بجنورد - استاندار خراسان شمالی سفر اخیر هیئت تجاری و سرمایه گذاری خراسان شمالی به چند کشور اتحادیه اروپا را موفقیت آمیز ارزیابی و مهم ترین اهداف این هیئت و نتایج عمده دیدارها و مذاکرات برگزار شده را تشریح کرد.

سفر موفقیت آمیز بود/ به هدف خود در شناساندن خراسان شمالی دست یافتیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا صالحی با اشاره به دیدارها و مذاکرات تیم اعزامی استان به کشورهای آلمان، فرانسه و هلند و با بیان این که مهم ترین هدف از این سفر، شناساندن ظرفیت های بالقوه و فرصت های سرمایه گذاری استان به سرمایه گذاران و تجار خارجی و ایرانیان مقیم اروپا بود، گفت: به اعتقاد ما از این رفت و آمد و سفرها و کسب تجربه ها می توان برای رشد و توسعه استان بهره گرفت.

وی با بیان این که در نگاه ما، خراسان شمالی محروم نیست بلکه باید توانمندی های بالقوه آن را با شناساندن به خارج مرزهای استان به حالت بالفعل درآورد، تصریح کرد: با مساعدت مهدی شهریاری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلمان، در نخستین روز سفر با جمعی از ایرانیان مقیم خارج کشور دیدار کردیم که در حوزه مباحث سرمایه گذاری آمادگی داشتند و اطلاعات صنایع بزرگ استان و تقاضای توسعه آن ها و ایجاد صنایع وابسته یا پایین دستی را ارائه کردیم که مقرر شد با سفر به استان، با این ظرفیت ها از نزدیک آشنا شوند.

وی دیدار و گفت و گو با اعضای شورا و شهردار فرانکفورت و ابراز تمایل آن ها برای سفر به ایران و خراسان شمالی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در دیدار با رئیس و اعضای پارلمان محلی ایالت هنسن آلمان نیز اعلام آمادگی کردند که تا تابستان آینده سفری به استان داشته باشند.

استاندار مهم ترین نشست این سفر را حضور در جمع مدیران شورای اقتصاد این ایالت دانست و گفت: این شورا، هزار و ۲۵۰ شرکت زیرمجموعه دارد که وقتی توانمندی های خراسان شمالی برای آن ها تشریح شد، بسیار مشتاق شدند که با سفر به این استان، از نزدیک این قابلیت ها را ببینند.

صالحی با بیان این که در این دیدارها تلاش شد تا خراسان شمالی با بهره گیری از فضای پسابرجام به طرف مقابل، معرفی و شناسانده شود، به اعزام گروهی از اعضای هیئت اعزامی استان به شهر برمن برای دیدن از نیروگاه بادی اشاره کرد و گفت: در پی این سفر و مذاکرات مقرر شد نیروگاهی در شهرستان گرمه احداث کنند.

وی ادامه داد: در بازدید گروه اعزامی به هلند نیز مقرر شد برای احداث کارخانه تولید لامپ های کم مصرف هوشمند در استان اقدام شود.

وی به دیدار برخی اعضای هیئت اعزامی با مسئولان مراکز آموزشی، فرهنگی و باستان شناسی در آلمان هم اشاره و ابراز امیدواری کرد که نتایج این دیدارها برای حوزه فرهنگ و گردشگری استان مایه رشد و توسعه باشد.

سفر پروفسور سمیعی در بهار آینده

وی هم چنین با یادآوری دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با خیران بیمارستان ساز و نیز پروفسور سمیعی، از سفر بهار آینده این جراح متبحر مغز و اعصاب به خراسان شمالی و برگزاری دوره های آموزشی در همین ارتباط خبر داد.

رئیس هیئت بلندپایه اقتصادی استان همچنین به سفر این هیئت به فرانسه اشاره کرد و گفت: در این سفر نیز از کارخانه بازیافت زباله در مرکز شهر پاریس دیدن کردیم که ضمن تفکیک زباله ها و بازیافت زباله های خشک و جامد و سوزاندن پسماندهای تر برای تولید برق و انرژی گرمایی، هیچ آلایندگی زیست محیطی هم ایجاد نمی کند که مقرر شد مطالعاتی هم برای بررسی امکان احداث چنین واحدی در استان داشته باشند.

وی که از خراسان شمالی به عنوان ایران کوچک یاد کرد، با اذعان به این که حتی علی آهنی سفیر کشورمان در فرانسه اطلاعاتی درباره این استان نداشت، بار دیگر اهمیت برگزاری چنین سفرها و رویدادهایی را برای شناساندن ظرفیت های موجود در این خطه گوشزد کرد.

احداث چند نیروگاه برق خورشیدی و بادی

وی با اشاره به ابراز تمایل طرف های گفت و گو در این سفر برای احداث چندین نیروگاه برق خورشیدی و بادی در نقاط مختلف استان ازجمله بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان و گرمه، مذاکرات برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و نیز راه اندازی خط تولید صفحات خورشیدی در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به قابلیت های این استان در حوزه انرژی های نو، به جز شرکت های آلمانی گفته شده، نمایندگان یک شرکت اسپانیایی نیز در دیداری که در پاریس برگزار شد، برای حضور در خراسان شمالی و احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی و خط تولید صفحات خورشیدی اعلام آمادگی کردند که انتظار می رود طی یک ماه آینده مقدمات آن فراهم و در تابستان آتی نیز عملیاتی شود.

استاندار خراسان شمالی، از برقراری ارتباط تجار بخش خصوصی استان با همتایان خارجی خود به ویژه به منظور بازاریابی برای دستبافته های هنرمندان استان هم خبر داد و گفت: در این سفر، جزئیات حمایت های قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاران خارجی برای طرف مقابل تشریح شد که ازجمله آن ها می توان به تضمین بازگشت اصل سرمایه و سود حاصل از آن، ارائه زمین به نرخ دولتی و تسهیل فرایند اعطای مجوزها یاد کرد.

صالحی با یادآوری کسب رتبه نخست کشوری خراسان شمالی در شاخص صدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی، از این مجوزها به عنوان کلید حرکت یاد کرد و گفت: به نظر می رسد با توجه به معرفی قابلیت های استان در بخش های مختلف و با توجه به آمادگی زمینه ای که در مردم و مسئولان برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود دارد، جاذبه خوبی برای آن ها ایجاد شده است.

وی ضمن قدردانی از تمام کسانی که در حمایت یا حتی نقد این سفر گام برداشتند، ابراز امیدواری کرد: طی ماه های آینده با حضور طرف های خارجی مذاکره شونده در این سفر و عملیاتی شدن سرمایه گذاری ها، نتایج عملی این رویداد برای عموم مردم ملموس تر شود.

ازجمله نکات حاشیه ای سفر اروپایی هیئت اقتصادی استان که استاندار بدان ها اشاره کرد، اهتزاز پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در کاخ پادشاهان شهر فرانکفورت آلمان و احترام خاص فرانسویان نسبت به بنای یادبود کشته شدگان و سربازان گمنام در پاریس بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.