شیراز- خبرنگارقدس: تخریب جنگلهای فارس تحت عنوان اجرای پروژه های ملی، همان جریان تکراری نابودی ریه های این استان است که هر سال با قوت و شدت بیشتری ادامه می یابد.

 5/4 هکتار نابود شد

 

به گفته دلسوزان و کارشناسان حفاظت از عرصه های طبیعی فارس ادامه این روند حاکی از آن است که عده ای خواسته یا ناخواسته بر افزایش بیابان در فارس کمر همت بسته اند.
رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی فارس اظهار داشت: در حال حاضر مسؤولان راه سازی فارس برای دو بانده کردن مسیر جاده قدیم کازرون در محور دشت ارزن- کازرون «تنگ ابوالحیات» حدود 5/4 کیلومتر از جنگلهای این منطقه را تخریب کرده اند.
محمد صالح مصطفوی، ضمن تأکید بر اینکه منابع طبیعی هیچ گاه مخالف توسعه پروژه های عمرانی نبوده است اضافه کرد: در عین حال این اداره کل موافق نیست به راحتی جنگلهایی که درختان چند صد ساله آن با همت این اداره کل سالیان سال حفاظت و نگهداری شده، مورد تخریب قرار بگیرد.

سیر نزولی پوشش جنگلی
برپایه اظهارات وی، بی توجهی بیش از حد مسؤولان راه سازی نسبت به عرصه های طبیعی و نادیده گرفتن فعالیت ارگانی همچون منابع طبیعی که رسالت اصلی آن حفظ و حراست از این عرصه ها در مقابل پروژه های عمرانی است، حیات عرصه های طبیعی فارس را مورد تهدید قرار داده و باعث سیر نزولی پوشش جنگلی استان شده است.
دبیر شورای فنی منابع طبیعی فارس خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان فارس در مجلس باید به فکر جاده ای برای جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی استان باشند.
مصطفوی افزود: به طور مداوم با تخریب عرصه های بکر خدادادی فارس که امکان احیای آنها نیز با توجه به وضعیت آب و هوای خشک و نیمه خشک استان وجود ندارد، مواجه هستیم، اما دریغ از حمایتی از سوی استانداری و حتی نمایندگان مجلس.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز گفت: طبق مواد 12 و 13 قانون افزایش بهره وری، تمامی سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به اراضی ملی مستلزم کسب مجوز از سوی اداره منابع طبیعی هستند.
کاظم بردبار یادآور شد: اداره راه و شهرسازی فارس خسارتهای پیشین وارده بر عرصه های طبیعی را پرداخت نکرده است.
اما مدیرکل راه و شهرسازی فارس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این اداره کل در انجام پروژه های عمرانی خود همواره توجیه زیست محیطی پروژه ها را به منظور حفظ و حراست از عرصه های طبیعی در کمیسیون ماده 215 با حضور مشاوران و کارشناسان عالی رتبه مورد مطالعه و ارزیابی قرار می دهد و تا پروژه ای در این کمیسیون بخصوص در زمینه توجیه زیست محیطی رأی مثبت نگیرد، قابل اجرا نیست.
هوشنگ عشایری ادامه داد: اگر مسؤولان منابع طبیعی فارس تخریب غیرقانونی عرصه های طبیعی تنگ ابوالحیات را اثبات کنند، ادامه این پروژه ها را متوقف خواهیم کرد.
وی یادآور شد: بنده به اندازه اداره کل منابع طبیعی و حتی بیشتر نگران عرصه های طبیعی هستم و این ادعا را با کسب عنوان مدیر سبز اداره راه در اصفهان اثبات کرده ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.