۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 509796

رئیس سازمان نظام پزشکی کمبود اعتبارات مالی را مهمترین چالش نظام سلامت در سال آینده دانست و گفت : اگر دولت می خواهد از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یک دستاورد اجتماعی یاد کند باید برای این بخش منابع مالی جدید تامین کند .

نسخه نجومی وجود خارجی ندارد

قدس آنلاین - رئیس سازمان نظام پزشکی کمبود اعتبارات مالی را مهمترین چالش نظام سلامت در سال آینده دانست و گفت : اگر دولت می خواهد از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یک دستاورد اجتماعی یاد کند باید برای این بخش  منابع مالی جدید تامین کند .

به گزارش خبرنگار ما، علیرضا زالی صبح دیروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های جمعی با اعلام این مطلب به بحث ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان ، دندانپزشکان و داروسازان در بخش دولتی و خصوصی  ، پرداخت و گفت : بخش سلامت در قانون برنامه ششم توسعه پیگیری شد که سازمان نظام پزشکی در آینده نظر تخصصی خود را در ارتباط با آن اعلام می کند اما درباره بند ب ماده ٨٩ آن که به اشتغال همزمان پزشکان و دندانپزشکان اشاره می کند باید گفت این مصوبه در شرایط فعلی و با ایرادی که شورای نگهبان به آن گرفته است قابل اجرا نیست .

وی با اشاره به این که اجرای بند یاد شده نیازمند فراهم بودن اعتبارات کافی ،نیروی انسانی متخصص و زیر ساخت هاست، تصریح کرد:این درحالیست که جامعه پزشکی مطالبات زیادی از دولت دارد که هنوز دریافت نکرده  است بنابراین چنین تصمیم هایی عملاً قابلیت اجرایی نخواهند داشت و مشکلات را بیشتر می کند چرا که  دولت برای پرداخت مطالبات پزشکان  با چالش روبه رو است .

وی در همین زمینه  با اشاره به رایزنی سازمان متبوعش با شورای نگهبان،گفت :این اقدام تا حدی جواب داد و شورای نگهبان در نهایت برای این بند ایرادات قانونی گرفت و درخواست ابهام زدایی کرد .

به گفته وی با ایراد قانونی شورای نگهبان موضوع از سوی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و در نهایت ماندگاری پزشک در بخش دولتی منوط به تامین اعتبار و زیر ساخت در این بخش شد تا پزشک انگیزه و تمایل بیشتری برای فعالیت در بخش دولتی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین اجرای بند ب ماده 89 که بار مالی برای دولت دارد، عملاً شدنی نیست اما اگر دولت آنرا اجرایی کند ما از آن استقبال می کنیم .

زالی سپس از امضای تفاهم نامه ای بین سازمان متبوعش با مرکز پژوهش های مجلس خبر داد و گفت:بر اساس آن سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان سیاست گذار و کنشگر در حوزه سلامت ایفای نقش می کند که گام موثری در بهبود مشکلات این حوزه محسوب می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره افزایش تعرفه های پزشکی نیز گفت:در این خصوص بسته پیشنهادی ما آماده است  فقط منتظریم تا شورای عالی بیمه تشکیل جلسه بدهد و ما سناریوی خود را در آن مطرح کنیم تا نگرانی مردم از این بابت برطرف شود .

زالی سپس در پاسخ به خبرنگاری که درباره نسخه نجومی برخی از پزشکان عمومی  پرسیده بود،گفت:کاملاً مخالف  طرح این موضوع هستم .

وی با اشاره به این که نسخه نجومی وجود خارجی ندارد ، تصریح کرد:اگر چنین نسخه‌ای وجود دارد چرا تا به حال یک مورد از آن  به سازمان نظام پزشکی گزارش نشده است؟

وی با طرح این پرسش که به فرض وقوع  چنین اتفاقی افتاده آیا سازمان تامین اجتماعی  باید صبر کند که رقم نسخه شش میلیارد شود و بعد آن را در رسانه‌ای کند؟ گفت:به هرحال ما از این سازمان خواستیم تا مستندات قانونی خود را به ما ارجاع دهند تا بررسی کنیم و این گونه حاشیه ای ایجاد نشود و اصل وظایف سازمان های بیمه گر فراموش نشود .

وی در خاتمه با اشاره به محدودیت بیش از حدی که از طریق بیمه برای نسخه نویسی پزشکان عمومی ایجاد شده است،تصریح کرد:این موضوع باید بازنگری شود و سطح اختیارات پزشکان عمومی در نسخه نویسی و ارجاع افزایش یابد.چون این امر نه تنها به نفع مردم که به سود سازمان های بیمه گر هم است .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.