: اهالی اینجا نیز برای مشارکت در آسفالت اقدام به انتخاب پیمانکار برای انجام زیرسازی و جدول گذاری کرده‌اند اما متأسفانه پیمانکار از انجام وظیفه طفره رفته است.

وی از قبول قصور شهرداری در این محله امتناع می‌کند و اظهار می‌دارد: شهرداری هیچ کوتاهی در ارایه خدمات به محله نکرده است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه به محض آماده بودن معبر شهرداری آمادگی کامل برای ریختن آسفالت را دارد، می‌گوید: اما تا زمانی که زیرساخت و جدول گذاری که سهم اهالی است تمام نشود انجام سهم شهرداری غیر ممکن است.

وی در عین حال از ورود کمیته نظارتی شورای شهر به مسایل این محله خبر می‌دهد و می‌افزاید: طبق دستور این کمیته اهالی باید هرچه سریع‌تر درصدد تغییر پیمانکار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.